Gå til innhold

Fødselsbrev

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skrev du / hva skrev du i fødselsbrev ditt? Hvor lang var ditt fødebrev? 

Jeg er førstegangsfødende og har i mange år vært redd for å få barn pga fødsel. Nå som fødselen nærmer seg med stormskritt, ønsker jeg å skrive fødselsbrev som kan ta med noen av mine ønsker, frykt og diverse tanker. 

Det er så lite plass på det arket som jeg fikk fra sykehuset med fødeplass osv, så kanskje man kan skrive en egen selv? 

Jeg har noen punkter jeg har tenkt er viktig å få for meg (av det jeg har klart å komme på selv nå):

- Smertestillende. Gi meg alt jeg kan få. 

- Redd for å bæsje på meg

- redd for å revne eller bli klipt (SKAL ha smertestillende før eventuell sying)

- redd jeg ikke forstår hva jeg skal gjøre (presse/ikke presse)

- tørk babyen godt før jeg får han/henne på brystet (ja, dette reagerer nok noen på, men jeg vil helst at baby ikke skal være full av blod og annet før han/hun skal legges inntil meg (psykisk)). Vet jo ikke hva som er prosedyre her. Bare ser for meg de tar ut baby og rett over på mors bryst?! 

Tror det er det jeg kommer på nå. Usikker på hvordan jeg skal klare å formulere meg uten å høres ut som en idiot, spesielt med tanke på siste punkt. Jeg er oppriktig glad og lykkelig for denne babyen og det viktigste er jo at jeg får en frisk baby, så jeg er ikke en fæl person. 

Anonymkode: 6a90f...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg skrev eget brev. Fikk en rekke spørsmål fra sykehuset som kunne besvares i et  fødebrev og valgte å besvare dem. Så at alle som kom inn leste brevet og gjorde så godt de kunne for å ta hensyn. Hadde en veldig god fødselsopplevelse :) 

Anonymkode: 87d1e...70b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og ang siste punkt, skriv rett frem at du ønsker at barnet blir tørket før du får det på brystet. Tror det er ganske vanlig, vet om flere som skrev det og skrev selv at «babyen gjerne måtte tørkes noe». For min del fikk jeg han ikke på brystet pga legesjekk og når jeg fikk han ga jeg beng :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev eget brev. Fikk en rekke spørsmål fra sykehuset som kunne besvares i et  fødebrev og valgte å besvare dem. Så at alle som kom inn leste brevet og gjorde så godt de kunne for å ta hensyn. Hadde en veldig god fødselsopplevelse :) 

Så godt å høre. Håper jeg sitter med samme erfaring selv etter fødsel :) 

kan jeg spørre hva spørsmålene du fikk var? Vedlagt i brevet mitt var kun et enkelt ark hvor det står at jeg ksn skrive et fødebrev om ønskelig. 

Anonymkode: 6a90f...d6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skrev brevet på et eget ark. Det var viktig for meg å få beskrevet frykten min for at det skulle gå galt med barnet under fødselen, at jeg mistenkte at jeg hadde trangt bekken, og hvorfor. Det passet ikke helt inn under spørsmålene på malen jeg fikk fra sykehuset. Jeg hadde ikke noe spesielt å si på flere av de spørsmålene som stod der heller.

Jordmoren leste brevet, selv om jeg ikke skjønner når eller hvordan hun fikk tid til det, og det var tydelig at hun tok det veldig på alvor.

De pakket inn babyen i et teppe før de la henne på brystet mitt, fikk ikke med meg om de tørket henne først, men det tror jeg.

Anonymkode: 0c65c...557

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var ikke meg du spurte, men jeg kan jo skrive hvilke spørsmål jeg fikk i fødebrevet hos Ahus :)Hva skal til for at du skal føle deg trygg? Hva kan vi og du gjøre for at du skal få en god fødselsopplevelse hos oss? Hva er viktig for din ledsager og hvordan kan han/hun støtte deg gjennom prosessen? Hvilke tanker har du om smertelindring? Hvordan ønsker du at møtet med barnet skal bli?

Som sagt så svarte jeg ikke helt på dette, men skrev mitt eget brev.

Anonymkode: 0c65c...557

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriv så kort som mulig. Stikkord. Vær forberedt på at ønskene i brevet ikke vil bli tatt stilling til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skriv på eget ark. Jeg var sjeleglad jeg hadde fødebrev, for jeg greide ikke snakke under fødselen. Greide ikke svare på spørsmål eller noe. Samboer sa at det er det stilleste 3 døgnene han noen fang har delt med meg 😛 

Anonymkode: 7ae2e...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan man ikke bare fortelle det man ønsker da?Man trenger da ikke et ark for å si man ønsker smertestillende? haha

Anonymkode: 28c89...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...