AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #1 Skrevet 1. august 2018 Jeg har blitt syk, men slik jeg er nå så kan jeg nok klare å holde ut på jobb. Problemet er dersom jeg blir verre, da tror jeg ikke at jeg vil klare det. Det er en relativt krevende jobb og jeg jobber 12-timers vakter. Jeg skal på jobb igjen på søndag, og siden jeg bare er sommervikar har jeg ikke rett på egenmelding. Da må jeg ha sykemelding fra lege. Men jeg har ikke fastlegen min her, og ikke hadde de hatt åpent på søndager heller. Jeg har aldri vært syk og borte fra jobb før, så jeg vet ikke helt hvordan man gjør det. Antar at jeg da må innom legevakten for å få en sykemelding. Men bør jeg dra til legen slik at jeg vet om jeg får sykemeldingen før jobben starter? Da må jeg i så fall dra til sykehuset siden det bare er der som er legevakt om natten, og jeg vet ikke om de tar imot den slags henvendelser på den tiden av døgnet. Hva gjør man? Anonymkode: 993ee...229
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #3 Skrevet 1. august 2018 1 minutt siden, Peaches skrev: Kan du ikke ringe og spørre? Ringe hvem? Anonymkode: 993ee...229
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #4 Skrevet 1. august 2018 11 minutter siden, Peaches skrev: Kan du ikke ringe og spørre? Ser at jeg forklarte meg litt dårlig i HI. Jeg antar at de vil be meg vente til legevakten i nærheten her åpner, men siden jeg ikke kan ha egenmelding så må jeg vel ha sykemelding med en gang? For hvis jeg ringer til jobben og sier at jeg er syk, men så vil ikke legen gi meg sykemelding av en eller annen grunn, hva gjør jeg da? Jeg har jo sagt at jeg er borte, men så kan jeg ikke det. Anonymkode: 993ee...229
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #5 Skrevet 1. august 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ringe hvem? Anonymkode: 993ee...229 Fastlegen din. Du skal på jobb søndag, og er for syk til å jobbe. Fastlegen har åpent i morgen og du kan ringe dit og spørre hva du skal gjøre, om du skal bruke legevakt og om du bør gjøre dette snarest. Man kan få sykemelding flere dager før man skal til å jobbe, sykemelding må ikke være utstedt på søndag for å gjelde søndag. Men må være utstedt før eller på dagen. Men det skal vel noe til å få sykemelding for én vakt for noe som feiler deg på en onsdag når du skal jobbe søndag. Det meste smittefarlig kan du ha blitt frisk for. Har du fått noe alvorligere, så bør du reise jlem til fastlegen for å starte behandling og utredninger og kan da sende sykemelding pr post til arbeidsgiver. Anonymkode: b43b5...d2a 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #6 Skrevet 1. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ser at jeg forklarte meg litt dårlig i HI. Jeg antar at de vil be meg vente til legevakten i nærheten her åpner, men siden jeg ikke kan ha egenmelding så må jeg vel ha sykemelding med en gang? For hvis jeg ringer til jobben og sier at jeg er syk, men så vil ikke legen gi meg sykemelding av en eller annen grunn, hva gjør jeg da? Jeg har jo sagt at jeg er borte, men så kan jeg ikke det. Anonymkode: 993ee...229 Dersom du sier at du er syk, men ikke får sykemelding av legen og du ikke har rett på egenmelding så kan arbeidsgiver gi deg skoft. Som fører til trekk i lønn, og trolig dårlig attest. Anonymkode: b43b5...d2a
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #7 Skrevet 1. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser at jeg forklarte meg litt dårlig i HI. Jeg antar at de vil be meg vente til legevakten i nærheten her åpner, men siden jeg ikke kan ha egenmelding så må jeg vel ha sykemelding med en gang? For hvis jeg ringer til jobben og sier at jeg er syk, men så vil ikke legen gi meg sykemelding av en eller annen grunn, hva gjør jeg da? Jeg har jo sagt at jeg er borte, men så kan jeg ikke det. Anonymkode: 993ee...229 Da får du rett og slett ikke betalt. Du kan ta egenmeldingsdager, du får bare ikke betalt for vakten du er borte, pga du da må ha jobbet i 2mnd først. Men retten til egenmeldingsdager har du uansett. Er det snakk om 1 vakt, så er det vel greit å ringe seg inn syk å ta tapet. Anonymkode: a99ca...6dc 1
Peaches Skrevet 1. august 2018 #8 Skrevet 1. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser at jeg forklarte meg litt dårlig i HI. Jeg antar at de vil be meg vente til legevakten i nærheten her åpner, men siden jeg ikke kan ha egenmelding så må jeg vel ha sykemelding med en gang? For hvis jeg ringer til jobben og sier at jeg er syk, men så vil ikke legen gi meg sykemelding av en eller annen grunn, hva gjør jeg da? Jeg har jo sagt at jeg er borte, men så kan jeg ikke det. Anonymkode: 993ee...229 Kan du ringe en døgnåpen legevakt?
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #9 Skrevet 1. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fastlegen din. Du skal på jobb søndag, og er for syk til å jobbe. Fastlegen har åpent i morgen og du kan ringe dit og spørre hva du skal gjøre, om du skal bruke legevakt og om du bør gjøre dette snarest. Man kan få sykemelding flere dager før man skal til å jobbe, sykemelding må ikke være utstedt på søndag for å gjelde søndag. Men må være utstedt før eller på dagen. Men det skal vel noe til å få sykemelding for én vakt for noe som feiler deg på en onsdag når du skal jobbe søndag. Det meste smittefarlig kan du ha blitt frisk for. Har du fått noe alvorligere, så bør du reise jlem til fastlegen for å starte behandling og utredninger og kan da sende sykemelding pr post til arbeidsgiver. Anonymkode: b43b5...d2a Som sagt har jeg ikke fastlege her, og kan ikke reise dit. Det er alt for langt. Jeg vet at jeg godt mulig kan bli frisk til søndag og mest sannsynlig er det, men av erfaring vet jeg at jeg kan være syk så "lenge" og prøver derfor å være litt i forkant dersom det skulle skje. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dersom du sier at du er syk, men ikke får sykemelding av legen og du ikke har rett på egenmelding så kan arbeidsgiver gi deg skoft. Som fører til trekk i lønn, og trolig dårlig attest. Anonymkode: b43b5...d2a Nettopp. Anonymkode: 993ee...229
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #10 Skrevet 1. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du sier at du er syk, men ikke får sykemelding av legen og du ikke har rett på egenmelding så kan arbeidsgiver gi deg skoft. Som fører til trekk i lønn, og trolig dårlig attest. Anonymkode: b43b5...d2a Ringer ma inn syk, uten rett til betalt egenmelding, sp blr man satt opp som fravær pga sykdom uten rett på refusjon.Ikke verre enn det. Håper bare ikke du jobber her hos meg, for er det verste med å vøre nattevakt, stresset med å få inn folk på morgenkvisten Anonymkode: a99ca...6dc 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #11 Skrevet 1. august 2018 Telefon virker over store avstander. Jeg mente at du skal RINGE fastlegen og spørre hva du gjør i ditt tilfelle. Anonymkode: b43b5...d2a 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #12 Skrevet 1. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Telefon virker over store avstander. Jeg mente at du skal RINGE fastlegen og spørre hva du gjør i ditt tilfelle. Anonymkode: b43b5...d2a Fastlegen kommer jo bare til å si at jeg skal kontakte legevakten. Det er jo det jeg må. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ringer ma inn syk, uten rett til betalt egenmelding, sp blr man satt opp som fravær pga sykdom uten rett på refusjon.Ikke verre enn det. Håper bare ikke du jobber her hos meg, for er det verste med å vøre nattevakt, stresset med å få inn folk på morgenkvisten Anonymkode: a99ca...6dc Så det vil ikke ha noe å si for attesten jeg får eller lignende? Jeg bare taper penger? Kan jeg noe for at jeg er syk da? Anonymkode: 993ee...229
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #13 Skrevet 2. august 2018 Dra på jobb i dag og kontakt legevakt når du bli for syk til å jobbe. Enten det er i morgen eller søndag. Så ordner de med sykemelding hvis du er for syk til å jobbe. Ingen kan noe for at de blir syke, men arbeidsgiver vil at en lege skal vurdere det for å unngå skulking. Anonymkode: 1c0a1...dbc
Gjest Cocosa Skrevet 2. august 2018 #14 Skrevet 2. august 2018 Er du SYK, så er du syk. Ingen kan (bør ikke) gi deg dårlig attest for det. Men er du skikkelig dårlig, må du ringe legevakten der du bor. Bare husk at hvis du er så syk at du burde forutsett at du blir borte fra jobb, si fra til arbeidsgiver så snart som mulig. Det er skikkelig herk å få noen til å stille opp på en søndag, i alle fall midt i fellesferien.
Gjest Solsmil Skrevet 2. august 2018 #15 Skrevet 2. august 2018 Du gir beskjed til arbeidsgiver om at du er syk og må bli hjemme. Du får dermed ikke lønn for den vakten du skulle jobbet. Verre er det ikke. Du er ikke den første som har vært syk en dag eller to i løpet av en sommerjobb kjipt å gå glipp av en dags lønn, men sånn er det.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #16 Skrevet 2. august 2018 15 minutter siden, Solsmil skrev: Du gir beskjed til arbeidsgiver om at du er syk og må bli hjemme. Du får dermed ikke lønn for den vakten du skulle jobbet. Verre er det ikke. Du er ikke den første som har vært syk en dag eller to i løpet av en sommerjobb kjipt å gå glipp av en dags lønn, men sånn er det. Men hvis jeg skaffer meg sykemelding så får jeg vel lønn, eller har jeg misforstått totalt? Anonymkode: 993ee...229
Slowdive Skrevet 2. august 2018 #17 Skrevet 2. august 2018 Jeg har vært sommervikar på en helseinstitusjon. Jeg var syk en dag og ringte inn syk, samt skrev egenmelding. Den eneste konsekvensen av det var at jeg ikke fikk lønn. Man må ha jobbet i 8 uker før en får lønn ved sykdom (i hvert fall hvor jeg jobbet). 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #18 Skrevet 2. august 2018 6 minutter siden, Slowdive skrev: Jeg har vært sommervikar på en helseinstitusjon. Jeg var syk en dag og ringte inn syk, samt skrev egenmelding. Den eneste konsekvensen av det var at jeg ikke fikk lønn. Man må ha jobbet i 8 uker før en får lønn ved sykdom (i hvert fall hvor jeg jobbet). I kontrakten min står det bare at jeg ikke har rett til egenmelding og dermed må ha sykemelding fra lege fra første sykedag. Står ingenting om at jeg da får lønn ved sykdom, eller at det å ikke ha sykemelding fra lege vil resultere i at jeg ikke får lønn. Anonymkode: 993ee...229
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #19 Skrevet 2. august 2018 Det høres helt fjernt ut at TS mener hun ikke skal klare å jobbe søndag på en onsdags kveld. Dette høres ut som vondt i viljen. Anonymkode: e9976...7f8
Slowdive Skrevet 2. august 2018 #20 Skrevet 2. august 2018 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: I kontrakten min står det bare at jeg ikke har rett til egenmelding og dermed må ha sykemelding fra lege fra første sykedag. Står ingenting om at jeg da får lønn ved sykdom, eller at det å ikke ha sykemelding fra lege vil resultere i at jeg ikke får lønn. Anonymkode: 993ee...229 Det kan være at det betyr at du bare ikke får lønn for sykefraværet, men jeg vet ikke hvordan det er der du jobber. Man må i følge nav ha jobbet i bedriften i 8 uker før man har rett på egenmelding. Hvor jeg jobbet betydde dette i praksis at sommervikarer ikke fikk lønn ved sykdom. Endret 2. august 2018 av Slowdive
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå