AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #1 Skrevet 1. august 2018 Dattera mi på 7 har høy feber. Jeg liker å måle rektalt, for det gir mest korrekt svar. Hun har ikke særlig lyst til å måle rektalt. Liker ikke tvinge henne heller. Har fortalt henne at det ikke tar lang tid og er gjort på null komma niks. Hvordan skal jeg få målt feberen på henne?! ): Anonymkode: 3af49...936
Luckiness Skrevet 1. august 2018 #2 Skrevet 1. august 2018 Hva mener du med høy feber? Du kan i munnen, gitt at du bruker beskyttelsestrekk på måleren siden den er brukt rektalt. Temperaturen som vises da er ofte noe lavere enn den som vises rektalt. Men du vil likevel få en pekepinn på om temperaturen stiger eller senkes. 5
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 1. august 2018 #3 Skrevet 1. august 2018 Skjønner godt at hun ikke vil bli målt rektalt. Ville heller målt under armen og lagt til 0,5 grader😊
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #4 Skrevet 1. august 2018 Jeg har kun målt rektalt på barna når de var små og såpass syke at de ikke brydde seg, da gjerne over 40. Hadde de lav nok feber til å orke å protestere følte jeg ikke at det var så nøye om temperaturen var helt korrekt. Anonymkode: b95bc...d9e 11
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #5 Skrevet 1. august 2018 Syntest ikkje det er greitt nei. Viktig å respektera barns grenser. Det går ann å kjøpa øretermometer. Anonymkode: ddf21...f1c 24
mortilen Skrevet 1. august 2018 #6 Skrevet 1. august 2018 Hadde målt i øret. Den jeg har har jeg dobbelt sjekket rektalt på babyen og stemt utrolig godt. Har tenkt at den er kanskje litt høyere enn øret som en sikkerhet..du får iallfall en god pekepinn på om feberen er svært høy, på vei til å bli høyere eller blitt lavere. Aldri hatt behov for å måle rektalt på mine etter baby stadie.. Er absolutt noe jeg ikke vil tvinge de til å gjøre
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #8 Skrevet 1. august 2018 Vi har vært mye på sykehuset med vår datter pga alvorlig sykdom. Måtte ta tempen mange ganger. Aldri rektalt. Hadde det vært livsviktig nøyaktig hvor høy feberen var, på desimalen, er det kanskje litt for unøyaktig under armen. Men det viser en ca-temperatur, og det viser om tempen stiger eller synker ved gjentatte målinger. Kan ikke skjønne hvorfor det skal være nødvendig med rektal måling. Anonymkode: bfd26...262 3
Arabella Skrevet 1. august 2018 #9 Skrevet 1. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har vært mye på sykehuset med vår datter pga alvorlig sykdom. Måtte ta tempen mange ganger. Aldri rektalt. Hadde det vært livsviktig nøyaktig hvor høy feberen var, på desimalen, er det kanskje litt for unøyaktig under armen. Men det viser en ca-temperatur, og det viser om tempen stiger eller synker ved gjentatte målinger. Kan ikke skjønne hvorfor det skal være nødvendig med rektal måling. Anonymkode: bfd26...262 Det er fordi den viser nøyaktig temperatur og det går raskest å måle. 4
Fru Uperfekt Skrevet 1. august 2018 #10 Skrevet 1. august 2018 3 minutter siden, Arabella skrev: Det er fordi den viser nøyaktig temperatur og det går raskest å måle. Men må en alltid ha 100% nøyaktig temp? Forøvrig viser min digitale måler 10/10 samme temp som rektal måling når jeg tar kontroller 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #11 Skrevet 1. august 2018 4 minutter siden, Arabella skrev: Det er fordi den viser nøyaktig temperatur og det går raskest å måle. Men om du måler under armen og legger til 0,5 grader vil du jo få samme temperatur. Så jeg ser virkelig ikke hvorfor du absolutt vil måle rektalt. Anonymkode: 3209a...38d 3
Arabella Skrevet 1. august 2018 #12 Skrevet 1. august 2018 1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev: Men må en alltid ha 100% nøyaktig temp? Forøvrig viser min digitale måler 10/10 samme temp som rektal måling når jeg tar kontroller Hvor og hvordan måler du med den?
Fru Uperfekt Skrevet 1. august 2018 #13 Skrevet 1. august 2018 (endret) 3 minutter siden, Arabella skrev: Hvor og hvordan måler du med den? Måler rektalt og digitalt på meg selv minst 1g i mnd for å se at alt er ok Ved mye sykdom i husholdningen gjør jeg det oftere slik at jeg er sikker Har en digital som kan måle hvor som helst på huden men pleier p foreta målingen fra tinning til tinning Endret 1. august 2018 av Fru Uperfekt
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #14 Skrevet 1. august 2018 Jeg er sykepleier og har et barn på tre. Invester 600-1000 kr i et pannetermometer. Det gjør ALT så mye bedre. Det er ikke tempen men progresjonen som betyr noe. Anonymkode: 1915c...73d 14
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #15 Skrevet 1. august 2018 29 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Skjønner godt at hun ikke vil bli målt rektalt. Ville heller målt under armen og lagt til 0,5 grader😊 Nei, det er absolutt ikke anbefalt å måle under armen da dette gir et svært ukorrekt svar. Faktisk gir alle andre måter å måle på enn rektalt ofte rundt en hel grad i forskjell. Til og med målt med kjempedyrt øretermometer som vi bruker i sykehuset blir den som oftest 0,5 til 1 grad under kjernetemperatur. Under armen kan dette bli enda verre. Det er veldig viktig dersom noen har antydning til feber at man måler rektalt. Man kan selvsagt måle under armen dersom man da har som regel at man tar rektal temperatur dersom denne viser høyere enn temp 36,0-36,5. En 7 år gammel jente greier fint å ta temperaturen rektalt selv, og dette gjør det nok mer komfortabelt. Hilsen en som måler temperatur på mange mennesker daglig. Anonymkode: 50bc2...deb 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #16 Skrevet 1. august 2018 Må du måle så ofte da? Hvis hun tydelig er varm så gi febernedsettende og følg med på formen hennes. Jobber på sykehus selv og merker ofte stor forskjell på disse digitale pannescannerne vs rektalmåling. Jo høyere temp jo større rom for avvik på de digitale. Øretermometer må plasseres veldig nøyaktig for å få riktig måling, og ved å måle under armen kan man nesten like godt holde termometerer i lufta. Hadde bedt henne legge seg på siden med beina litt opp mot magen mens du måler, og gitt henne en liten premie etterpå. Forklar hvor viktig det er å ha nøyaktige målinger i tilfelle du må snakke med legen. Si du vet der er litt ubehagelig, men det er så viktig med presise målinger. Anonymkode: 97bb5...afd 6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #17 Skrevet 1. august 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har vært mye på sykehuset med vår datter pga alvorlig sykdom. Måtte ta tempen mange ganger. Aldri rektalt. Hadde det vært livsviktig nøyaktig hvor høy feberen var, på desimalen, er det kanskje litt for unøyaktig under armen. Men det viser en ca-temperatur, og det viser om tempen stiger eller synker ved gjentatte målinger. Kan ikke skjønne hvorfor det skal være nødvendig med rektal måling. Anonymkode: bfd26...262 Hadde det stått om livet hadde de lagt inn sonde. Vi er i 2018. Panne-termometer er den mest troverdige. Anonymkode: 1915c...73d 3
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 1. august 2018 #18 Skrevet 1. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er absolutt ikke anbefalt å måle under armen da dette gir et svært ukorrekt svar. Faktisk gir alle andre måter å måle på enn rektalt ofte rundt en hel grad i forskjell. Til og med målt med kjempedyrt øretermometer som vi bruker i sykehuset blir den som oftest 0,5 til 1 grad under kjernetemperatur. Under armen kan dette bli enda verre. Det er veldig viktig dersom noen har antydning til feber at man måler rektalt. Man kan selvsagt måle under armen dersom man da har som regel at man tar rektal temperatur dersom denne viser høyere enn temp 36,0-36,5. En 7 år gammel jente greier fint å ta temperaturen rektalt selv, og dette gjør det nok mer komfortabelt. Hilsen en som måler temperatur på mange mennesker daglig. Anonymkode: 50bc2...deb Jeg forstår og vet godt hva som er mest nøyaktig, men man må også ta hensyn til at barnet ikke vil. Det er veldig grenseoverskridende å dra ned buksa, holde barnet fast og stikke inn termometeret. Hvor skal barnet lære hvor egne grenser går om foreldrene ikke respekterer kroppen til barnet?
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #19 Skrevet 1. august 2018 2 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Jeg forstår og vet godt hva som er mest nøyaktig, men man må også ta hensyn til at barnet ikke vil. Det er veldig grenseoverskridende å dra ned buksa, holde barnet fast og stikke inn termometeret. Hvor skal barnet lære hvor egne grenser går om foreldrene ikke respekterer kroppen til barnet? Husker det som om det var igår. Husker ikke resten av sykdommen. Er 27 og husker at mine foreldre holdt meg på tvang for termometer og senere for paracet. Viktig poeng. Pannetermometer er mest nøyaktig i dag, og rumpa er fremdeles privat. Lær noe nytt. Anonymkode: 1915c...73d 11
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #20 Skrevet 1. august 2018 Akkurat nå, Jegskulleønskeat skrev: Jeg forstår og vet godt hva som er mest nøyaktig, men man må også ta hensyn til at barnet ikke vil. Det er veldig grenseoverskridende å dra ned buksa, holde barnet fast og stikke inn termometeret. Hvor skal barnet lære hvor egne grenser går om foreldrene ikke respekterer kroppen til barnet? Dette er et problem med dagens foreldre, de viser for mye respekt til barnas ønsker og oppfyller det barnet vil, bare for å unngå syting. Dette er mangel på disiplin. Å stikke termometeret opp bak er ikke forskrekkende og barnet blir heller ikke traumatisert av det. Jeg fikk det gjort når jeg var liten og har aldri sagt noe på det. Anonymkode: f2699...f97 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå