Gå til innhold

Oppgjør i forbindelse med kjøp mellom privatpersoner - hva er greit og ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt ut ganske mange bøker på en «bokloppis», og har fått solgt noen av dem. Jeg har tenkt at det greieste er at jeg får penger på vipps før jeg sender boka. Det har fungert greit til nå. 

Nå er det en kjøper som vil at jeg skal sende boka før vedkommende overfører penger til meg. Jeg kjenner jeg er skeptisk. Når boka først er lagt igjen på posten er den ute av min kontroll. 

Det er ikke store summer det er snakk om, ca 200 kroner, men jeg vil ikke bli sittende igjen med utgifter på porto. 

Hva er egentlig rett her? Skal jeg sende den og vente på pengene, eller vente til jeg har fått penger før jeg sender den?

Anonymkode: f3d4f...6a2

Videoannonse
Annonse
Gjest Solsmil
Skrevet

Du må finne ut hva som er greit for deg. Personlighet jeg solgt ganske mye på Finn, mest klær og sånt, og jeg har en regel for meg slev at jeg sender aldri før jeg har fått pengene. Det er selvsagt noen kjøpere som ikke vil handle på den måten, og det forstår jeg (det føles jo ikke trygt å betale for noe før du har fått gjenstanden), men jeg er ikke interessert i det. Enten får jeg pengene på forhånd, eller så avtaler vi å møtes i nærheten av der jeg bor, ellers blir det ikke noe salg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt mye på Finn, alltid betalt på forskudd og alltid fått varene. 

Du får tilby postoppkrav mot at de betaler gebyret og porto på forskudd. Dermed risikerer du ikke å sitte med regningen dersom pakken ikke blir hentet. 

Anonymkode: c8640...9e8

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg hadde aldri sendt fra meg noe mot et løfte om å få penger etterpå - nei, niks, aldri.

Det er temmelig mange uærlige sjeler der ute som gladelig svindler en selv for småsummer.

Folk på Finn stoler jeg ikke på et sekund! Så nei, spør du meg, ikke send boka før pengene er på konto. Selg heller til noen andre om akkurat den personen ikke vil forhåndsbetale. 

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt lurt såpass mange ganger at jeg er en av dem som aldri betaler før jeg vet at varen er sendt. Jeg kan likevel skjønne at selger kan bli skeptisk. Har ofte løst det med at selger sender meg bilde på feks messenger av at h*n er på posten for å sende, og jeg betaler da (Vipps) og sender screenshot tilbake. Så sender h*n pakken. Kan det være en løsning? :)

Anonymkode: f453f...ae1

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt mye på Finn, alltid betalt på forskudd og alltid fått varene. 

Du får tilby postoppkrav mot at de betaler gebyret og porto på forskudd. Dermed risikerer du ikke å sitte med regningen dersom pakken ikke blir hentet. 

Anonymkode: c8640...9e8

Å sende en liten pakke med postoppkrav koster over 100 kroner. Hva tror du skjer om kjøper ikke henter pakken? Du blir sittende med regninga selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uansett hvordan dette blir gjort, så er det alltid noen som er nødt til å ta denne risikoen. 

Enten må kjøper sende over penger, og være usikker på om man får varen man har betalt for. 

Eller så må selger sende varen, og være usikker på om man får betaling eller ikke...

Anonymkode: a040b...a7c

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Kjøper ville først ha bilde av kvittering fra posten, men det er ikke mulig å sende bilder gjennom denne tjenesten. Jeg skulle sende melding når boken var sendt. Jeg valgte å skrive at boken var sendt når den ikke var det, og sendte den med en gang jeg hadde fått penger på konto. Da fikk jeg det på min måte, selv om kjøper ikke visste det. 

Neste gang skal jeg være tydelig på at penger må på konto før jeg sender varen. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lagt ut ganske mange bøker på en «bokloppis», og har fått solgt noen av dem. Jeg har tenkt at det greieste er at jeg får penger på vipps før jeg sender boka. Det har fungert greit til nå. 

Nå er det en kjøper som vil at jeg skal sende boka før vedkommende overfører penger til meg. Jeg kjenner jeg er skeptisk. Når boka først er lagt igjen på posten er den ute av min kontroll. 

Det er ikke store summer det er snakk om, ca 200 kroner, men jeg vil ikke bli sittende igjen med utgifter på porto. 

Hva er egentlig rett her? Skal jeg sende den og vente på pengene, eller vente til jeg har fått penger før jeg sender den?

Jeg har handlet mye på finn.no Aldri har jeg opplevd å få varer uten å betale alt først, heller aldri sender jeg noe før jeg har mottatt penger. 

Risikoen er på deg. Hvilken risiko du er villig til å ta er din vurdering.

Anonymkode: 43ddc...834

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...