Varja Skrevet 9. mars 2005 #1 Skrevet 9. mars 2005 Det er en kjent sak at altfor mange menn prioriterer jobb og karriere istedenfor å være mest mulig sammen med barna sine. De tar bare ut 4 uker pappaperm eller kanskje ikke det engang. Resten overlates til mor. I slike tilfeller kan det føre til at barna blir nært knyttet til mor, men mere distansert forhold til far. Dette bør staten gjøre noe med. Hva med yrkesforbud 6 av de 12 første månedene etter at barnet ble født? Etter det kan det være en periode (si opp til barnet er 15 måneder) der overtidsjobbing og tjenestereiser som innebefatter overnatting blir sterkt begrenset eller rett og slett ikke tillatt? Kanskje det ville bli oppfattet som veldig strenge tiltak i en overgangsperiode, men etterhvert vil nok de fleste være enig i at det egentlig var fine tiltak.
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2005 #2 Skrevet 9. mars 2005 Kanskje Melk ,Newt, Far til 2 og likesinnede hopper av glede akkurat nå?
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2005 #3 Skrevet 9. mars 2005 Unnskyld meg,men hva skal dere leve av? skal staten lønne deg og far? Dette er den mest idiotiske tråden jeg har lest noesinne. herregud, be for f moderator å slette den. håper for guds skyld at du kun har nevnt dine tanker her inne og ikke i nærheten der du bor. hvis det er plagsomt for deg, skaff deg en mann som kan være hjemme og holde barnet i fanget og deg i hånden.
Gjest Melk Skrevet 9. mars 2005 #4 Skrevet 9. mars 2005 Å få slike innlegg som svar på at noen er for å la far få større del av permisjonen, sier ikke rent lite om hvor fundamentalistiske mange kvinner er i dette henseendet.
Gjest Madeline Skrevet 9. mars 2005 #5 Skrevet 9. mars 2005 Dette var et av de dummeste forslagene jeg har hørt på lenge.
Varja Skrevet 9. mars 2005 Forfatter #8 Skrevet 9. mars 2005 Å få slike innlegg som svar på at noen er for å la far få større del av permisjonen' date=' sier ikke rent lite om hvor fundamentalistiske mange kvinner er i dette henseendet.[/quote'] Du misforstår meg helt Melk. Jeg er like mye for at far skal ta halvparten av permisjonen som du er. Faktisk har vi gjort det sånn her i familien (pappaen tok 5 måneder av permisjonen). Det jeg reagerer på imidlertid er at det i debatten stadig fremstilles som at årsaken til at fedre tar så lite permisjon er at mor ikke slipper far til på hjemmebane. Jeg er ikke sikker på at det er så enkelt. Skulle ønske noen kunne stille noen krav til far også. Var det jeg forsøkte å fokusere på her.
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2005 #9 Skrevet 9. mars 2005 Det er slik at mor nesten tviholder på ukene sine. Hvor mange mødre il dele tiden med far? greit at de sier ja her inne,men i den virkelige verden? Det er slik i de fleste tilfeller at far tjener mest,men skal en nekte far. Tråden er til å grine av
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2005 #10 Skrevet 10. mars 2005 Selv om dette er Kg og høyt under taket, så skader det ikke om vi lar tankene gå inneom hjernen før vi skriver. Trådstarter, hvordan hadde du tenkt deg løsningen på dine tanker?
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2005 #11 Skrevet 10. mars 2005 Kanskje far og mor selv er de beste til å vurdere slikt, og kanskje staten skulle la være å fortelle folk i detalj hvordan de skal leve livet sitt?
Far til 2 Skrevet 10. mars 2005 #12 Skrevet 10. mars 2005 Kanskje Melk ,Newt, Far til 2 og likesinnede hopper av glede akkurat nå? Min ex og jeg inngikk faktisk en avtale før første fødselen at jeg ALTID !!!! skulle være hjemme senest kl.17.00. Og gjett hvem som ringte meg om det gikk 3 minutter over tiden
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2005 #13 Skrevet 10. mars 2005 [. Hva med yrkesforbud 6 av de 12 første månedene etter at barnet ble født? Etter det kan det være en periode (si opp til barnet er 15 måneder) der overtidsjobbing og tjenestereiser som innebefatter overnatting blir sterkt begrenset eller rett og slett ikke tillatt? yrkesforbud for begge? da kan du jo fortelle hvor mye staten skal gi oss i penger pr.mnd den mnd? si opp jobben? Javel? hva med etterpå da? tror du jobben står og venter på deg etterpå? hva skal du leve av etterpå da?. overtidsjobbing er jeg til en viss grad enig med deg, da vi obber nok som det er. mange ,veldig mangehar en jobb hvor det medfører en del reising. hvem skal ta den del av jobben da? og hvem skal betale for å sette inn folk de trenger til den biten? regner med at du har tenkt igjennom hvordan det kan løse seg med disse problemene før du skrev ditt innlegg. venter spent på svar.
Varja Skrevet 10. mars 2005 Forfatter #14 Skrevet 10. mars 2005 Må visst foklare det i rene ord igjen hva jeg mente med denne tråden. Jeg forsøkte å sette fokus på det jeg synes er helt feil i debatten, nemlig at mor blir holdt ansvarlig for at far engasjerer seg så lite i heimen. Det hevdes at årsaken til at far er så lite hjemme er at mor ikke slipper ham til og tviholder på permisjonen. Er det virkelig ingen som har tenkt på muligheten av at noe av årsaken kan ligge hos far selv? Siden 50-tallet har kvinner gått mer og mer ut i arbeidslivet og kjempet seg inn i samfunnet utenfor hjemmet. Det har ikke ført til at fedre flest har styrtet hjem for å ta større ansvar der. Ingen nekter en mann å jobbe 80% for eksempel mens barna er små. Hvorfor er det nesten bare kvinner som gjør det? Dere kan da umulig mene at dette kun skyldes at mor nekter ham det? Jeg synes rett og slett det blir dobbeltmoral å si at kvinner ikke har like viktige jobber og i gjennomsnitt tjener mye mindre enn menn fordi de prioriterer hjem og familie, mens det blir ramaskrik hvis noen sier at menn ikke står like sterkt på hjemmebane fordi de prioriterer jobben isteden. Men uansett, jeg håper at dere som er for å forbeholde 6 måneder til far får rett i at det vil føre til at fedre prioriterer jobb mindre og familie mer. Det håper jeg virkelig, men jeg tror det ikke før jeg ser det. Og jeg tror ikke det er noe simsalabim! For å få til en bedring må flere menn gjøre som Far til 2 tydligvis gjør, engasjere seg og prioritere barna sine!
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2005 #15 Skrevet 10. mars 2005 Du har enda ikke svart på spørsmålene.
Gjest Ikke innlogget Varja Skrevet 11. mars 2005 #16 Skrevet 11. mars 2005 Du har enda ikke svart på spørsmålene. Far skulle selvfølgelig få permisjonspenger i de 6 månedene. Mor skulle gå tilbake i jobb (jmf. tråden, "Hva med å nekte mor å være hjemme et år")
Gjest Turi Skrevet 11. mars 2005 #17 Skrevet 11. mars 2005 Syns det var et helt relevant innlegg jeg, selv om det var satt på spissen. Hos oss kunne far gjerne vært mer hjemme, men han ønsket ikke det. Og jeg tjener mer enn ham, så det har ikke med det å gjøre. Han ønsket det rett og slett ikke, og jeg ville at Vesla skulle være sammen med en som genuint ønsket det. Ergo ble det en tradisjonell ordning på oss med 4 uker pappaperm, noe jeg hadde lovet meg selv at aldri skulle skje.... Hadde arbeidsgiveren hans oppfordret til/vært veldig klar for at han skulle ta mer tid hjemme i permisjon, tror jeg han hadde gjort det. Men han jobber i særs tradisjonell mannsdominert bedrift der sjefen syns selv de 4 ukene er en uting og noe moderne fixfaxeri.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2005 #18 Skrevet 11. mars 2005 Skjønner hvor du vil henne med innlegget... Og er for så vidt enig med deg.. Men jeg synes det må være et valg hvert enkelt par må få kunne ta... Når min samboer og jeg blir foreldre, så har samboeren min ingen mulighet til å ta permisjon de to ukene etter fødselen, hva som skjer med de 4 ukene som er hans vet vi ikke riktig ennå... Samboer har en jobb hvor det er svært vanskelig for han å kunne ta fri så lenge... derfor er ting litt usikkert.. alt avhenger av arbeidsmengden, hva som skal være ferdig når osv. osv.. Ikke er det bare å sette inn en vikar heller, for det finnes bare 4-6 personer her i landet som kan det samboer driver med. Selvsagt kan bedriften ansette flere mennesker, men opplæringen kan ta fra 6 - 12 mnd... Og da med en voldsom arbeidsmengde, så blir det nesten verre.. Er vel unødvendig å si at det å ta ferie slettes ikke er så lett heller. jada, jada.. jeg sliter håret av huet snart..
Varja Skrevet 11. mars 2005 Forfatter #19 Skrevet 11. mars 2005 Syns det var et helt relevant innlegg jeg, selv om det var satt på spissen. Hos oss kunne far gjerne vært mer hjemme, men han ønsket ikke det. Og jeg tjener mer enn ham, så det har ikke med det å gjøre. Han ønsket det rett og slett ikke, og jeg ville at Vesla skulle være sammen med en som genuint ønsket det. Ergo ble det en tradisjonell ordning på oss med 4 uker pappaperm, noe jeg hadde lovet meg selv at aldri skulle skje.... Hadde arbeidsgiveren hans oppfordret til/vært veldig klar for at han skulle ta mer tid hjemme i permisjon, tror jeg han hadde gjort det. Men han jobber i særs tradisjonell mannsdominert bedrift der sjefen syns selv de 4 ukene er en uting og noe moderne fixfaxeri. Hjertlig takk Sissan for at du forstod hva jeg ønsket å sette fokus på med dette innlegget og tilogmed skrev det her!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå