Gå til innhold

Er det "innafor" å snakke med legen ang sykemelding?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte på en kontorjobb, innen helsesektoren. Og fikk den. Er sykepleier. Tingen var at under jobbintervjuet og oppstarten i arbeidet så fikk jeg forklart hva mine arbeidsoppgaver skulle være. Og det var DET jeg takket ja til.

Men så eskalerte ting da, og jeg har fått stadig flere oppgaver lagt over/delegert til meg, fordi andre ikke orker å gjøre denne jobben selv. Og det som var ei 80 % stilling har plutselig over kort tid utviklet seg til å bli 120 %. Med samme grunnlønn. Og det går nå utover både familielivet og helsen min. Jeg kjenner på at jeg kommer til kort og blir liggende litt bakpå.

Jeg kjenner dette er for flaut å prate om til min arbeidsgiver, da han er en av de som delegerer oppgaver. Pluss stoltheten min. Men dette har blitt for tøft for meg og jeg sliter både med spenningshodepine, verk i kroppen og søvnmangel pga mange tanker og bekymringer. Jeg trives rett og slett ikke lenger, og er på utkikk etter ny jobb.

Er dette noe man kan være ærlig om til en lege, og evt. be om sykemelding en periode, eller bør jeg kamuflere det mer? Vil ikke fremstå som en lat unnasluntrer liksom, for det er jeg virkelig ikke.

Er dog redd oppgavene bare blir liggende der og hope seg opp til jeg evt. kommer tilbake. At det blir vanskeligere å komme på rett spor igjen.

Og jeg har aldri vært sykemeldt før, så jeg vet ikke hvordan dette fungerer.

Anonymkode: d1dc1...c38

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tuller du? Dette er da ikke en grunn for sykemelding? 

Du må snakke med arbeidsgiver, du har kontrakt på 80 % stilling. Problemet er ikke nødvendigvis han (sjefen?) som delegerer oppgaver, problemet er at summen av oppgavene er 120 %. Be om hjelp til å prioritere og velge vekk noe da stillingen din skal være 80 %. 

Anonymkode: cb61d...8c4

• Liker 9
Skrevet

Snakk med fagforeningen din, så snakker du med sjefen. Når du ikke frem er det på tide å finne noe annet. Det er den redelige måten å gjøre det på, istedenfor å belaste arbeidsplassen og samfunnet med sykelønnsutgifter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ikke bra ut og skjer dessverre med alt for mange. For både din egen del og kollegaers del, så håper jeg virkelig du prater med arbeidsgiver heller enn å sykemelde deg. Sykemelding signalerer at du har blitt syk (altså at det er deg det et noe galt med da du ikke tåler arbeidsbelastningen), å snakke med arbeidsgiver signalerer at det er arbeidsmengden det er noe galt med (altså at det er friskt å reagere som du gjør). Personlig hadde jeg kjent at stoltheten min hadde fått en større knekk om jeg sykemeldte meg enn om jeg sa det dom det var. 

Anonymkode: dbdb8...e94

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar. Skal prøve å ta det opp med arbeidsgiver når han kommer tilbake fra ferie om 2 uker. Og skjer det ikke noe etter det så får jeg vel ta det med fagforeningen.

Anonymkode: d1dc1...c38

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...