AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #1 Skrevet 2. august 2018 Hvor vondt er det? Kan man donere flere ganger? Blir det arr? Anonymkode: 82cd6...199
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #2 Skrevet 2. august 2018 Jeg står på liste som donor, men har ikke gitt. Har derimot lest mye om det. Beinmargen blir hentet ut under narkose, og man kan ha litt vondt i hoften etterpå. De fleste får en natt på sykehuset etter donasjonen, på grunn av narkosen. Beinmarg hentes ut med nål, så eventuelle arr blir ikke større enn nålespissen. Det er veldig strenge krav for å få gi beinmarg, så veldig mange som står som donorer vil aldri få innkallelse fordi de ikke matcher mottakere. Jeg vet ikke om man kan gi flere ganger, men siden kravene om match er så store er sjansen veldig liten for at man skal være match flere ganger. Anonymkode: 7458e...6d1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #3 Skrevet 2. august 2018 Den vanligste metoden å bruke nå er å bruke en maskin (husker ikke hva den heter) der blodet blir tappet fra den ene hånden og det som de trenger fra blodet blir filtrert ut før resten av blodet blir tilbakeført via den andre armen. Anonymkode: 86dff...859
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #4 Skrevet 2. august 2018 Jeg har mottatt benmarg fra donor. Det er nesten som å få blodoverføring. Det er nesten det samme når man donerer. Det blir nesten det samme som å gi blod. Du trenger ikke narkose, og det er bare en nål i armen. Anonymkode: 5162e...8a1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #5 Skrevet 2. august 2018 Som de andre sier her er det to metoder. Den er en er at benmargen tas ut fra hoftene, den andre er at man på forhånd blir medisinert slik at stamcellene kommer ut i blodbanen og stamcellene kan samles ved hjelp av å tappe blod ut porsjonsvis fra armen. Resten av blodet føres tilbake i andre armen. Jeg har vært på flere foredrag der de som har gitt beinmarg/stamceller har fortalt om opplevelsen, og inntrykket mitt er at det ikke er så vondt og at det virkelig er stort og rørende å kunne hjelpe et annet menneske på den måten. Anonymkode: 8e002...b39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå