Gå til innhold

Hvordan får jeg tabelltrekk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Begynner i min første "godt betalte" jobb nå i august. Har vært student tidligere med deltidsjobb. Har hele tiden hatt tabelltrekk. Gikk inn for å endre skattekortet og fylte inn det jeg antar jeg kommer til å tjene ut året. Problemet er at jeg nå gikk fra tabelltrekk og over til fast prosenttrekk, noe jeg synes er litt skummelt med tanke på at jeg ikke vet hvor mye overtid jeg kommer til å jobbe. Er det noen måte å gå tilbake til tabelltrekk? eller må jeg ha det skatteetaten velger for meg? Hva er egentlig vanlig i fast stilling? 

Anonymkode: f1729...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skummelt? Hva mener du? Du kan jo hele tiden gå inn på skatteetaten.no og justere trekket ditt for å få det slik du ønsker. Det mest lønnsomme er da å trekke for lite og sette av penger på en høyrentekonto og så betale inn det du skylder før utgangen av mai året etter. 

Og uansett hva du velger å gjøre eller ikke gjøre med skattekortet vil resultatet til slutt bli det samme, så lenge du sjekker skattemeldingen når den kommer og sørger for å gjøre nødvendige endringer der.

Anonymkode: ba277...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Overtidsbetalt blir det trukket prosent av uansett, så jeg skjønner ikke hva som er så skummelt?? 

Forøvrig er jeg enig med den over her.

Anonymkode: 3d0ae...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det samme skjedde med meg da jeg endret skattekortet mitt for en måned siden. Skatteetaten beregner hva som er mest lønnsomt/hensiktsmessig for deg. Og du kan bare endre senere i år hvis du tjener mer enn du hadde tenkt. Du går jo i null til slutt uansett

Anonymkode: 2ad3b...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skummelt? Hva mener du? Du kan jo hele tiden gå inn på skatteetaten.no og justere trekket ditt for å få det slik du ønsker. Det mest lønnsomme er da å trekke for lite og sette av penger på en høyrentekonto og så betale inn det du skylder før utgangen av mai året etter. 

Og uansett hva du velger å gjøre eller ikke gjøre med skattekortet vil resultatet til slutt bli det samme, så lenge du sjekker skattemeldingen når den kommer og sørger for å gjøre nødvendige endringer der.

Anonymkode: ba277...9b2

Dette er en lur løsning for de som har stålkontroll, noe jeg ikke får inntrykk av at gjelder TS. De fleste andre gjør lurere i å heller trekke litt for mye skatt enn litt for lite, siden konsekvensene blir mindre om man feilberegner.  

Anonymkode: 43fbf...82b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den arbeidsgiveren du vil tjene mest hos, har du tabelltrekk. Bi- arbeidsgivere har du skattetrekk på.

Anonymkode: 5974b...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...