AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #1 Skrevet 1. august 2018 Jeg skal gå på universitet, og skal søle om stipend men på resultat står det ordinært lån? Og ja deler av det kan bli omgjort til stipend, men jeg vil ikke ha noe lån! Uansett vol jeg ut i jobb så fort jeg er ferdig og man skal ha ganske dårlig inntekt for å få det omgjort til stipend.. jeg har samboer som tjener over 400 000 i året også så jeg får ikke omgjort. Har det alltid vært slik at man MÅ ta lån på høyskole/universitet? Var ikke slik på vgs.. Anonymkode: 26c29...91f
Virrevirrevapp Skrevet 1. august 2018 #2 Skrevet 1. august 2018 Den vanlige måten, er at man søker om lån + stipend. Da får man innvilget lån, og når man fullfører eksamener, blir en del av lånet (jeg tror det er en tredjedel el) omgjort til stipend, og altså trukket fra lånet. Jeg tror nok ikke din samboeres inntekt, eller din framtidige inntekt påvirker denne prosessen. Derimot er det sånn at når du skal betale tilbake, kan du søke om å få utsatt dette hvis du er syk, arbeidsledig elller har lav inntek. Hvis samboeren din har råd til å forsørge deg, eller du har mulighet til å jobbe mye ved siden av slik at du har nok penger, trenger du ikke søke om lån/stipend. Det er helt frivillig å søke om dette.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #3 Skrevet 1. august 2018 Det er jo bare å ikke søke om ordinært lån hvis du ikke vil ha noe det. Skrekkelig dumt er det, men det er nå opp til deg selv. Omgjøringslån blir omgjort til stipend hvis du består eksamen. Det har ingenting med hva slags inntekt du vil ha etter endt utdanning. Hvis du har høy inntekt under studiene kan det ha en betydning for hvor mye du får omgjort, men grensen er på rundt 180 000 kr årlig før det vil ha en betydning. Her ser det ut som du bør saumfare Lånekassens sider for å få litt mer forståelse for hvordan systemet fungerer, og kanskje abonnere på Dine Penger-podcasten for å ta litt bedre økonomiske valg, Ikke forstår jeg hvorfor du har lagt denne i "Samliv og kjærlighetsrelasjoner" heller. Anonymkode: bf80c...16a 9
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #4 Skrevet 1. august 2018 Bedre med barn enn samboer. Får nesten alt omgjort til stipend. Lånekassen betaler ikke for samboeren din, men for å få høyt utdannede til å få utdannede barn, DET betaler de for. Problemet i dagens Norge er at folk venter med barn. Jeg har barn og eier langt mer enn barnløse. Jeg får nesten alt om til stipend. Det er barn som betyr noe, ikke ekteskap. Anonymkode: 0d342...684 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #5 Skrevet 1. august 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo bare å ikke søke om ordinært lån hvis du ikke vil ha noe det. Skrekkelig dumt er det, men det er nå opp til deg selv. Omgjøringslån blir omgjort til stipend hvis du består eksamen. Det har ingenting med hva slags inntekt du vil ha etter endt utdanning. Hvis du har høy inntekt under studiene kan det ha en betydning for hvor mye du får omgjort, men grensen er på rundt 180 000 kr årlig før det vil ha en betydning. Her ser det ut som du bør saumfare Lånekassens sider for å få litt mer forståelse for hvordan systemet fungerer, og kanskje abonnere på Dine Penger-podcasten for å ta litt bedre økonomiske valg, Ikke forstår jeg hvorfor du har lagt denne i "Samliv og kjærlighetsrelasjoner" heller. Anonymkode: bf80c...16a Hvorfor er det dumt? Det går ikke å ikke søke om lån... Ts Anonymkode: 26c29...91f
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #6 Skrevet 1. august 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bedre med barn enn samboer. Får nesten alt omgjort til stipend. Lånekassen betaler ikke for samboeren din, men for å få høyt utdannede til å få utdannede barn, DET betaler de for. Problemet i dagens Norge er at folk venter med barn. Jeg har barn og eier langt mer enn barnløse. Jeg får nesten alt om til stipend. Det er barn som betyr noe, ikke ekteskap. Anonymkode: 0d342...684 Prøvde å sjekke ut mer men summen til samboer hadde visst ikke noe å si, selv om jeg er alene eller har samboer vil kun 46 000 av 69 000 bli omgjort til stipend. Men nå lurer jeg på å sette inn stipendene på høy-rente konto og betale tilbake når studiene er ferdig uten å ta 1 kr selv. Anonymkode: 26c29...91f 2
Virrevirrevapp Skrevet 1. august 2018 #7 Skrevet 1. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det dumt? Det går ikke å ikke søke om lån... Ts Anonymkode: 26c29...91f Jeg vet ikke helt hvor du har dette fra. Det er helt opp til deg selv om du vil søke om lån/stipend fra Lånekassen. Det har ikke noe å gjøre med studiet ditt, det er to ulike ting... 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #8 Skrevet 1. august 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det dumt? Det går ikke å ikke søke om lån... Ts Anonymkode: 26c29...91f Jo. Det går an. Det går an å ikke søke om lån i det hele tatt, og det går an å bare søke om omgjøringslån. Anonymkode: bf80c...16a 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #9 Skrevet 2. august 2018 23 timer siden, Virrevirrevapp skrev: Jeg vet ikke helt hvor du har dette fra. Det er helt opp til deg selv om du vil søke om lån/stipend fra Lånekassen. Det har ikke noe å gjøre med studiet ditt, det er to ulike ting... Det er ikke det jeg mener... for å få noe av lånekassen på høyere studie må jeg ta lån uansett. Bare deler av lånet kan bli gjort om til stipend.. jeg vet at lånekassen og studie er to ulike ting.. Ts Anonymkode: 26c29...91f
Virrevirrevapp Skrevet 2. august 2018 #10 Skrevet 2. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke det jeg mener... for å få noe av lånekassen på høyere studie må jeg ta lån uansett. Bare deler av lånet kan bli gjort om til stipend.. jeg vet at lånekassen og studie er to ulike ting.. Ts Anonymkode: 26c29...91f Du kan søke om stipend/omgjøringslån og begrenset lån (mindre enn maksimalt). Da bestemmer du selv hvor lite du vil låne. Du kan også søke om kun stipend. Alt står på nettsidene https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/soknader/soknad-om-stotte-til-utdanning-i-norge1/hoyere-utdanning/ 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #11 Skrevet 3. august 2018 Ta maks lån uansett, det er jo rentefritt så lenge du studerer og man vet aldri hva som skjer. Det har innebygget gjeldsforsikring, får du lav inntekt en periode kan du få slettet renter etc. La pengene stå på konto og bruk dem som EK til bolig, eller betal ned boliglån med dem, ev. bare tilbakebetal om du virkelig ikke trenger dem. Studielån er fortsatt et av de mest gunstige lånene du kan ha. Anonymkode: 6982a...c2d 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #12 Skrevet 3. august 2018 Du kan ikke kun søke stipend lenger nei. Det er kun vgs. Skal du søke, så blir det lån. Og noe av lånet blir i etterkant gjort om til stipend, for hver eksamen du består. Samboers inntekt har mye å si for hva som blir omgjort til stipend! Dere blir regnet som gift i lånekassens øyne. Jeg fikk ikke omgjort lånet mitt til stipend det siste året pga. dette. Men det er et gunstig lån da, med god rente. Så er fin biinntekt. Anonymkode: 15018...fd3 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #13 Skrevet 3. august 2018 Studielån er vel det tryggeste og gunstigste lånet man kan ha. Og her snakker du om 23 000 kr som er reelt lån, når du er ute i jobb så tar det jo null tid å betale ned det. Hvis du egentlig ikke trenger pengene (som det høres ut som) så sett de 23 000 på en konto, og når du er ferdig så betaler du det inn med det samme og beholder eventuelle renter (som med dagens rentenivå er nesten ingen ting, men du taper i det minste ikke pengene). Anonymkode: 94b50...f50 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #15 Skrevet 3. august 2018 På 2.8.2018 den 1.32, AnonymBruker skrev: Prøvde å sjekke ut mer men summen til samboer hadde visst ikke noe å si, selv om jeg er alene eller har samboer vil kun 46 000 av 69 000 bli omgjort til stipend. Men nå lurer jeg på å sette inn stipendene på høy-rente konto og betale tilbake når studiene er ferdig uten å ta 1 kr selv. Anonymkode: 26c29...91f det er ikke 46 000 av 69 000 som blir omgjort til stipend. 46 000 av lånet kan bli omgjort til stipend, mens 69 000 forblir lån. Anonymkode: 607da...cad 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #16 Skrevet 3. august 2018 Trenger du stipend/lån? Om ikke tror jeg du nesten like gjerne kan droppe det om du er så negativ. Anonymkode: 97c00...ff0
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #17 Skrevet 3. august 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Du kan ikke kun søke stipend lenger nei. Det er kun vgs. Skal du søke, så blir det lån. Og noe av lånet blir i etterkant gjort om til stipend, for hver eksamen du består. Samboers inntekt har mye å si for hva som blir omgjort til stipend! Dere blir regnet som gift i lånekassens øyne. Jeg fikk ikke omgjort lånet mitt til stipend det siste året pga. dette. Men det er et gunstig lån da, med god rente. Så er fin biinntekt. Anonymkode: 15018...fd3 Jo. Du kan søke på begrenset lån, eller ''kun stipend''. Ja: kun stipend = lån før omgjøring. Men da får du også de 40 % som kan omgjøres, ikke 100 % der 40 % kan omgjøres. Hvis du består, og har søkt kun stipend, så vil alt ''Lån'' bli gjort om til stipend (dvs. 40 % av hva det kunne vært, ja). 3 hours ago, AnonymBruker said: Trenger du stipend/lån? Om ikke tror jeg du nesten like gjerne kan droppe det om du er så negativ. Anonymkode: 97c00...ff0 Jeg trenger ikke stipend/lån: tar det likevel og bruker det i investering. Anonymkode: 07ae0...240 2
kvinneguide Skrevet 3. august 2018 #18 Skrevet 3. august 2018 Du kan søke kun omgjøringslån (som blir stipend hvis du står) Du kan ikke søke kun foreldrestipend
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #19 Skrevet 3. august 2018 12 timer siden, Herr Heftig skrev: Bortskjemt + uopplyst = x Hva mener du om at jeg er bortskjemt? Jeg er ikke det. Anonymkode: 26c29...91f
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #20 Skrevet 3. august 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo. Du kan søke på begrenset lån, eller ''kun stipend''. Ja: kun stipend = lån før omgjøring. Men da får du også de 40 % som kan omgjøres, ikke 100 % der 40 % kan omgjøres. Hvis du består, og har søkt kun stipend, så vil alt ''Lån'' bli gjort om til stipend (dvs. 40 % av hva det kunne vært, ja). Jeg trenger ikke stipend/lån: tar det likevel og bruker det i investering. Anonymkode: 07ae0...240 Hva kan man invistere med det? Hvor mye er det lurt å ta? Anonymkode: 26c29...91f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå