Gå til innhold

Hvordan kan jeg gi meg selv makeover alene? Hvor starter jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det største problemet jeg har er elendig selvbilde og selvfølelse. Det går an å si at jeg burde begynne med å øke den, men det er et kontinuerlig prosjekt når man har unnvikende personlighetsforstyrrelse og som regel noe man må lære å leve med. 

Tilbake til poenget. Jeg ønsker å fornye meg selv utseendemessig. Jeg er klassisk "middelmådig" per i dag, og jeg er livredd for å prøve noe nytt da jeg stadig føler at jeg ikke kler noe som helst. Dessverre har jeg bare meg selv som kritiker hvis jeg skal gjøre noe med klær, hår eller sminke, og det fungerer dårlig så langt. Jeg eier kanskje 10 plagg til sammen og liker ingen av dem. 

Hvordan kan jeg klare å finne ut hva jeg kler når det bare er meg? Hvor begynner jeg evt? Personlig stylist osv er dessverre utelukket pga min ekstreme sosial angst, så jeg har vurdert å kanskje legge ut en forumtråd et sted med bilder og be om tips. 

Har dere noen råd og tips om hvordan dere fant ut hva dere kler osv? 

Anonymkode: e01f3...7df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nettshopping. Bruk målebånd når du bestiller, vær litt vågal og send i retur det du ikke vil ha. 

Evt vær litt ukritisk når du velger med deg klær inn i prøverommet, jeg blir ofte overrasket over at plagg ser finere ut enn forventet. 

Anonymkode: e19fd...52b

AnonymBruker
Skrevet

YouTube-videoer. 👍🏼

Anonymkode: 93f78...4cb

Skrevet

Finn ut kroppsformen din, og hvilke farger som passer huden og øynene dine. Det finner du ut etter ett lett google søk. Kjør på noe klassisk. Jeg synes det er fint med rene kanter og rene farger som basis. f.eks:  

adele-classic-black-dress.jpg

FOXY10594.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Søk opp Kibbe!

Anonymkode: 120a6...a8e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å se på bilder av kjendiser, bl.a. Hva du liker ved klesstilen til andre. Deretter hvordan du skal tilpasse denne stilen til din figur. Hvordan fremheve det som er bra og skjule det en ikke liker. Og så hvilke farger du liker og som ser bra ut på deg.

Fant ut at skjorter på meg må ha litt innsving i midjen. Må ha høyt liv på bukser og at jeg er finere med rund hals på gensere enn v-hals. For deg kan det være annerledes.

Du kan også se igjennom stilepoker. Kanskje passer 50-tallsstilen til deg, eller 60-talls. Anbefaler i så måte Glamourdaze sine videoer. 😊

Anonymkode: ad7f8...afb

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for tips så langt.

Jeg tror jeg bare har kommet til et punkt hvor jeg nesten har gitt opp litt og trenger litt pågangsmot for å prøve videre med å finne stilen min. F.eks har jeg bestilt utallige pakker fra zalando i det siste, men ender opp med å returnere 95%.. Jeg bomkjøper MYE. Jeg tror muligens jeg trenger et objektivt syn på meg selv, så kan hende jeg kjører på med planen om å rett og slett dele bilder av meg selv og forhøre meg om tips på den måten et sted. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at når du prøver klær hjemme fra f.eks Zalando, så pass på at du har pyntet deg litt og føler deg fin fra før av. At området rundt deg er ryddig og du føler deg vel. Da vil klærne se så mye finere ut og du tør faktisk kjøpe dem :)

Anonymkode: b0129...3e9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 1.8.2018 den 23.39, AnonymBruker skrev:

Det største problemet jeg har er elendig selvbilde og selvfølelse. Det går an å si at jeg burde begynne med å øke den, men det er et kontinuerlig prosjekt når man har unnvikende personlighetsforstyrrelse og som regel noe man må lære å leve med. 

Tilbake til poenget. Jeg ønsker å fornye meg selv utseendemessig. Jeg er klassisk "middelmådig" per i dag, og jeg er livredd for å prøve noe nytt da jeg stadig føler at jeg ikke kler noe som helst. Dessverre har jeg bare meg selv som kritiker hvis jeg skal gjøre noe med klær, hår eller sminke, og det fungerer dårlig så langt. Jeg eier kanskje 10 plagg til sammen og liker ingen av dem. 

Hvordan kan jeg klare å finne ut hva jeg kler når det bare er meg? Hvor begynner jeg evt? Personlig stylist osv er dessverre utelukket pga min ekstreme sosial angst, så jeg har vurdert å kanskje legge ut en forumtråd et sted med bilder og be om tips. 

10 plagg tilsammen?!? Inkludert hverdagstøy, pentøy, yttertøy, undertøy? Hvordan er det mulig? Skulle gjerne ha sett en liste over hvilke plagg det er. 

Anonymkode: d1764...01c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 8/3/2018 at 3:42 PM, AnonymBruker said:

10 plagg tilsammen?!? Inkludert hverdagstøy, pentøy, yttertøy, undertøy? Hvordan er det mulig? Skulle gjerne ha sett en liste over hvilke plagg det er. 

Anonymkode: d1764...01c

TS her. 

Telte ikke med undertøy og sokker, og glemte også ytterjakker og kjolen min. Her er listen:

1 kjole

1 ytterjakke vinter

1 ytterjakke vår

1 par jeans

2 par shorts 

2 diverse topper

3 gensere 

Telte ikke med singleter, siden jeg regner det som veldig basic. 

Dette er klærne jeg bytter på å bruke til hverdags selv om jeg ikke føler meg vel i halvparten av det, men sliter jo veldig med å finne noen alternativer. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Telte ikke med undertøy og sokker, og glemte også ytterjakker og kjolen min. Her er listen:

1 kjole

1 ytterjakke vinter

1 ytterjakke vår

1 par jeans

2 par shorts 

2 diverse topper

3 gensere 

Telte ikke med singleter, siden jeg regner det som veldig basic. 

Dette er klærne jeg bytter på å bruke til hverdags selv om jeg ikke føler meg vel i halvparten av det, men sliter jo veldig med å finne noen alternativer. 

Hvordan i all verden klarer du deg med så ekstremt lite klær?

Anonymkode: db4d4...06e

AnonymBruker
Skrevet

Skap deg et helt klart bilde av hvem du vil være og hvordan du vil være, begynn å leve livet ditt i tråd med dette, kjenn etter om hver handling du gjør er i tråd med dette eller ikke og bruk det som din rettesnor, og etterhvert så har du forandret deg til slik du vil være.

Anonymkode: 5c91e...334

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan i all verden klarer du deg med så ekstremt lite klær?

Anonymkode: db4d4...06e

Hjelper nok å ha null sosialliv, så jeg slipper å tenke på om andre legger merke til at jeg har to-tre outfits jeg bytter mellom hele tiden. Men så klart har jeg jo et ganske desperat behov for å faktisk finne noe jeg føler meg vel i. 

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep.

Papirfly, mod.

Skrevet

Jeg synes de gir mange gode tips i bli-ny reportasjer, KK bl.a har det i hvert nummer. Søk det opp på nettet så får man lest flere av artiklene :)

Fin inspirasjon og basic råd om klær, farger, hår og sminke.

Skrevet
På 1.8.2018 den 23.39, AnonymBruker skrev:

Støtter dem som sier man bør sette  seg inn i David kibbe sine teorier om stiltyper. Det hjelper fint lite med fine klær om ikke de er fine på deg. Det er heller ingen regel om at alle må ha visse plagg. Det beste er om du la ut bilder, evt kan du sende pm så kan jeg peke deg i riktig retning 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Fine klær gir deg selvtillit i seg selv, og ser du bra ut blir du også behandlet bedre. Jeg hadde også unnvikende pf, men har jobbet meg ut av den. Noe av det som hjelper er å fake it till you make it. Altså, kle deg som en filmstjerne, så blir du behandlet som en filmstjerne. Du får også automatisk litt bedre holdning når du føler deg fin.

I tillegg til klær bør du ta deg en tur til frisøren. Be om en ny frisyre som kler deg, gjerne noe litt edgy og fresht. Gå til en frisør du syns ser kul ut, de er gjerne oppdaterte.

Du har fått noen gode tips i tråden. En ting jeg vil si er, ikke vær redd for å bruke farger. Ikke alle kler svart og grått, og vil du unngå å gå i ett med omgivelsene, bør du velge litt farge. Gode jeans som sitter godt er et must. Kjøp gjerne to i samme modell når du finner en du liker. Ta en blå og en svart f.eks. Og husk kule sko. Det bør være en helhet i det du velger. 

Hvor gammel er du? Har du noen offentlige personer du syns kler seg fint? 

Bruk gjerne litt penger på gode, solide klær som har godt snitt. 

Anonymkode: f6334...3e1

AnonymBruker
Skrevet

Og du, om du ikke allerede trener, så begynn med det. Du får bedre kroppsfølelse og selvtillit av det. Og kroppen ser etterhvert bedre ut også. Men først og fremst blir du trygg på kroppen din og du blir sterkere psykisk også. 

Anonymkode: f6334...3e1

Skrevet

Spør i butikken? Enkelt er veldig behjelpelig men kan igjen før til handle press 🤔 Kanskje enklest om du ikkje er redd før spør litt og seie nei. Og husk å stell deg litt før du prøver klar, hjelper på selvfølelsen. Enkelt sminkerie kan hjelpe deg å finne nye sminke, gir ofte økt velvære følelse 

Anonymkode: c37b7...9d5

Skrevet

Ville begynt kle meg mer horete, det fungerer alltid, uansett! 

Anonymkode: 6de92...a00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...