Gå til innhold

Hva sier man til jobben når det oppstår akutt alvorlig sykdom i nærmeste familie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har havnet i den situasjonen, og jobb i morgen er ikke aktuelt. Har virkelig ikke lyst til å ringe, for da knekker jeg nok sammen. Tenkte å sende sjefen melding, skriver man det som det er eller sier man at det er av private årsaker? Er det innafor å bare sende melding? Og kan man bruke egenmelding i situasjoner som dette? Det er en IA-bedrift med tariffavtale om det har noe å si. 

Anonymkode: 00af0...d3c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg sendt sms om sykdom i nær familie. Vanligvis skal man ringe på de fleste arbeidsplasser, men man skal ha en bra ondskapsfull sjef om de ikke godtar det i sånne tilfeller. 

Anonymkode: b3507...756

• Liker 6
Skrevet

Skriv en kort melding til sjefen din. Det beste er hvis du skriver det som det er. Det gjør det lettere for sjefen å hjelpe deg. 

Hvilke rettigheter du har vil nok variere, men en god sjef finner en god løsning for deg. Hvis du ikke klarer å gå på jobb så mener jeg en egenmelding er innafor. Ingen vits å være på jobb hvis du ikke klarer å gjøre oppgavene dine i alle fall. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man ringer om fravær med mindre annet er avtalt på forhånd. Det er ikke grunn for yskemeldiing, men et par dager egenmelding kan du sikkert slippe unna med. 

Anonymkode: 65f91...35c

AnonymBruker
Skrevet

Fravær pga sykemelding hos andre enn seg selv og barn man har foreldreamsvar for, kan ikke tas som egenmelding eller sykemelding, men de fleste IA bedrifter har gode løsninger for omsorgspermisjon til sånt. En kollega av meg får betalt fri for å følge sin mor til kreftbehandling, men med omsorgspermisjon, ikke sykemelding/egenmelding. 

Anonymkode: a957d...db9

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Egenmelding gjelder egen sykdom - det er misbruk og trygdesvindel å bruke det til andre ting. I denne situasjonen får du nok omsorgspermisjon

eller om har du en veldig grei sjef/bedrift, så kan du være heldig å få fri med lønn noen dager. Men snakk med sjefen din - ville sagt det som det er jeg, selv om du knekker sammen ❤️ det er viktig for sjefen din også, å forstå hva dette dreier seg om, for å kunne støtte deg

Anonymkode: 84c56...884

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Egenmelding gjelder egen sykdom - det er misbruk og trygdesvindel å bruke det til andre ting. I denne situasjonen får du nok omsorgspermisjon

eller om har du en veldig grei sjef/bedrift, så kan du være heldig å få fri med lønn noen dager. Men snakk med sjefen din - ville sagt det som det er jeg, selv om du knekker sammen ❤️ det er viktig for sjefen din også, å forstå hva dette dreier seg om, for å kunne støtte deg

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fravær pga sykemelding hos andre enn seg selv og barn man har foreldreamsvar for, kan ikke tas som egenmelding eller sykemelding, men de fleste IA bedrifter har gode løsninger for omsorgspermisjon til sånt. En kollega av meg får betalt fri for å følge sin mor til kreftbehandling, men med omsorgspermisjon, ikke sykemelding/egenmelding. 

Er ikke en psykisk krise en egen sykdom? 

Anonymkode: c40ae...df5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men da er du syk, da trenger du ikke fri pga sykdom i egen familie. Bare ha tunga rett i munnen når du skriver melding/ringer. 

Men jeg stemmer for å være ærlig og be om omsorgspermisjon. Da slipper bedriften sykefravær (mange er opptatt av statestikker) og du slipper å bruke egenmeldingsdsger og kan også skilte med mindre sykefravær om det noensinne skulle bli målt/diskusjon om. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har havnet i den situasjonen, og jobb i morgen er ikke aktuelt. Har virkelig ikke lyst til å ringe, for da knekker jeg nok sammen. Tenkte å sende sjefen melding, skriver man det som det er eller sier man at det er av private årsaker? Er det innafor å bare sende melding? Og kan man bruke egenmelding i situasjoner som dette? Det er en IA-bedrift med tariffavtale om det har noe å si. 

Anonymkode: 00af0...d3c

Du må skaffe deg egen sykemelding i løpet av dagen. 

Du har ikke nødvendigvis automatisk rett til å bruke egenmelding eller bare unlate å gå på jobb ved sykdom i familien. Det spørs hvem som er akutt, alvorlig syk og sykdommens art.

Anonymkode: 94b8d...7d4

AnonymBruker
Skrevet

Da datteren min fikk leukemi fikk jeg både ta ut egenmelding og fikk sykemelding de første månedene. Psykisk reaksjon på krisesituasjon. Jeg var helt ærlig med både arbeidsgiver og med lege. Sa det som det var. 

Anonymkode: fa319...d4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke egentlig. Men går du til en lege, vil du antakelig likevel få en sykemelding - og en diagnose som lett depresjon eller noe. Både diagnosekodene og sykemeldingsordninga vår misbrukes på denne måten, dessverre. For folk innbiller seg at alt en sliter med skal en få dekket - men sånn er det egentlig ikke. Livskriser som dette er noe en egentlig må dekke selv.

Skrevet

De fleste arbeidsgivere vil ha forståelse for det om du sender en mail eller en melding. Skriv så dekkende som mulig, uten å utlevere ting du ikke trenger å utlevere. Det er fullt mulig å si noe slikt som at «Min far er blitt akutt og alvorlig syk. Jeg er sammen med ham og min mor nå.» Si også noe om hvor lenge du blir borte, og at du tar kontakt i morgen e.l. Du kan ikke være lenge borte fra jobb på denne måten, men arbeidsmiljøloven gir deg rett til inntil 10 dager ulønnet permisjon for å gi «nødvendig omsorg» til foreldre, ektefelle eller samboer. (§12-10).

Hvis du selv ikke er arbeidsfør pga situasjonen som har oppstått, kontakter du fastlegen din og drøfter om det er mulig med sykemelding. Sykemelding og egenmelding gjelder jo hvis du selv ikke er arbeidsfør, og det må vurderes av lege (og deg i samråd). Heldigvis avgjøres ikke slike ting av enkeltpersoner som sitter og synser på et forum om hva som er gyldig fravær og ikke. ;) 

Siden arbeidsplassen din er omfattet av tariffavtale, har du antakeligvis rett til det som kalles «korte velferdspermisjoner» ut over det som står i AML, også. Hvilke bestemmelser som gjelder avhenger av hvilket tariffområde du er innenfor. Det må du nesten finne ut av ved å kontakte arbeidsgiver eller tillitsvalgte. 

Et annet sted du kan sjekke er personalhåndboken for arbeidsplassen  din. Der kan det også framkomme ting som ikke står på de andre stedene jeg har nevnt over her. 

Jeg ønsker deg masse lykke til. Håper det ordner seg på best mulig måte for deg, og at tilstanden bedres for familiemedlemmet ditt! :klem: 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke egentlig. Men går du til en lege, vil du antakelig likevel få en sykemelding - og en diagnose som lett depresjon eller noe. Både diagnosekodene og sykemeldingsordninga vår misbrukes på denne måten, dessverre. For folk innbiller seg at alt en sliter med skal en få dekket - men sånn er det egentlig ikke. Livskriser som dette er noe en egentlig må dekke selv.

Blir man syk som følge av en livskrise, så er det sykemelding. Men ikke automatisk. Så er det jo det når man sitter der hos vurdering av legen, som både er forpliktet til å høre på pasienten og samtidig forsøke å forhindre en evt. unormal utvikling av sorgreaksjonen. Da er det ikke alltid at sykemelding er "misbruk". Samtidig er det arbeidsgiver som betaler opp til de første 16 dagene av en sykepengeperiode, så at arbeidsgivere viser forståelse i slike situasjoner går jo som regel ikke ut over samfunnet. 

Anonymkode: f15db...5ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen ringte for meg. Og jeg fulgte opp med en mail litt senere på dagen - trengte å gi noen instrukser for nærmeste leder å følge opp. Har en veldig forståelsesfull ledelse. 

Fikk ta egenmeldingsdager.

Det er i arbeidsgiverperioden - og privat arbeidsgiver som betaler. Så egenmelding og fri uten lønn gikk ut på det samme for dem. Hadde før det ikke hatt en sykedag på to år. Så kunne ikke møtt mer forståelse. 

Anonymkode: 9fc9b...efb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Wow,snakk om å være korttenkt. Jeg skal garantere deg at det ikke er i sånne tilfeller folk misbruker ordningen på. 

De vanligste sykemeldingsårsakene i dette landet er diffuse ledd,muskel og skjelettplager og psykiske lidelser.

Anonymkode: 0fd22...d25

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skriv til sjefen din at "Grunnet akutt alvorlig sykdom i nær familie, ser du på det som vanskelig å skulle møte til jobb i morgen." Er sjefen din litt oppegående så forstår han dette. 

Anonymkode: 3861f...fd3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Altså, det må være innafor å ta seg noen dager egenmelding ved alvorlig sykdom i nær familie dersom dette forårsaker at man er i en tilstand der man ikke er istand til å utføre jobben sin.

Om man ønsker fri fordi den som er syk trenger støtte, er det derimot ikke rett med egenmelding, da ber man heller om velferdspermisjon eller lignende(betalt eller ubetalt)

Anonymkode: 61c6d...e60

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...