AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #1 Skrevet 1. august 2018 Er da ikke i mot at det skal bygges sikkert slik at det ikke jukses under bygging osv. Eller at det er regler som er fornuftige som rømningsvei og regler for kjemikalier f eks. Men det får da være grenser, eller skal det ikke være det? Krav om rullestolplass på dass, 100% tette vegger og maskinell ventilasjon. Hvis jeg ønsker å bygge meg ett gammeldags hus med god lufting og trangt do, hva i huleste er galt med det? Redd for at det skal slippes ut CO2? OK, jeg kan bygge meg ett minihus som krever lite energi men nope, ikke lov PG av 100 idiotiske ting. Skal koste en formue og skal ikke gjelde alle å bo i eget bygg. De som har lite skal leie hybel resten av livet, meget bra for den mentale helsa. Den har jo ikke en sammenheng med resten av helsa. Anonymkode: 580a3...526 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #3 Skrevet 1. august 2018 6 minutter siden, Lauv skrev: Bygg et tømmerhus. Det er ikke billig så vidt jeg vet. Og slipper vel ikke unna med så mye her heller? Anonymkode: 580a3...526 1
Husholdning1 Skrevet 2. august 2018 #4 Skrevet 2. august 2018 Det er nok mange som hadde vært enige med deg om de hadde kjent til problematikken. Men TEK er ikke akkurat overkommunisert til folket. 2
minienthe Skrevet 2. august 2018 #5 Skrevet 2. august 2018 Jeg er sjeleglad vi slapp unna de TEK-kravene når vi renoverte her. Stort sett alle profesjonelle jeg har snakket med i prosessen rister på hodet av en del av de kravene i den forskriften.
prt90 Skrevet 2. august 2018 #6 Skrevet 2. august 2018 Byggekranene og ekstremt strenge krav om hvor du får lov til å bygge er helt nødvendig for å opprettholde boligprisene i et land med nesten ubegrenset med plass.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #7 Skrevet 2. august 2018 Synes det er helt greit jeg. Anonymkode: acf16...eb5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #8 Skrevet 2. august 2018 De fleste steder hvor boligpriser er et problem, er det tomten som koster. Det er en grunn til at byggeforskriftene er som de er. Muligens er det noe som er unødvendig, men i det store og hele er det fornuftig med ganske strenge krav til bygningskvalitet. Mye av årsaken til kravene er at det ikke skal være mulig å bygge el-kjipo-boliger som så selges eller leies ut dyrt. Anonymkode: 5f364...943 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #9 Skrevet 3. august 2018 Min bror var veldig glad han alt bodde i en leilighet som var rullestoltilpasset da han havnet i en bilulykke i fjor. Trent seg ut av rullestolen hjemme nå, bruker krykker for å komme seg fra rom til rom. Da er det praktisk med god plass på badet, i gangen, på kjøkkenet etc! de færreste som havner i rullestol har planlagt det, for å si det sånn. Og da er det fint at man kan fortsette å bo der man bor om ikke annet 😊 Anonymkode: f79c8...a4e 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #10 Skrevet 3. august 2018 det er ikke så ille. er det. Mange som klager på krav om bad, men minste bad kan bygges 4 m2, eneste kravet er at det fri gulvplass på størrelsen med sirkel med 1 m diameter. Men virkelig da, man trenger så pass for å snu inne på badet, uten rullestol. Det gir trivsel, også til friske. Bor selv i huset bygd i 1938. Da merker man veldig fort at det ikke er så ille med Tek17. Anonymkode: 308b0...d4a 1
Puny Skrevet 5. august 2018 #11 Skrevet 5. august 2018 Jeg tenker at de nye tek kravene gjør at utbyggere ikke bygger på veldig billige tomter. Når det koster SÅ mye å bygge, og de må få en profitt vel det ikke lønne seg å bygge på landsbygda. Det er trost da, for de som har lyst til å no der og samtidig bo i nybygg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå