Gå til innhold

Nettbrett/mobil

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye får deres små holde på med nettbrett og mobil, type spilling? Tenker på litt mindre barn :) 

Her går det en del i tv titting, men det er kun på kveld/morgen litt. Ser barn som sitter med huet ned i ipad og mobil over alt, er dette blitt så vanlig??  De som samboeren min er onkel til er helt ekstreme, sitter med en mobil 24/7, klarer ikke legge bort under middag en gang! 

Er dette samfunnets feil, eller foreldrene? Personlig tenker jeg foreldrene. Gir du de ikke ipad, så blir de heller ikke avhengige..... 

Anonymkode: 8b1db...2e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke gitt min unge verken mobil eller iPad. Han fyller snart 2 år 🙂

ser andre åringer som er avhengige allerede, trist.

Gjest BearMama
Skrevet

Min regulerer det veldig bra selv. Sitter litt på morgenen før barnehagen mens han spiser frokost og litt etter middag. Han spiller på ting som er rettet mot læring, finmotorikk og hjernetrim som alfabetet, telling, puslespill, logisk tenking, bildelotto etc. Han kan hele alfabetet og telle til 12 og begynner å få et godt ordforråd. Han er 3 år.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke samfunnet som gir barn nettbrett fra de er nyfødte nei. Det er foreldrenes valg og ansvar. Hvis de vil ha barn som sitter foran en skjerm hele dagen, så er det det de får. Jeg er enig i at det er mange fine apper som er rettet mot læring, men det gikk nå greit med alle oss som vokste opp uten dem også. Blir bare trist når jeg ser norske barnefamilier i Syden hvor barna sitter med hver sin skjerm så foreldrene skal slippe å forholde seg til dem

Anonymkode: dcb39...7a5

Gjest BearMama
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke samfunnet som gir barn nettbrett fra de er nyfødte nei. Det er foreldrenes valg og ansvar. Hvis de vil ha barn som sitter foran en skjerm hele dagen, så er det det de får. Jeg er enig i at det er mange fine apper som er rettet mot læring, men det gikk nå greit med alle oss som vokste opp uten dem også. Blir bare trist når jeg ser norske barnefamilier i Syden hvor barna sitter med hver sin skjerm så foreldrene skal slippe å forholde seg til dem

Anonymkode: dcb39...7a5

Nå er det stor forskjell på de som bruker TV og nettbrett som barnevakt og de som bruker det i moderate mengder. Min er ikke interessert i Barne-TV så han ser aldri på TV utenom noen musikkvideoer der han da danser og synger med som igjen oppmuntrer til å utvikler språk og bevegelse. 

Jeg vokste opp med TV og jeg er generasjonen før mobiltelefonen ble oppfunnet. Men selv om vi hadde TV og videoer så ble det brukt hovedsaklig i helgene på morgenen og til Barne-TV på kvelden. Utover det var det skole, lekser, fritidsaktiviteter og lek med venner. 

Sønnen min bruker altså dette, men i moderate mengder og på en fornuftig måte. Han sitter absolutt ikke foran en skjerm hele tiden fordi vi av og til bruker det. Akkurat som at vi som foreldre ikke gjør det selv om vi har tilgang på det. 

Vi er knapt hjemme i helgene og i ferier da vi er opptatt av opplevelser, frisk luft og lek og læring gjennom aktiviteter.

Endret av BearMama

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...