AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #1 Skrevet 2. august 2018 Hvis man vokser opp i et hjem der far er dominerende og mor kuet ( dette er noen år siden)tenker jeg at man ikke lærer på samme måte siden konsentrasjonen går på å passe på søsken og situasjoenen hjemme. Kan man da utvikle seg til å bli psykisk utviklingshemmet? Veit at det er myyyye som spiller inn her....men mener jeg har et eksempel på dette. Det er ikke alltid medfødt tror jeg. Noen som kan noe om dette? Anonymkode: 2d215...229
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #2 Skrevet 2. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man vokser opp i et hjem der far er dominerende og mor kuet ( dette er noen år siden)tenker jeg at man ikke lærer på samme måte siden konsentrasjonen går på å passe på søsken og situasjoenen hjemme. Kan man da utvikle seg til å bli psykisk utviklingshemmet? Veit at det er myyyye som spiller inn her....men mener jeg har et eksempel på dette. Det er ikke alltid medfødt tror jeg. Noen som kan noe om dette? Anonymkode: 2d215...229 Man kan bli psykisk syk, man kan også klare seg helt greit, men den eneste omsorgssvikten som kan gi psykisk utviklingshemming er fysisk skade på hjerne eller sentralnervesystemet, for eksempel slag mot hode eller fraberøvelse av oksygentilførsel. Anonymkode: 0ee4a...2fd 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #3 Skrevet 2. august 2018 Ok. Har også hørt at man bli psyk utvhemmet hvis mor drikker under svangerskapet. Anonymkode: 2d215...229 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #4 Skrevet 2. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ok. Har også hørt at man bli psyk utvhemmet hvis mor drikker under svangerskapet. Anonymkode: 2d215...229 Det kan man nok, fordi alkohol er en nervegift. Anonymkode: 0ee4a...2fd 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #5 Skrevet 2. august 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan bli psykisk syk, man kan også klare seg helt greit, men den eneste omsorgssvikten som kan gi psykisk utviklingshemming er fysisk skade på hjerne eller sentralnervesystemet, for eksempel slag mot hode eller fraberøvelse av oksygentilførsel. Anonymkode: 0ee4a...2fd Ts her,takk for svar. Syns dette er interresant. Forstår at man kan bli psyk psyk av det jeg skreiv ovenfor. Men se for deg at den personen blir utredet og skal ta tester som habiliteringstenesten gjennomfører. Da tror jeg at personen kan få diagnose lettere eller moderat utviklingshemming? Anonymkode: 2d215...229 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #6 Skrevet 2. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts her,takk for svar. Syns dette er interresant. Forstår at man kan bli psyk psyk av det jeg skreiv ovenfor. Men se for deg at den personen blir utredet og skal ta tester som habiliteringstenesten gjennomfører. Da tror jeg at personen kan få diagnose lettere eller moderat utviklingshemming? Anonymkode: 2d215...229 Utviklingsforstyrrelse, nedsatt funksjonsevne, psykisk sykdom, personlighetsforstyrrelse, men ikke psykisk utviklingshemming. Anonymkode: 0ee4a...2fd 4
pyttpott1 Skrevet 2. august 2018 #7 Skrevet 2. august 2018 Som sagt lengre opp, skal man få diagnosen PU, må man ha en skade på hjernen før fylte 18 år om man skal få diagnosen. Altså slag mot hodet feks. Men man kan bli psykisk syk ved å ha bo under slike omstendigheter å oppleve omsorgssvikt av de menneskene i livet som skal være de nærmeste tilknytningspersonene i livet. Når man blir understimulert over mange år kan det sikkert tolkes for mange at den enkelte kan være PU fordi en ikke er på det stadiet kognitivt ifht alder, men dette kan jo gjøres noe med ved at en får den rette stimulering å kommer seg ut av miljøet som er skadelig. 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #8 Skrevet 2. august 2018 Som brukeren over sier, er det mulig å få symptomer som ser ut som psykisk utviklingshemning hvis man vokser opp med omsorgsvikt og vold. Jeg har sett et eksempel på det, hvor man trodde en person hadde lettere PU, men til slutt konkluderte med at det ikke var tilfelle. Vedkommende hadde opplevd omfattende omsorgssvikt og overgrep i bardommen. Anonymkode: 42bfa...891 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #9 Skrevet 2. august 2018 5 minutter siden, pyttpott1 skrev: Som sagt lengre opp, skal man få diagnosen PU, må man ha en skade på hjernen før fylte 18 år om man skal få diagnosen. Altså slag mot hodet feks. Men man kan bli psykisk syk ved å ha bo under slike omstendigheter å oppleve omsorgssvikt av de menneskene i livet som skal være de nærmeste tilknytningspersonene i livet. Når man blir understimulert over mange år kan det sikkert tolkes for mange at den enkelte kan være PU fordi en ikke er på det stadiet kognitivt ifht alder, men dette kan jo gjøres noe med ved at en får den rette stimulering å kommer seg ut av miljøet som er skadelig. Det med 18 år stemmer ikke. Jeg jobber i et bofellesskap der en mann som vart skada i ei trafikkulykke fikk diagnosen. Anonymkode: 2d215...229
Pipaluk Skrevet 2. august 2018 #10 Skrevet 2. august 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man vokser opp i et hjem der far er dominerende og mor kuet ( dette er noen år siden)tenker jeg at man ikke lærer på samme måte siden konsentrasjonen går på å passe på søsken og situasjoenen hjemme. Kan man da utvikle seg til å bli psykisk utviklingshemmet? Veit at det er myyyye som spiller inn her....men mener jeg har et eksempel på dette. Det er ikke alltid medfødt tror jeg. Noen som kan noe om dette? Anonymkode: 2d215...229 Hvis en vokser opp i et hjem uten noen språklig stimulering så tenker jeg at barnet kan utvikle lærevansker. Store lærevansker kan også ligne PU
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #11 Skrevet 2. august 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man vokser opp i et hjem der far er dominerende og mor kuet ( dette er noen år siden)tenker jeg at man ikke lærer på samme måte siden konsentrasjonen går på å passe på søsken og situasjoenen hjemme. Kan man da utvikle seg til å bli psykisk utviklingshemmet? Veit at det er myyyye som spiller inn her....men mener jeg har et eksempel på dette. Det er ikke alltid medfødt tror jeg. Noen som kan noe om dette? Anonymkode: 2d215...229 Har du en utviklingshemming så har du en "mangel", mens vokser du opp i en familie der du ikke får den omsorgen du skal ha så er du nærmere en psyisk skade enn en utviklingshemming. En psykisk utviklingshemming trenger ikke alltid være medfødt. Den kan oppstå etter en hjerneblødning, etter en fysisk skade/reafikkulykke eller andre ting. Du har mer en psyisk skade i ditt eksempel enn en utviklingshemming. Snakk med lege. Anonymkode: d1b53...2a7 1
pyttpott1 Skrevet 2. august 2018 #12 Skrevet 2. august 2018 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det med 18 år stemmer ikke. Jeg jobber i et bofellesskap der en mann som vart skada i ei trafikkulykke fikk diagnosen. Anonymkode: 2d215...229 Det skal være tre kriterier tilstede for å få diagnosen PU; 1. Iq på 70 eller lavere. 2. Svikt i adaptive ferdigheter 3. Diagnosen må være stilt før fylte 18 år. Endret 2. august 2018 av pyttpott1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #13 Skrevet 2. august 2018 Man blir fucka i hodet, sliter med relasjoner og sliter i livet Det er min erfaring med familien min som jeg nå har kuttet ut Anonymkode: 86993...efe
pyttpott1 Skrevet 2. august 2018 #14 Skrevet 2. august 2018 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som brukeren over sier, er det mulig å få symptomer som ser ut som psykisk utviklingshemning hvis man vokser opp med omsorgsvikt og vold. Jeg har sett et eksempel på det, hvor man trodde en person hadde lettere PU, men til slutt konkluderte med at det ikke var tilfelle. Vedkommende hadde opplevd omfattende omsorgssvikt og overgrep i bardommen. Anonymkode: 42bfa...891 Jeg har å vært borti en slik situasjon hvor vedkommende hadde levd under spesielle forhold hjemme som igjen gjorde at han fungerte dårlig utenfor hjemmet. Ble isolert hjemme med foreldrene helt til voksen alder, og hadde vanskeligheter med å forstå sosiale normer og regler, å klarte ikke tilpasse seg samfunnet på en normal måte. Når du snakket med han kunne det virke til at han kunne ha diagnosen PU, men han hadde ikke det. Han var rett å slett understimulert som følge av omsorgssvikt. Han ble også tidlig tatt ut av skolen å har ikke vært i jobb. Endret 2. august 2018 av pyttpott1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #15 Skrevet 2. august 2018 Det er vel en del med reaktiv tilknytningsforstyrrelse pga. omsorgssvikt i ung alder, mange får også PTSD og traumer. Dette er ikke PU, men kan nok skape mer enn nok problemer i livet. Anonymkode: 5d1ce...028
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå