tussi84 Skrevet 1. august 2018 #1 Skrevet 1. august 2018 Forbudet gjelder i det offentlige rom, og allerede er det kvinner der nede som klager, og kaller det diskriminerende. De truer med å holde seg innendørs hele tiden som vil si det samme som at de ikke kan jobbe. De vil heller leve på staten fordi dem nå kan få bot om de blir tatt med niqab på gata, eller på alle offentlige steder. De truer også med å forlate landet. Jeg tenker at om de ikke gidder å rette seg etter reglene så får de bare fra hjem til hjemlandet sitt eller et annet muslimsk land hvor niqab er vanlig. Om de ikke gidder å jobbe heller pga dette her, så bør de tvangsendes hjem så fort det lar seg gjøre. Det er på høy tid at Norge Også vedtar forbud mot niqab og burka. Finlandshette er jo ikke lov, så hvorfor skal niqab og burka være det? Link til artikkel om forbudet i Danmark. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kaj8ML/naa-er-nikab-forbudt-i-danmark-jeg-kommer-aldri-til-aa-ta-den-av Hva mener dere om dette? Og bør vi forby det i Norge og? 17
Gjest Gregor Clegane Skrevet 2. august 2018 #2 Skrevet 2. august 2018 Et slikt forbud burde også vært vedtatt her i Norge. De som på ramme alvor kler seg slikt i et sivilisert samfunn, har ikke noe her å gjøre i utgangspunktet. Man kan ikke bare kreve og kreve, man må også tilpasse seg som innvandrer.
FrankDrebin Skrevet 2. august 2018 #3 Skrevet 2. august 2018 Vi burde helt klart hatt det forbudet her også. Om vi hadde flyttet til "langtvekkistan" og hatt på oss noe de ikke likte, tviler jeg på at de hadde bukket, nikket og neid slik vi nisser gjør. 9
Opplyst Skrevet 2. august 2018 #4 Skrevet 2. august 2018 Danmark leder an. Vi burde hatt et slikt forbud i Norge også. 6
Gjest Kristina S. Skrevet 2. august 2018 #5 Skrevet 2. august 2018 "Hvis det blir enda mer diskriminering mot muslimer i Danmark, får jeg vel tenke på å forlate landet, sier hun." Ja, det blir vel til Sverige eller Norge det da.
tussi84 Skrevet 2. august 2018 Forfatter #6 Skrevet 2. august 2018 17 minutter siden, Kristina Schwartz skrev: "Hvis det blir enda mer diskriminering mot muslimer i Danmark, får jeg vel tenke på å forlate landet, sier hun." Ja, det blir vel til Sverige eller Norge det da. Er derfor på sin plass at både Norge og Sverige følger etter, samt gjerne forbud i alle vestlige land. Niqab hører ikke hjemme i et land som ikke har islam som største religion/statsreligion. Vil man absolutt bruke plagget offentlig får man heller bosette seg i Egypt, Irak, Saudi Arabia, Iran osv.. eller generellt deler av Afrika, Midtøsten..der majoriten er muslimer. 4
Xcase33 Skrevet 2. august 2018 #7 Skrevet 2. august 2018 7 hours ago, tussi84 said: Forbudet gjelder i det offentlige rom, og allerede er det kvinner der nede som klager, og kaller det diskriminerende. De truer med å holde seg innendørs hele tiden som vil si det samme som at de ikke kan jobbe. De vil heller leve på staten fordi dem nå kan få bot om de blir tatt med niqab på gata, eller på alle offentlige steder. De truer også med å forlate landet. Jeg tenker at om de ikke gidder å rette seg etter reglene så får de bare fra hjem til hjemlandet sitt eller et annet muslimsk land hvor niqab er vanlig. Om de ikke gidder å jobbe heller pga dette her, så bør de tvangsendes hjem så fort det lar seg gjøre. Det er på høy tid at Norge Også vedtar forbud mot niqab og burka. Finlandshette er jo ikke lov, så hvorfor skal niqab og burka være det? Link til artikkel om forbudet i Danmark. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kaj8ML/naa-er-nikab-forbudt-i-danmark-jeg-kommer-aldri-til-aa-ta-den-av Hva mener dere om dette? Og bør vi forby det i Norge og? Er mange av dem som stjeler i det offentlige rom..men pga "burkaen" så kan man ikke se hvem det er. Ingen som tør å springe etter dem heller da de kan ha bomber på seg.
T-Rex Skrevet 2. august 2018 #8 Skrevet 2. august 2018 (endret) De som insisterer på å bruke sånne plagg, er muslimske versjoner av Kari Jaquesson. De bråker for å bråke, og vi bør ikke bry oss om det bråket. Ansiktsdekkende plagg bør forbys i offentligheten, med unntak for karnevalmasker (under karneval), finnlandshetter og lignende (ved sterk kulde) og motorsykkelhjelm (ved motorsykkelkjøring). Endret 2. august 2018 av T-Rex 5
Drizzt Skrevet 2. august 2018 #9 Skrevet 2. august 2018 Alle vestlige land bør implementere samme forbud snarest med saftige bøter og til og med fengselsstraff for de som gang på gang bevisst bryter forbudet. Så kan de reise til hjemlandet og leve i ro og fred etter egne skikk mens vi her lever i ro og fred etter våre. 2
T-Rex Skrevet 2. august 2018 #10 Skrevet 2. august 2018 50 minutter siden, Drizzt said: Alle vestlige land bør implementere samme forbud snarest med saftige bøter og til og med fengselsstraff for de som gang på gang bevisst bryter forbudet. Så kan de reise til hjemlandet og leve i ro og fred etter egne skikk mens vi her lever i ro og fred etter våre. Neida. Det blir akkurat som de som misliker at det ikke er lov å kjøre snøscooter overalt. De gjør det likevel, får bøter, fortsetter... Det blir i det minste noen kroner i statskassa i bøter.
Intermediate Skrevet 2. august 2018 #11 Skrevet 2. august 2018 (endret) redigert. Endret 2. august 2018 av Intermediate
Drizzt Skrevet 2. august 2018 #12 Skrevet 2. august 2018 51 minutter siden, T-Rex skrev: Neida. Det blir akkurat som de som misliker at det ikke er lov å kjøre snøscooter overalt. De gjør det likevel, får bøter, fortsetter... Det blir i det minste noen kroner i statskassa i bøter. Det blir helt feil hvis straffen ikke har ønsket effekt og ikke er avskrekkende nok. 1
Sosionomen91 Skrevet 2. august 2018 #13 Skrevet 2. august 2018 Jeg støtter dette forbudet fullt ut. Finnes det noen underskriftskampanje for dette i Norge? Isåfall så vil jeg gjerne være med. 2
TrekStar Skrevet 2. august 2018 #14 Skrevet 2. august 2018 Å gå i burka viser at en støtter ekstrem islam. Kast ut alle fra Danmark, hvis dem støtter burka og går i det. Dem som har konvertert og går i slikt, hvis dem er etniske dansker, burde bli konvertert tilbake eller sendt på institusjon. Religion er galskap etter min mening, og islam er verste sort. 1
T-Rex Skrevet 2. august 2018 #15 Skrevet 2. august 2018 1 hour ago, Drizzt said: Det blir helt feil hvis straffen ikke har ønsket effekt og ikke er avskrekkende nok. I dette tilfellet blir det ikke det. Spøkelseskladdene er en ekstrem minoritet, som ikke er støttet av det brede flertallet av muslimer, så vidt jeg har forstått.
Ti.09 Skrevet 2. august 2018 #16 Skrevet 2. august 2018 Norge burde gjøre det samme. Jeg vil helst se hele ansiktet til den personen jeg kommuniserer med. Nonverbal kommunikasjon er like viktig som verbal kommunikasjon. 3
Thyra Skrevet 3. august 2018 #17 Skrevet 3. august 2018 18 timer siden, Skribent09 skrev: Norge burde gjøre det samme. Jeg vil helst se hele ansiktet til den personen jeg kommuniserer med. Nonverbal kommunikasjon er like viktig som verbal kommunikasjon. Er du ofte i en situasjon hvor du må kommunisere med noen du ikke ser ansiktet til?
Drizzt Skrevet 3. august 2018 #18 Skrevet 3. august 2018 6 timer siden, Thyra skrev: Er du ofte i en situasjon hvor du må kommunisere med noen du ikke ser ansiktet til? Spiller det noen rolle? Selv om man har ikke vært i situasjonen før, er det klart at man ikke vil havne i situasjonen i fremtiden heller. Litt som med kriminalitet - selv om man aldri har vært utsatt for kriminalitet selv, så vil man ikke bli utsatt for det i fremtiden og ønsker at kriminelle handlinger straffeforfølges. 2
Thyra Skrevet 3. august 2018 #19 Skrevet 3. august 2018 1 time siden, Drizzt skrev: Spiller det noen rolle? Selv om man har ikke vært i situasjonen før, er det klart at man ikke vil havne i situasjonen i fremtiden heller. Litt som med kriminalitet - selv om man aldri har vært utsatt for kriminalitet selv, så vil man ikke bli utsatt for det i fremtiden og ønsker at kriminelle handlinger straffeforfølges. Selvsagt. Men man kan jo diskutere om det virkelig er nødvendig å lovregulere noe som er såpass lite utbredt. Det er ikke akkurat noe samfunnsproblem. Det vil alltid være enkelte som gjør ting man ikke liker. Å tvinge noen til å bruke bruka eller niqab er jo forbudt også etter dagens lovverk.
Drizzt Skrevet 3. august 2018 #20 Skrevet 3. august 2018 16 minutter siden, Thyra skrev: Selvsagt. Men man kan jo diskutere om det virkelig er nødvendig å lovregulere noe som er såpass lite utbredt. Det er ikke akkurat noe samfunnsproblem. Det vil alltid være enkelte som gjør ting man ikke liker. Å tvinge noen til å bruke bruka eller niqab er jo forbudt også etter dagens lovverk. Her er det to sider av saken. På den ene siden har vi tvang hvor kvinner tvinges av familiemedlemmer eller andre å dekke ansiktet, som en del av kultur, skikk, religion, kall det hva du vil. På den andre siden har du de som hevder de gjør det frivillig og har valgt det selv (fult mulig noen frivillig velger å selvekskludere og selvsegregere seg, stå utenfor samfunnet og minske betraktelig sine sjanser for å komme på arbeidsmarkedet). Så spørsmålet er - skal vi akseptere begge deler, en av delene eller fordømme og forby begge deler. For meg er begge to like uakseptable. Det er uakseptabelt å bli tvunget til å dekke ansiktet med alt det negative dette medfører for integrering og samfunnsdeltakelse og det er uakseptabelt å velge selv å ikke være en del av samfunnet. Den andre gruppen, de som hevder at de gjør det frivillig, det handler ikke bare om dem og deres ønsker. Det handler om alle oss, samfunnet for øvrig, vår sikkerhet, våre muligheter å identifisere den vi omgås med, den vi snakker med, lese ansiktet. Det handler i aller stor grad om vår felles trygghet og sikkerhet. Det har vært tilfeller i USA hvor menn ikledd burka (eventuelt nikab, husker ikke detaljene) har begått kriminelle handlinger. Så nei, denne påkledningen har ingenting her å gjøre. De som setter klærne sine høyest, kan flytte et sted hvor disse klærne er normen. Det er best for alle. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå