Gå til innhold

Trenger umiddelbart flere studiepoeng, muligheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ligger etter med noen stp og får ikke støtte fra Lånekassen . Finnes det noe jeg kan ta eksamen i asap for å få studiepoeng nå? Håper noen vet:) det er mange år siden jeg måtte avslutte min utdanning, og ønsket nå å ta den ferdig men så dukket plutselig dette problemet opp ift Lånekassen.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo litt avhengig av hvor mange studiepoeng og studiested.

Ex: NMBU har augustblokk, dvs, du kan ta et fag som gir 5 studiepoeng, start august (en uke inn eller noe i august), eksamen slutten av august. Men dette gjelder jo for NMBU.

Jeg vil nå tro at du må melde deg opp i fag og ta eksamen som for de fleste steder vil være i nov-des. Dette gitt at du har studierett ved lærestedet. 

Anonymkode: c1edf...e27

Skrevet

Mangler 14 stp. Fant et IKT studie nå nettopp , det gir 15 STP og kan ta eksamen når som helst. Men tar gjerne i mot flere tips

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har vært i samme situasjon flere ganger - long story short, så studerte jeg noe som hadde 60 stp fag for mange år siden, og bestod ikke på en del. Siden da, så har jeg "alltid" vippet på grensen. 

Den dårlige nyheten er at du ikke får studielån i år, med mindre du kan avlegge kontinuasjons eller utsatt eksamen nå i høst, og få skolen til å registrere det som VÅR 2018 fag. Men slik jeg tolker det, så har du ikke studert noe i vår, men lenge før det? 

Du må nok bare ro deg inn på fag i høst, og så søke på studielån i Januar. Utrolig kjipt, men det er slik lånekassen sine regler er. Alle HØST 2018 studiepoeng vil "skru" tilbake reduksjonen etter nyåret. 

Eksempel 

Si at du ligger etter med 70 studiepoeng nå - du avlegger 30 studiepoeng høsten 2018.

Når du søker på stipend i Januar, så vil lånekassen få opp at du ligger etter på 40 studiepoeng - dvs. at du er innenfor grensen - og har slingringsmonn på 20 studiepoeng, før du er helt på grensen igjen. 

Kort sagt: For høst 2018, så hjelper det ikke med kjappe studiepoeng. Du får ikke noe dette semesteret. Men dersom du står på nok fag nå i Høst, så får du derimot studielån f.o.m Januar 2019. 

Anonymkode: 5e773...5e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, Isadora@ skrev:

Mangler 14 stp. Fant et IKT studie nå nettopp , det gir 15 STP og kan ta eksamen når som helst. Men tar gjerne i mot flere tips

Hvilket IKT studie er dette?

Anonymkode: a9514...c3d

Skrevet

Ved NTNU , IKT i læring

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...