AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #1 Skrevet 1. august 2018 Må muligens begynne med low fodmap en periode, har sett mange lister på nett (noen mer detaljerte en andre) og lurer litt på om jeg konsekvent må holde meg til «ja» listen, eller om jeg kan spise litt andre ting så lenge det ikke står på «nei» listen? Anonymkode: d8fa3...c34
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #2 Skrevet 1. august 2018 Har god erfaring. Vær streng i begynnelsen, prøv deg så frem med hva og hvor mye du tåler. Finnes en app fra Monash University som er fin og hjelpsom. Her står det også hva man kan spise littt av eller skal holde seg helt unna. Anonymkode: 87694...d9c
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #3 Skrevet 1. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har god erfaring. Vær streng i begynnelsen, prøv deg så frem med hva og hvor mye du tåler. Finnes en app fra Monash University som er fin og hjelpsom. Her står det også hva man kan spise littt av eller skal holde seg helt unna. Anonymkode: 87694...d9c Takk Anonymkode: d8fa3...c34
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #4 Skrevet 1. august 2018 Appen koster litt, men den er virkelig verdt det. Lykke til! Anonymkode: 87694...d9c
Skilpadden Skrevet 2. august 2018 #5 Skrevet 2. august 2018 Law Foodmap gjorde meg bare sykere. Jeg har IBS og laktoseintoleranse. Så å spise sunnest mulig, har også gjort meg dårligst mulig. Er mange matvarer jeg ikke tåler i det hele tatt og blir dårlig av. Så jeg lurer på hva jeg kan spise når jeg ikke tåler noen verdens ting?
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #6 Skrevet 2. august 2018 47 minutter siden, Skilpadden skrev: Law Foodmap gjorde meg bare sykere. Jeg har IBS og laktoseintoleranse. Så å spise sunnest mulig, har også gjort meg dårligst mulig. Er mange matvarer jeg ikke tåler i det hele tatt og blir dårlig av. Så jeg lurer på hva jeg kan spise når jeg ikke tåler noen verdens ting? Jeg blir dårlig av mye rart jeg også. Noen dager er alt helt fint, mens andre dager (uten endrin i kosthold) så kan jeg gå på do med avføring flere ganger om dagen. Skikkelig irriterende for man blir jo litt bundet til et sted med do, å da gjerne hjemme siden jeg hater å bæsje andre steder (kun hvis jeg virkelig må). Anonymkode: d8fa3...c34 1
Skilpadden Skrevet 2. august 2018 #7 Skrevet 2. august 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg blir dårlig av mye rart jeg også. Noen dager er alt helt fint, mens andre dager (uten endrin i kosthold) så kan jeg gå på do med avføring flere ganger om dagen. Skikkelig irriterende for man blir jo litt bundet til et sted med do, å da gjerne hjemme siden jeg hater å bæsje andre steder (kun hvis jeg virkelig må). Anonymkode: d8fa3...c34 Hva spiser du, da? Blir du dårlig av vann?
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #8 Skrevet 3. august 2018 8 timer siden, Skilpadden skrev: Hva spiser du, da? Blir du dårlig av vann? Kan da ikke begynne å ramse opp alt jeg spiser. Jeg spiser normal kost. Vann går fint. Anonymkode: d8fa3...c34
Skilpadden Skrevet 3. august 2018 #9 Skrevet 3. august 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Kan da ikke begynne å ramse opp alt jeg spiser. Jeg spiser normal kost. Vann går fint. Anonymkode: d8fa3...c34 Hørtes bare ut som om du reagerte på nesten alt som jeg gjør, derfor jeg spurte. Høres jo ut som om du tåler en del
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #10 Skrevet 4. august 2018 På 3.8.2018 den 7.45, Skilpadden skrev: Hørtes bare ut som om du reagerte på nesten alt som jeg gjør, derfor jeg spurte. Høres jo ut som om du tåler en del Problemet er at jeg ikke veit HVA jeg reagerer på av det jeg spiser. Derfor må det sjekkes. Det finnes nemlig ikke noe mønster å gå etter. Anonymkode: d8fa3...c34
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #11 Skrevet 7. august 2018 Det funka som bare det etter at jeg fant ut at jeg var allergisk mot melk, ikke laktoseintolerant. Så om kostholdet ikke funker, så ville jeg prøvd å kutte ut alt av melkeprodukter 100%. Og om man drikker kaffe så gjør det iallefall at jeg tåler mindre av alt annet. Har ikke opplevd å spy av smerte under toalettbesøk på over ett år så må si meg fornøyd. Anonymkode: 3ddb8...66c
aya Skrevet 8. august 2018 #12 Skrevet 8. august 2018 Jeg har veldig god erfaring med det, prøvde det etter tips fra fastlegen. Kjøpte en bok skrevet av Julianne Lyngstad som virkelig kan anbefales. Den inneholdt både oppskrifter og beskrivelse av hvordan man på egenhånd kan teste ut ulike matvaregrupper.
Inwe Skrevet 9. august 2018 #13 Skrevet 9. august 2018 På 2.8.2018 den 19.02, Skilpadden skrev: Hva spiser du, da? Blir du dårlig av vann? Blir du dårlig av vann? Da bør du virkelig ta deg en tur til legen.
Skilpadden Skrevet 9. august 2018 #14 Skrevet 9. august 2018 1 hour ago, Inwe said: Blir du dårlig av vann? Da bør du virkelig ta deg en tur til legen. Jeg blir det. Dog ikke alltid. Men 8 av 10 tilfeller blir jeg dårlig i form av at jeg blir spontant oppblåst (magen vokser seg diger på 2 sekunder), og jeg får mye luft og i enklte tilfeller blir jeg også uvel/tappet for energi (og derfor litt svimmel). Skjer oftere med springvann enn kjøpevann(men reagerer på det også). Har slitt med det i så mange år at det har blitt en del av hverdagen min. Men det har også gjort at jeg drikker mye mindre vann, som jo i lengden er skadelig for kroppen på alle mulige måter.
Inwe Skrevet 9. august 2018 #15 Skrevet 9. august 2018 1 minutt siden, Skilpadden skrev: Jeg blir det. Dog ikke alltid. Men 8 av 10 tilfeller blir jeg dårlig i form av at jeg blir spontant oppblåst (magen vokser seg diger på 2 sekunder), og jeg får mye luft og i enklte tilfeller blir jeg også uvel/tappet for energi (og derfor litt svimmel). Skjer oftere med springvann enn kjøpevann(men reagerer på det også). Har slitt med det i så mange år at det har blitt en del av hverdagen min. Men det har også gjort at jeg drikker mye mindre vann, som jo i lengden er skadelig for kroppen på alle mulige måter. Har du snakket med lege om dette? Det skal da ikke finnes noe man kan reagere på i vann. All annen drikke inneholder jo også vann, reagerer du på det også? Hvordan får du isåfall i deg væske?
Skilpadden Skrevet 9. august 2018 #16 Skrevet 9. august 2018 (endret) 11 minutter siden, Inwe said: Har du snakket med lege om dette? Det skal da ikke finnes noe man kan reagere på i vann. All annen drikke inneholder jo også vann, reagerer du på det også? Hvordan får du isåfall i deg væske? Hver gang jeg drar til legen om IBS-problemer (noe jeg tenker dette er) så sier hun bare at hun ikke kan gjøre noe. Så har sluttet å dra. Jeg vet det høres merkelig ut, men det finnes faktisk andre mennesker som også sliter med dette og de er bare et Google-søk unna. Så dette er ikke uvanlig eller farlig (tror jeg). Jeg tvinger i meg minst ett glass. På en god dag kan jeg drikke 3 glass, selv om målet er 8 glass per dag. Men ellers finnes det jo vann i supper og frukt! Edit: glemte å svare på spørsmålet; nei, reagerer på veldig mye, men reagerer ikke ALT som inneholder vann heldigvis Endret 9. august 2018 av Skilpadden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå