Gjest Pita Skrevet 9. mars 2005 #1 Skrevet 9. mars 2005 Det er så herlig med jenter som har god selvtillit, men dessverre mange som sliter litt med akkurat det der, inkludert meg selv. Vanskelig å se sine kvaliteter og å stole på seg selv, vanskelig å ta på seg ansvar og vite at det forventes mye av en. Skulle ønske jeg fant en god metode for å bli litt mer trygg på meg selv, jeg vil gjerne ha den utstrålingen av selvtilfredshet. Jeg virker sterk og lykkelig utenpå, men sliter nok en god del på innsiden. Har den lille stemmen i hodet som forteller meg hva jeg bør og ikke bør gjøre, bekymrer meg for hvordan jeg fremstår utad, tviler ofte på alle valgene jeg gjør, og angrer ofte på ting jeg sier/ikke sier. Jeg har et ferskt brudd bak meg (mitt valg, jeg merket at jeg forandret meg for mye for å tilpasse meg ham). Noen som kan gi meg tips?
*melis* Skrevet 9. mars 2005 #2 Skrevet 9. mars 2005 Jeg tror det handler mye om å slutte å være så opptatt av hva andre mener hele tiden og akseptere at folk er forskjellige og at ikke alle kan like deg. (At folk ikke liker deg behøver slett ikke å ha noe med deg å gjøre, noen folk er bare for forskjellige til å gå godt overens) Ellers så gjelder det vel bare å holde hodet hevet og stole på det DU føler er rett! Selv har jeg med tiden lært meg å bry meg mindre om hva folk synes, og viss jeg føler at noen ikke liker meg så tenker jeg bare at det er vel deres problem (Så lenge jeg vet med meg selv at jeg ikke har gjort noe galt altså) Ellers bare vær deg selv fullt ut, og fokuser på de positive sidene dine, det lønner seg alltid
Gjest Seleena Skrevet 9. mars 2005 #3 Skrevet 9. mars 2005 Eg sleit med dårleg sjølvtillit eg og nokre år tilbake. Det hjalp å finne rett omgongskrets der eg kunne vere meg sjølv og ikkje setje eit lokk på meg kvar dag. Prøvde heile tida å seie : Dette klarar eg jo! Oppsøkte plassar/fritidstilbod der eg kunne gjere det eg var flink til. Og har heldigvis foreldre som heile tida har sagt at eg er kjempeflink i det eg gjer, og minte meg alltid på at eg skal gløyme jante - OG jenteloven og stole på meg sjølv! Det er viktig å gje kvarandre masse skryt! PITA DU ER FLINK!
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2005 #4 Skrevet 9. mars 2005 jeg er enig i at selvtillit gir utstråling. men det er vanskelig å være glad i seg sjøl når det er så mye forventningspress. kan jo prøve å bli flinkere å si nei...?
mulle Skrevet 10. mars 2005 #5 Skrevet 10. mars 2005 Kanskje prøve å vie mer tid til aktiviteter man liker, og mindre tid til tankearbeid. å bare leve litt i nuet Men selvtillit er en jobb man må gjøre med seg selv. Konfrontere seg selv litt, og ikke stille så høye krav. Prøv bevisst å bruke litt tid på å tenke godt om seg selv.. En veldig vanskelig oppgave. Jeg tror jeg selv holder på å lykkes!
Gjest Gjesta Skrevet 11. mars 2005 #6 Skrevet 11. mars 2005 Jeg også skulle ønske jeg hadde mere av det... :o
Gjest Gjesta Skrevet 11. mars 2005 #7 Skrevet 11. mars 2005 Jeg er veldig enig i det Seleena sier; det hjelper å finne en omgangskrets som støtter opp om deg. Selv slet jeg i mange år med "snill pike"-syndromet; selv ikke når jeg fikk de aller beste karakterene, var jeg fornøyd med meg selv. Jeg fikk en vekker når en professor i min omgangskrets sa til meg ved en fortrolig anledning: "Lilith, hvorfor har du ikke tro på deg selv" Du er jo flink!" Jeg vet også at dersom vi leter etter feil ved oss selv, finner vi alltid noe, og derfor er det lurt å fokusere på de positive tingene, og holde kjeft om det negative. Det FUNKER!
Gjest madam butterfly Skrevet 11. mars 2005 #9 Skrevet 11. mars 2005 Det er vel det alle vil ha! En indre trygghet hvor du vet at du duger og er verdifull :-) Det handler egentlig veldig lite om kropp og utseende, selv om vi gjerne blander de og tenker: hadde jeg bare vært slank eller sånn eller slik.. Vi får det bedre med oss selv når vi slutter å blande selvbilde og utseende. Handler om å finne andre verdier og aktivt jobbe med seg selv så man stoler på seg selv, at det man står for duger
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå