AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #1 Del Skrevet 2. august 2018 Hei! Skal i år kjøpe meg inn i samboer sitt hus. Har en ca. plan men lurte på om noen hadde noen invendiger til dette? Han eier et og har lån på 3 millioner. Jeg har 100.000 i egenkapital. Husets verdi er ca. 4.000.000 etter oppussing. Vi skal ta takst. Planen er å bli med på hans lån, og at vi sammen skal refinansiere lånet til ca. 3.3 millioner for å pusse opp resten. Da blir jeg å eie 50 % av 3.3 millioner, og han resten? Dvs 1650/4000= 41 % og han 59 %. Jeg tenker ikke å bruke egenkapitalen min. Vi skal skrive egen avtale slik at vi unngår dokumentavgift. Har hørt dette går ann. Vi skal selvfølgelig skrive samboerkontrakt Er det noen som har forslag til hvordan dette ellers bør gjøres? Anonymkode: 56d10...051 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 2. august 2018 #2 Del Skrevet 2. august 2018 (endret) https://www.dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/boligokonomi/boliglan/jeg-vil-kjope-meg-inn-i-samboerens-leilighet.---hvordan-gar-vi-fram/ For at du skal bli virkelig eier og ikke leier av din samboers hus, må du betale dokumentavgift. MEN hvis dere gifter dere, slipper dere dokumentavgiften men kan fritt fordele eierbrøken mellom dere. Det kan ikke samboere. Endret 2. august 2018 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #3 Del Skrevet 2. august 2018 Om vi skriver særavtale og tinglyser den, er ikke det greit? Anonymkode: 56d10...051 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 2. august 2018 #4 Del Skrevet 2. august 2018 Her fant jeg en artikkel som opplyser om et smutthull: https://e24.no/privat/eiendom/slik-kjoeper-du-deg-inn-i-samboerens-bolig/20348093 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #5 Del Skrevet 2. august 2018 Om dere ikke skal tinglyse at du kjøper deg inn, må dere ha en urådighetserklæring, MEN det er du som tar hele risken da. Om han kommer i trøbbel med kreditorer, og de går etter huset, tar de din del også og du sitter med skjegget i postkassa. Det koster ikke noe mere å ha hver sitt lån på boligen og jeg ville anbefalt det. Da er han ansvarlig for sitt lån, du er ansvarlig for ditt lån, OG jeg ville tinglyst at du kjøper deg inn. Ja, det koster, men du sitter mye tryggere. Anonymkode: d0140...9af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #6 Del Skrevet 2. august 2018 6 timer siden, Million skrev: https://www.dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/boligokonomi/boliglan/jeg-vil-kjope-meg-inn-i-samboerens-leilighet.---hvordan-gar-vi-fram/ For at du skal bli virkelig eier og ikke leier av din samboers hus, må du betale dokumentavgift. MEN hvis dere gifter dere, slipper dere dokumentavgiften men kan fritt fordele eierbrøken mellom dere. Det kan ikke samboere. Hva med å pantsette eierandelen? For å unngå dokumentavgift Anonymkode: 16183...286 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høna79 Skrevet 2. august 2018 #7 Del Skrevet 2. august 2018 Dersom du har økonomi til det, hvorfor velger dere ikke at du skal eie 50 %, og tilpasser andel lån utfra dette ? Lik eierandel forenkler mye ved senere oppussing, flytting osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #8 Del Skrevet 2. august 2018 Hvorfor ta ny takst? Blir det ikke dyrere for deg å kjøpe deg inn da, om du skjønner hva jeg mener? Eks: Altså, han får huset til 1 million. Du vil kjøpe deg inn 500.000,- for å få eie 50/50. Men tar dere ny takst, kan verdien på huset nå ha steget til 1,5mill, dermed må du kjøpe deg inn 750.000,- Anonymkode: cde1e...608 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrodeF Skrevet 3. august 2018 #9 Del Skrevet 3. august 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ta ny takst? Blir det ikke dyrere for deg å kjøpe deg inn da, om du skjønner hva jeg mener? Eks: Altså, han får huset til 1 million. Du vil kjøpe deg inn 500.000,- for å få eie 50/50. Men tar dere ny takst, kan verdien på huset nå ha steget til 1,5mill, dermed må du kjøpe deg inn 750.000,- Anonymkode: cde1e...608 Lissom, om du skjønner. Selvfølgelig må de få takst/verdivurdering før hun skal kjøpe seg inn. Bruk hodet. TS: Din eierandel blir akkurat så mye som dere måtte ønske. Hva dere tar opp i lån er irrelevant i den sammenheng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #10 Del Skrevet 3. august 2018 Jeg har ikke råd til å kjøpe meg inn 50%, har ikke egenandel til det. Vi må selvfølgelig ha takst. Han har tross alt betalt ned på lånet og huset har steget i verdi siden han kjøpte det. Anonymkode: 56d10...051 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #11 Del Skrevet 3. august 2018 15 timer siden, FrodeF skrev: Lissom, om du skjønner. Selvfølgelig må de få takst/verdivurdering før hun skal kjøpe seg inn. Bruk hodet. TS: Din eierandel blir akkurat så mye som dere måtte ønske. Hva dere tar opp i lån er irrelevant i den sammenheng. Nei, forklar meg, uten å være frekk? Anonymkode: cde1e...608 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #12 Del Skrevet 4. august 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, forklar meg, uten å være frekk? Anonymkode: cde1e...608 Vi må jo ta takst for å vite dagens verdi på huset. Samboeren min har jo betalt ned på lånet sitt et par år allerede, pusset opp og gjort endringer. Det ville vært ekstemt urettferdig at jeg skulle fått den delen av verdiøkningen uten å gjort noe som helst. For at det skal bli rettferdig må vi derfor ta ny takst. Anonymkode: 56d10...051 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå