Gjest Annbjørg Skrevet 9. mars 2005 #1 Skrevet 9. mars 2005 Vi har en hannhund som begynner å dra på åra, og vi vurderer å kjøpe en valp mens vi ennå har hannhunden. Vi har lyst på en tispe...men er det noe lurt siden vi allerede har hannhund?
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2005 #2 Skrevet 9. mars 2005 Ja, ser ikke grunn til hvorfor ikke hvis han går greit med andre hunder. Hva slags rase er det dere har, og hvilken skal dere skaffe?
Laban Skrevet 10. mars 2005 #3 Skrevet 10. mars 2005 Mange gamle hunder takler ikke så veldig godt at det kommer en valp inn i huset. Det er mye mas (den gamle har kanskje ikke så mye energi lenger?), og valpen får mer oppmerksomhet, invaderer territoriumet til gamle hunden osv... Umulig å vite uten å kjenne gamlehunden din!
smidja Skrevet 10. mars 2005 #4 Skrevet 10. mars 2005 Vanskelig spm siden jeg ikke vet hvordan gamle hunden din er, både i gemytt, hvor mye energi han har igjen osv. Husk på at en valp er veldig slitsom, både for dere og for gamle hunden. Hvordan vil du at den siste tiden skal bli for gamle hunden din? Jeg ventet med å skaffe meg valp til min gamle hund var borte. Dette fordi jeg ville at hun skulle slippe alt det styret det var med en valp, og også fordi at hun skulle få all den oppmerksomheten jeg hadde å gi, så hun skulle ha det virkelig godt på sine gamle dager.
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2005 #5 Skrevet 10. mars 2005 Det skal ikke være noe problem, gamle hunder har ting itakk, og sier virkelig ifra om ting blir for mye, tro meg.
Gjest miau Skrevet 10. mars 2005 #6 Skrevet 10. mars 2005 Det kan jo være greit at valpen får seg et "forbilde" til å lære den en ting eller to?
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2005 #7 Skrevet 10. mars 2005 Forbildet miau prater om kan være begge veier. Ikke sikkert det er positivt.
Gjest Teletubbien Skrevet 10. mars 2005 #8 Skrevet 10. mars 2005 Pointet er vel heller hva som skjer når tispevalpen begynner å nærme seg året og får sin første løpetid!!! Mange sier at om man ikke vil drive oppdrett bør man IKKE ha to forskjellige kjønn, for hunder kan klare det mest utrolige når de bare MÅ Har hørt om de som klarte å parre seg gjennom gjerder faktisk Sterke drifter vet du
Gjest Bhsiltsk Skrevet 11. mars 2005 #9 Skrevet 11. mars 2005 Hadde hannhund og tispe i nesten syv år, og får det igjen til sommeren. Det var aldri noe problem hos oss etter at jeg lekte hund den første løpetida hennes. Nå skal vi ha ny valp igjen fordi den vi har begynner å bli gammel. Da vi måtte avlive den første rottweilertispa vår, sa jeg at jeg ALDRI ville komme hjem til tomt hus, så det garderer jeg meg nå mot. Dessuten mener jeg man får mye gratis når det gjelder å lære den nye valpen å være hjemme "alene" mens vi er på jobb. Mens gamlingen lever, får hun jo selskap, og når han dør er hun forhåpentligvis såpass gammel selv at hun takler alenetiden helt fint. Men man må ikke glemme at BEGGE hundene skal ha like mye oppmerksomhet.
Gjest Annbjørg Skrevet 11. mars 2005 #10 Skrevet 11. mars 2005 Takker for alle svar! Vi bestemte oss for å kjøpe en valp, men en hannhund. Vi orker ikke styret med å holde dem adskilt når tispa har løpetid. Både den vi har fra før og den vi får snart, er fuglehunder som mannen min bruker til jakt. Så vi håper liksom at den eldste hunden skal hjelpe til med å oppdra valpen... Hunden vi har fra før er fortsatt full av energi, men vi har lest at den rasen ikke lever så lenge, derfor en ny valp nå. Vi gleder oss masse nå, skal hente valpen i april!
Gjest Charie Skrevet 15. mars 2005 #11 Skrevet 15. mars 2005 Nå har du/dere jo valgt hunder av samme kjønn så løpetid problematikken blir ikke noe problem. Som mange her har nevnt tidligere kjenner vi ikke den hunden du alt har. Det som likevel kan være veldig lurt er at den eldste hunden får mat først. Den får mye poitiv oppmerksomhet. Den har en plass som bare er sin. I det hele tatt ting som forsterker den eldste hundens rang. Dette kan hindre konflikter mellom de to og kan hjelpe den eldste til å synes at det nye tilskuddet er ganske OK.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå