AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #1 Skrevet 2. august 2018 Hvor spesiell er denne dagen for dere? Mitt barn har bursdag 1.juledag - altså 25. Jeg sitter å tenker på familiefeiring da noen nevnte det i en samtale igår. Hvordan ville dere arrangert familiebesøk/feiring av 1.årsdag den 25? Jeg tenker å enten feire tideligere i desember 2-3 uker før, men tenker da at folk er stresset med andre juleforberedelser. Ellers tenker jeg å feire på dagen 25 desember hvor jeg sender SMS til alle familiemedlemmene om at det vil bli selskap hvor det serveres lapskaus (m pinnekjøtt) og kaker/kaffi- ettersom dagen er spesiell for mange tenker jeg å skrive at huset er åpent og maten varm fra kl 12-17 og alle kan komme slik de vil i det tidsrommet. Dette er første barn/barnebarn i familien, så veldig mange gleder seg til å feire bursdag og høytider med mini, så dem snakker allerede om 1 års feiringen 😛 Vet det er tidelig, men hvordan ville dere gjort det evt? Takker for svar. Anonymkode: 28df2...e64
EvaLena Skrevet 2. august 2018 #2 Skrevet 2. august 2018 Jeg har en nevø som også har bursdag 1 juledag. Den feires ikke på selve dagen, men en av de andre dagene i romjulen. Selv har jeg bursdag på julaften, som om ikke jula er stress nok fra før av 😊
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #3 Skrevet 2. august 2018 Jeg tenker at det er flere andre dager å ta av i romjulen. Husk at det er flere som reiser eller har andre tradisjoner på 1. juledag. Anonymkode: 6b71e...2f6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #4 Skrevet 2. august 2018 Har også bursdag i romjulen. Hater å få pakker og kort som var innpakket med julepapir som stod «god jul» på 😅 Anonymkode: a0126...721 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #5 Skrevet 2. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor spesiell er denne dagen for dere? Mitt barn har bursdag 1.juledag - altså 25. Jeg sitter å tenker på familiefeiring da noen nevnte det i en samtale igår. Hvordan ville dere arrangert familiebesøk/feiring av 1.årsdag den 25? Jeg tenker å enten feire tideligere i desember 2-3 uker før, men tenker da at folk er stresset med andre juleforberedelser. Ellers tenker jeg å feire på dagen 25 desember hvor jeg sender SMS til alle familiemedlemmene om at det vil bli selskap hvor det serveres lapskaus (m pinnekjøtt) og kaker/kaffi- ettersom dagen er spesiell for mange tenker jeg å skrive at huset er åpent og maten varm fra kl 12-17 og alle kan komme slik de vil i det tidsrommet. Dette er første barn/barnebarn i familien, så veldig mange gleder seg til å feire bursdag og høytider med mini, så dem snakker allerede om 1 års feiringen 😛 Vet det er tidelig, men hvordan ville dere gjort det evt? Takker for svar. Anonymkode: 28df2...e64 Tenker jo at 1 juledag er alle relativt slitene og har andre planer. Du kan fint feire den bursdagen en annen dag i romjulen,så kan heller dere i ditt hus med datteren deres feire hun den 1 juledag. Kanskje litt direkte sagt, men er litt "frekt" å prakke et fødsels-selskap på hele familien o.l 1 juledag, og er nok mange som melder avbud da. Flere i familien min har bursdag fra 23-27 desember, det er MANGE som ikke dukker opp i de bursdagene. Anonymkode: 5f73d...d45
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #6 Skrevet 2. august 2018 Det kommer da helt ann på hva tradisjonen i familien din er. Vi feirer alltid 1 juledag med stor frokost eller lunch hos en av oss. Feks hvis vi står for juleaften så tar besteforeldrene mine frokosten dagen etter. Hvis det er veldig avslappet så er det vel ikke så farlig Anonymkode: 23b3d...3c1 1
Muskath Skrevet 2. august 2018 #7 Skrevet 2. august 2018 Du kan jo lage en ny tradisjon med bursdagsfeiring 1.juledag! Kanskje du får med mange i familien på det? Syns det hørtes veldig koselig ut med åpent hus og lapskaus av pinnekjøtt. Senere, når barnet blir større, blir det nok barnebursdag litt senere. 6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #8 Skrevet 2. august 2018 4 timer siden, Muskath skrev: Du kan jo lage en ny tradisjon med bursdagsfeiring 1.juledag! Kanskje du får med mange i familien på det? Syns det hørtes veldig koselig ut med åpent hus og lapskaus av pinnekjøtt. Senere, når barnet blir større, blir det nok barnebursdag litt senere. Dette! I min familie er i alle fall den viktigste tradisjonen på 1. juledag å være sammen med familie og besøke hverandre. Hos oss hadde det blitt veldig naturlig å kombinere disse besøkene med en bursdagsfeiring. Jeg tror det viktigste å tenke på når et barn har bursdag i jula er at man sørger for at bursdagen ikke går i ett med resten av jula. Ikke julepapir på pakkene, ikke "slå sammen" julegave og bursdagsgave (i alle fall ikke før barnet blir stort nok til å ønske seg store, dyre gaver og forstår verdien av dem), ikke pynte bursdagsbordet med julepynt men sørge for "skikkelig" barnebursdagspynt slik de andre barna har i sine bursdager etc. Når barnet blir litt større tror jeg også det kan være greit å droppe julematen akkurat i bursdagsselskapet om barnet heller vil ha pølser eller pizza ... I min familie har vi hatt pølsebursdag i jula i flere år, for det er det bursdagsbarnet har lyst på. (Men selvsagt går det an å ha bursdagspølser til lunsj og julemat til middag.) Selvsagt kan man ikke styre hva venner og familie gjør med gavepapir etc, men jeg tror det er viktig at i alle fall foreldrene sørger for et skikkelig skille så barnet føler det har like "ekte" bursdag som andre. Anonymkode: bd014...a21 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #9 Skrevet 2. august 2018 Jeg har ei niese som har bursdag 1. juledag. Helt siden hun ble født har det vært tradisjon at vi er i familieselskap der og feirer hennes bursdag Anonymkode: 94d42...bcb
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #10 Skrevet 4. august 2018 Her vi bor nå er ikke den dagen så spesiell for oss, men hadde vi bodd nærmere mine foreldre så hadde den nok vært det. Min slekt er stor, og der er det gjerne store familieselskap omtrent annenhver dag i jula. I mannens slekt er det kun et fast juleselskap i romjula, og det pleier ikke å være 1. juledag. Det pleier også å være et annet juleselskap i den slekta i romjula, men det har ikke en spikret dato. Som dere sikkert skjønner, bor vi nærmest mannens slekt. Jeg synes din plan høres fin og koselig ut. Hadde absolutt kommet om jeg var i din nære slekt, så sant vi bodde i grei geografisk avstand fra dere. Hadde nok sendt ut innbydelser til de aktuelle svært tidlig da mange kan ha flere gjøremål i desember. Anonymkode: c8cf7...8e4 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #11 Skrevet 4. august 2018 På 2.8.2018 den 14.00, AnonymBruker skrev: Har også bursdag i romjulen. Hater å få pakker og kort som var innpakket med julepapir som stod «god jul» på 😅 Anonymkode: a0126...721 Dette med gavepapir har jeg aldri forstått hvorfor er et problem. Vi har to bursdager tett på jul i vår familie, og dette har aldri vært et tema. Anonymkode: 07654...ae6 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #12 Skrevet 4. august 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette med gavepapir har jeg aldri forstått hvorfor er et problem. Vi har to bursdager tett på jul i vår familie, og dette har aldri vært et tema. Anonymkode: 07654...ae6 Hvem er det det aldri har vært et tema for, dere rundt eller de som faktisk har bursdag? Selv om de ikke sier noe kan det nok fort være litt sårt (i alle fall for barn, voksne bryr seg nok mindre) at andre får bursdagsgaver med pirater, Frost, prinsesser og Minions på papiret, mens de får akkurat samme papiret som på julegavene. Det handler liksom om å føle at deres bursdag er like viktig som andres bursdag, selv om den havner midt i jula. Anonymkode: bd014...a21 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #13 Skrevet 4. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem er det det aldri har vært et tema for, dere rundt eller de som faktisk har bursdag? Selv om de ikke sier noe kan det nok fort være litt sårt (i alle fall for barn, voksne bryr seg nok mindre) at andre får bursdagsgaver med pirater, Frost, prinsesser og Minions på papiret, mens de får akkurat samme papiret som på julegavene. Det handler liksom om å føle at deres bursdag er like viktig som andres bursdag, selv om den havner midt i jula. Anonymkode: bd014...a21 Jeg har bursdag rundt jul og alltid fått julepapir. Dette har ikke streifet meg en tanke både som barn og voksen Anonymkode: e6b8c...553 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #14 Skrevet 4. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvem er det det aldri har vært et tema for, dere rundt eller de som faktisk har bursdag? Selv om de ikke sier noe kan det nok fort være litt sårt (i alle fall for barn, voksne bryr seg nok mindre) at andre får bursdagsgaver med pirater, Frost, prinsesser og Minions på papiret, mens de får akkurat samme papiret som på julegavene. Det handler liksom om å føle at deres bursdag er like viktig som andres bursdag, selv om den havner midt i jula. Anonymkode: bd014...a21 Barn flest er nok mest opptatt av innholdet og ikke papiret rundt eller det som står på kortet. Anonymkode: 6b71e...2f6 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #15 Skrevet 4. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvem er det det aldri har vært et tema for, dere rundt eller de som faktisk har bursdag? Selv om de ikke sier noe kan det nok fort være litt sårt (i alle fall for barn, voksne bryr seg nok mindre) at andre får bursdagsgaver med pirater, Frost, prinsesser og Minions på papiret, mens de får akkurat samme papiret som på julegavene. Det handler liksom om å føle at deres bursdag er like viktig som andres bursdag, selv om den havner midt i jula. Anonymkode: bd014...a21 For de som har bursdag. De har aldri problematisert det. Anonymkode: 07654...ae6
Apekatten Skrevet 21. august 2018 #16 Skrevet 21. august 2018 Jeg har bursdag i romjulen. Da jeg var liten feiret jeg bestandig bursdagen min med familieselskap. Det var aldri noe problem i familien min.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #17 Skrevet 21. august 2018 Familien min og min manns familie samles flere dager i julen, alt ettersom hvor vi feirer julaften og med hvem. Vi har også hatt felles juleselskap med min familie og min mann både 1. juledag og 2. juledag. Åpnet hus er kanskje det eneste jeg ikke hadde orket, greit å invitere gjester til et visst klokkeslett slik dere slipper å ha besøk hele dagen. Hadde jeg vært deg hadde jeg laget til vanlig juleselskap (alt etter som hvilken tradisjon dere har) og gjerne med menyen du foreslo, og så laget en kake som markerte 1. årsdagen. Jeg synes ikke det er frekt å invitere til familieselskap 1. juledag, og nå som du er tidlig ute kan sikkert andre familiemedlemmer legge planene deretter. Anonymkode: 49edd...229
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #18 Skrevet 3. september 2018 Hvorfor må bursdagen feires akkurat den 25,? Barnet blir ikke forbanet om dere venter til romjulen, Anonymkode: b5939...b11
Belima Skrevet 3. september 2018 #19 Skrevet 3. september 2018 Har en bekjent som har bursdag 25. desember. Husker at hun alltid fikk gaver som barn til julaften med påskriften: God jul og gratulerer med dagen. Ble kjent med henne da hun var 5 år. Neste bursdag så valgte jeg å gi henne gave uten julepapir på selve dagen, det husker hun fremdeles etter over 40 år. Ble tradisjon for meg å gjøre det.
Wonders Skrevet 3. september 2018 #20 Skrevet 3. september 2018 Samme gjelder fellesferien. Mange feirer noen uker etterpå, eller før alle stikker i sommerferie. Vi feirer på nærmeste helg. Om folk er på ferie så er det bare sånn det er. Kommer det til jul så er vi aldri i dette kontinentet uansett. Kjipt å gå glipp av andres fødselsdag uansett. Jeg er veldig forståelsesfull ovenfor bursdagstemaet, og vet mange blir litt såret av feil bruk av tema på papir og kort. Hvorfor skal man ikke klare å treffe på en slik detalj??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå