AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #1 Skrevet 2. august 2018 Jeg og ektemannen kjøpte hus sammen for noen år siden. Han hadde ca 1 mill som han har betalt inn på huslånet. Selv om huset står på oss begge, er det han som alltid har betalt inn på huslånet. Har dette noe å si for hvordan vi stiller oss ved ett evt brudd? Anonymkode: cc509...e94
stan Skrevet 2. august 2018 #2 Skrevet 2. august 2018 Hvem som har betalt inn på lånet mens dere er gift spiller ingen rolle. Det som betyr noe er eierandelen. Hvem er det som står registrert som eiere og med hvilken andel. Hvis dere begge eier huset likt så får begge lik del av verdistigningen. Uansett hvem som har betjent lån og den daglige driften. Den millionen du nevner kommer litt an på. Ble den brukt som egenkapital eller til å betjene lån? Hvor kom pengene fra? Hadde han de før dere ble gift? Eller er det arv eller på annen måte hans personlige penger? Da kan disse regnes utenom ved et samlivsbrudd. I tillegg hvis dere har hatt noen avtaler om dette. Jeg hadde en slik avtale med min eks. At siden jeg betjente lånet skulle min eierandel økes. 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #3 Skrevet 2. august 2018 Er det kun hans navn på lånet, eller står du som medlåntaker? Om det er kun hans navn på lånet, og dere har begge navn på huset, så vil jeg tro at han løper risikoen her. Anonymkode: 61915...cf3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #4 Skrevet 2. august 2018 5 minutter siden, stan skrev: Hvem som har betalt inn på lånet mens dere er gift spiller ingen rolle. Det som betyr noe er eierandelen. Hvem er det som står registrert som eiere og med hvilken andel. Hvis dere begge eier huset likt så får begge lik del av verdistigningen. Uansett hvem som har betjent lån og den daglige driften. Den millionen du nevner kommer litt an på. Ble den brukt som egenkapital eller til å betjene lån? Hvor kom pengene fra? Hadde han de før dere ble gift? Eller er det arv eller på annen måte hans personlige penger? Da kan disse regnes utenom ved et samlivsbrudd. I tillegg hvis dere har hatt noen avtaler om dette. Jeg hadde en slik avtale med min eks. At siden jeg betjente lånet skulle min eierandel økes. Vi eier huset likt, 50/50. Den millionen ble betalt inn på lånet etter at vi hadde tatt opp lånet. Det var innskudd fra en leilighet han solgte. Anonymkode: cc509...e94
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #5 Skrevet 2. august 2018 Da har han vært en idiot hvis ingen avtale er skrevet. Da er det lån minus verdi delt på to. Enkelt og greit. Gratulerer. Anonymkode: 99420...205
FrodeF Skrevet 2. august 2018 #6 Skrevet 2. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da har han vært en idiot hvis ingen avtale er skrevet. Da er det lån minus verdi delt på to. Enkelt og greit. Gratulerer. Anonymkode: 99420...205 Dette har du greie på skjønner jeg.
stan Skrevet 2. august 2018 #7 Skrevet 2. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi eier huset likt, 50/50. Den millionen ble betalt inn på lånet etter at vi hadde tatt opp lånet. Det var innskudd fra en leilighet han solgte. Anonymkode: cc509...e94 I forhold til huset eier dere likt og verdien av det skal deles likt. I forhold til et samlivsbrudd kan han kreve å få ut den millionen han brakte inn i ekteskapet. Så spørs det om du brakte med deg noe formue inn. Ut fra det du har nevnt vil kravet ditt til boet være halve huset, mens hans være halve huset pluss millionen. Så må det finregnes renter og diverse. Så ender det opp med en prosent på dere begge. Her er det litt opp til dere eller advokatene dere bruker. Det kan lønne seg å være litt romslig å bli enige. Advokater er dyrt og det lille ekstra en kan få går bort i salær. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå