Gå til innhold

Nøtter er sunt?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Er usaltede cashewnøtter, peanøtter og pistasjenøtter sunt? Er det noe man legger på seg av?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Jepp, nøtter er sunt; inneholder endel proteiner og sunne fettyper. Men er IKKE kalorifattig; 100 gram nøtter har ca 600 kalorier, ca det samme som i sjokolade.

Gjest Anonymous
Skrevet

Som med nesten all mat. Helt fint dersom du spiser det som en variasjon. Men ikke i tillegg til alt det andre eller i stedenfor den daglige gulroten.

Absolutt bedre å spise nøtter istedenfor en sjokolade eller potetgull og slikt.

Skrevet

Ja, nøtter er sundt, men er absolutt best når de ikke er ristet. Rå er de basiske. En viktig detalj å få med seg...

Gjest Lady-M
Skrevet

Nøtter er veldig sunt. Inneholder masse flerumettet fett, antioksidanter og noe proteiner.

Selv spiser jeg ca 50g walnøtter hver dag. :)

Skrevet

Det var da veldig til spørsmål om ting er sunne eller ikke om dagen? :o

Det er forskjell på spørsmålet om noe er sunt og på spørsmålet om noe er slankemat.

Nøtter er sunt fordi det inneholder masse riktig fett blant annet, men er ikke akkurat slankemat.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det var da veldig til spørsmål om ting er sunne eller ikke om dagen?  :o  

Det er forskjell på spørsmålet om noe er sunt og på spørsmålet om noe er slankemat.

Nøtter er sunt fordi det inneholder masse riktig fett blant annet, men er ikke akkurat slankemat.

Nettopp. Men nøtter i SMÅ mengder kan brukes som en del av en slankediett. Men veldig mange vil ikke greie å holde seg til SMÅ mengder..

Skrevet

Men så inneholder jo de fleste nøtter en del salt da.... noe som ikke er like gunstig.

Gjest Lady-M
Skrevet

Inneholder ikke salt, det er tilsatt.

Får kjøpt usaltede nøtter og det er de som er sunne.

Skrevet

Blir litt feil å sammenligne sjokolade og nøtter ja...

Gjest Anonymous
Skrevet
Blir litt feil å sammenligne sjokolade og nøtter ja...

Hvorfor det? Er ikke kakao sunt?

Gjest Catwoman
Skrevet

Hvorfor det? Er ikke kakao sunt?

jo, men ikke sukker :wink:

Den sjokoladen folk flest spiser er stort sett sukker med litt kakao i.

Skrevet

jo, men ikke sukker :wink:

Den sjokoladen folk flest spiser er stort sett sukker med litt kakao i.

Sjokolade inneholder masse sukker ja. Selv om kaloriinnholdet i sjokolade og nøtter er ganske likt, inneholder de forskjellige typer fett. Sjokolade inneholder mest mettet fett som ikke er bra for kroppen. Nøtter derimot, inneholder opp imot 20% proteiner og stort sett bare det sunne fettet: umettet.

Skrevet

Nøtter er sunt ja, og det kan også være bra å spise nøtter mens man slanker seg selv om de er energirike.

De sunne fettsyrene er nødvendig for forbrenning av (overflødig) kroppsfett. Dessuten påvirker ikke nøttene insulinproduksjonen slik som sukker gjør, og utløser derfor ikke en eventuell ukontrollerbar sultfølelse og jo-jo-effekt på blodsukkeret.

Et forsøk ved et universitet i USA (publisert i et nr. av B & K i 2004, har ikke klart å finne frem artikkelen igjen nå..) viser at forsøkspersonene går mer ned i vekt ved et daglig inntak av nøtter, enn uten. Husker ikke mengden det var snakk om, men skal man slanke seg holder det nok med 50 g. pr. dag. Siden jeg er så utrolig glad i nøtter spiser jeg opptil 100 g. pr. dag, mens jeg slanket meg spiste jeg halvparten. Synes nøtter gir en varig metthetsfølelse pluss at det er godt og sunt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...