Gå til innhold

Snart ferdig sykepleier, men vil ikke jobbe som det. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har et problem. Jeg er ferdig sykepleier til neste år, og selv om jeg syns faget er givende, spennende og kjempe gøy - har jeg mistet aldeles piffen vedrørende jobben. Jeg HATER turnus... Har jobbet tredjehver helg, kvelder, helligdager og ferier nå under studietiden og jeg skyr det som pesten. Jobbet mye turnus i helsevesenet før jeg startet også, og syns det var stor stas. Men nå når jeg er litt eldre, har samboer og tenker på fremtiden med barn og familiekos - vil jeg spy. Det er helt uaktuekt for meg å jobbe turnus. Jeg blir kvalm av å tenke på neste arbeidshelg og jeg blir lettere deprimert ved tanken på at dette er resten av livet mitt. 

Jeg har slått helt fra meg å jobbe i dette yrket. Å gi avkall på ferietid, påske, jul, nyttår, helgekos og weekend’er funker ikke. Jeg orker ikke gå i turnus de to årene som trengs for å få videreutdanning heller. Vil før være arbeidsledig enn å jobbe turnus! Vet det høres dramatisk ut, men jeg har fått helt avsmak. Føler «alt» som skjer, skjer på mine arbeidshelger - og både venner og familie koser seg med alt mulig mens jeg er på jobb. Har mistet all motivasjon. 

Så, hva gjør jeg nå? Er utrolig surt å sitte med denne følelsen av at jeg skal gå et helt år til på skole - for så å måtte starte på en ny utdannelse :(:( Blir så fortvila av hele situasjonen.. Ekstra vondt er det at jeg elsker faget, men at arbeidstidene ødelegger alt.

Forslag og råd? Og å si «du kommer inn i det», «det blir en livsstil», «det går fint etterhvert» osv er bortkastet. Det er også tilnærmet bortkastet å be meg søke jobb på legekontor eller å bli helsesøster, for de jobbene/skolene krever erfaring jeg må gå i turnus for å få (noe som er helt uaktuelt). 

Anonymkode: 2c655...249

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler at du i første omgang blir ferdig med siste året ditt. For kjenner flere som var som deg, men som etter noen år gikk tilbake for å fullføre - og da måtte ta flere fag om igjen fordi noe av pensumet osv var annerledes. Så ser du hvor du er om 1 år, om du fortsatt ikke kunne tenke deg å jobbe som sykepleier 

Anonymkode: 0a924...692

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Mijøterapeut med medlever. Veldig spennende arbeid! Jeg jobber innen barnevern, og vi har flere sykepleiere hos oss.

Jobber 3 dager på, 7 dager av, 4 dager på, 7 dager av.

Anonymkode: 1beaa...1f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mijøterapeut med medlever. Veldig spennende arbeid! Jeg jobber innen barnevern, og vi har flere sykepleiere hos oss.

Jobber 3 dager på, 7 dager av, 4 dager på, 7 dager av.

Ser jo du hater turnus, men med denne typen turnus er det jo såpass mye fri at det kanskje er ok?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

viktig å fullføre, fordi papirer i dag betyr alt. Det kan være det er bedre for deg å flytte til et annet sted, fordi nå bor du kanskje på altfor trygge omgivelser uten at du får utfordret deg på noen plan.

Anonymkode: 064ed...2c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser jo du hater turnus, men med denne typen turnus er det jo såpass mye fri at det kanskje er ok?

Mjaa - problemet med helger og helligdager er jo det samme. Ikke syns jeg psykiatri/pu er det mest spennende heller, det er vel mest der de bruker slik turnus? 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

viktig å fullføre, fordi papirer i dag betyr alt. Det kan være det er bedre for deg å flytte til et annet sted, fordi nå bor du kanskje på altfor trygge omgivelser uten at du får utfordret deg på noen plan.

Anonymkode: 064ed...2c8

Hæ? Hva vet du om hvor jeg bor eller hvilke utfordringer jeg har?

AnonymBruker
Skrevet

Er akkurat ferdig med sykepleien og kjenner meg igjen i det du skriver. Men den arbeidsplassen jeg har nå jobber vi hver 4 helg og bare 1 kveldsvakt i uka. Jobber vi julaften (hvert 4år) får vi fri i alle andre høytider. Så absolutt en turnus jeg synes er levelig med inntil videreutdanning til helsesøster :)

Anonymkode: ff1b6...28d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke peiling på dette, bare så det er sagt.. Men det er kanskje lett for deg å få jobb på apotek med din medisinske bakgrunn? Det er en jobb jeg kunne tenke meg i alle fall 😅 Eller helsesekretær på helsesenter/legekontor? :) Eller kanskje noe type dagsenter..

Anonymkode: 48e26...eff

Skrevet

Ikke akkurat mitt fagområde, men jeg trodde det var mulig å videreutdanne seg til helsesøster eller jordmor i kommunen? Finnes sikkert andre muligheter også. Det viktigste er at du fullfører sånn at du får papirer på det du har studert.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, petterm skrev:

Ikke akkurat mitt fagområde, men jeg trodde det var mulig å videreutdanne seg til helsesøster eller jordmor i kommunen? Finnes sikkert andre muligheter også. Det viktigste er at du fullfører sånn at du får papirer på det du har studert.

Joda, det er det - men for det første må man jobbe et par år på sykehus før man får begynne på videreutdanning, og for det andre er det veldig kamp om dag-stillingene :( jada, skal fullføre! Mest fordi jeg elsker faget og syns studiet er utrolig spennende og gøy! 

Takk for tips om apotek, men føler dog utdannelsen er litt bortkastet da? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk rett fra sykepleiestudiet til en teoretisk masterutdanning innen helse. Har etter det kun hatt statlige administrative stillinger, ingen turnus. Så det er mulig å få en faglig relevant stilling uten å måtte gå i turnus, du må bare tenke litt utenfor boksen 😉

Anonymkode: 0ad89...18a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ta ett år med ledelse. Ledere i helsesektoren jobber kun dag. G er oftensykepleiere.

Anonymkode: cf194...617

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Gjør ferdig studiet og enten begynn på master som nevnt over her, eller ta en ny utdanning, eller prøv å få en dagjobb innen et annet felt, barnehage kanskje.

Siden å jobbe som sykepleier i turnus ikke er for deg er jeg bekymret for at utdanningen din er bortkastet uansett, det er få dagstillinger til nyutdannede sykepleiere. 

Selv jobber jeg som anestesisykepleier. Vi får dagjobber slengt etter oss, iallefall i byen jeg bor, men de fleste vil ha turnus, det har virkelig sine fordeler det også, men vi har liten vaktbelastning da. 

Holder du ut i to år og tar videreutdanning har du veldig mange flere muligheter iallefall. Men det er vel ikke noe du er interessert i. 

Anonymkode: 8d39f...7bd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har et problem. Jeg er ferdig sykepleier til neste år, og selv om jeg syns faget er givende, spennende og kjempe gøy - har jeg mistet aldeles piffen vedrørende jobben. Jeg HATER turnus... Har jobbet tredjehver helg, kvelder, helligdager og ferier nå under studietiden og jeg skyr det som pesten. Jobbet mye turnus i helsevesenet før jeg startet også, og syns det var stor stas. Men nå når jeg er litt eldre, har samboer og tenker på fremtiden med barn og familiekos - vil jeg spy. Det er helt uaktuekt for meg å jobbe turnus. Jeg blir kvalm av å tenke på neste arbeidshelg og jeg blir lettere deprimert ved tanken på at dette er resten av livet mitt. 

Jeg har slått helt fra meg å jobbe i dette yrket. Å gi avkall på ferietid, påske, jul, nyttår, helgekos og weekend’er funker ikke. Jeg orker ikke gå i turnus de to årene som trengs for å få videreutdanning heller. Vil før være arbeidsledig enn å jobbe turnus! Vet det høres dramatisk ut, men jeg har fått helt avsmak. Føler «alt» som skjer, skjer på mine arbeidshelger - og både venner og familie koser seg med alt mulig mens jeg er på jobb. Har mistet all motivasjon. 

Så, hva gjør jeg nå? Er utrolig surt å sitte med denne følelsen av at jeg skal gå et helt år til på skole - for så å måtte starte på en ny utdannelse :(:( Blir så fortvila av hele situasjonen.. Ekstra vondt er det at jeg elsker faget, men at arbeidstidene ødelegger alt.

Forslag og råd? Og å si «du kommer inn i det», «det blir en livsstil», «det går fint etterhvert» osv er bortkastet. Det er også tilnærmet bortkastet å be meg søke jobb på legekontor eller å bli helsesøster, for de jobbene/skolene krever erfaring jeg må gå i turnus for å få (noe som er helt uaktuelt). 

Du bør fullføre, med en spl utdannelse i bunn kan du spesialisere deg eller f.eks tenke på noe annet hvor du likevel får brukt yrket ditt. Hva med saksbehandling?

Anonymkode: 7f868...33e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville faktisk fullført selv om du tenker på å ta en annen utdanning. Som autorisert sykepleier får du mye bedre betalt under studietiden enn de som jobber i butikk ved siden av studiene. Og ekstravakter vil du få kastet etter deg, noe som betyr at du vil kunne ha mye romsligere økonomi under studiene enn ellers. 

Ellers er det vel bare å bite tenna sammen og jobbe turnus fram til du kommer inn på videreutdanning. Skal du utdanne deg innen en annen retning må du vel jobbe ved siden av studiene likevel, slik at du må jobbe kvelder og helger i noen år uansett. Så da er det kanskje like greit å holde ut som sykepleier, siden du faktisk liker yrket, og forsøke å videreutdanne deg til f. eks. helsesøster eller lignende. 

Anonymkode: 8940b...137

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det er fler som foreslår at du skal bite tenna sammen og jobbe fram til du har nok poeng til å komme inn på helsesøster. Og jeg blir litt matt, man skal ikke ta den utdannelsen bare fordi du ikke vil jobbe turnus. Altså hallo?! Vi trenger flinke helsesøstre som er engasjerte i faget sitt, og ikke helsesøstre som egentlig bare er sykepleiere som er drittlei turnus. 

Anonymkode: 0ad89...18a

• Liker 5
Skrevet

Helsesøster?

lærings -og mestringssentre som er tilknyttet hvert sykehus.

stomisykepleier. Tror ikke de som er tilknyttet sykehusene jobber kveld og helg  

bandagist  

Tror ikke det er så mye turnus der. 

Det er ganske vanskelig å komme seg helt bort fra turnus i sykepleierjobber.  Du får heller håpe at det er færre helg og kveldsvakter. 

Skrevet
12 timer siden, petterm skrev:

Mulig det er forskjell fra sted til sted, men her jeg bor er det ekstremt vanskelig å komme inn på de stillingene. Gode karakterer, erfaring og X-tra poeng trengs ofte. 

• Liker 2
Skrevet

Som sykepleier kan du jo søke miljøterapeutstillinger i flere kommuner. Miljøterapeuter i skole er jo et alternativ?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier og jeg kjenner det likt som deg. Bare at jeg fikk barn, mann og hus før jeg skjønte hvor feil dette var. Hadde jeg vært deg hadde jeg sluttet med en gang og begynt med noe helt annet. Jeg skal studere nå, med barn og full jobb ved siden av. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare det. Men klarer ikke mer turnus. Bruker opp livet sitt på jobb med en dårlig betalt jobb. Ferdig med det. 

Anonymkode: 74ba3...25f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...