Gå til innhold

Bittesmå insekter på trappen og i vinduskarmer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Der er bittesmå, under en millimeter og kanskje en halv millimeter bred, avlange, sølvfargede og har antenner/følehorn. Dessverre er de så små og raske at jeg ikke får tatt bilder av dem. Jeg tror kanskje de stikker/biter (er ikke sikker) og de kommer seg inn og invaderer potteplantene. Jeg har sjekket alle slags insektsleksika, skadedyrsider og egne insektsbøker, men finner ikke ut av hva det er og hvordan jeg kan bli kvitt dem. Det ser ut til at de liker skygge og sprekker, og bor kanskje i sementfugene mellom steinene på trappen. Nå har jeg sprayet med Permetrin i fugene, men de bare kommer tilbake. Inne har jeg gitt potteplantene en god dose grønnsåpevann, hatt peppermynteolje på skålene og sprayet med eukalyptusoljevann i vinduskarmene. Det ser ut til å hjelpe litt.

Men hva er dette for slags dyr? Hvor kommer de fra og hvordan bli kvitt dem?

Anonymkode: b900c...411

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sølvkre? 

De trives i mørkt, fuktig og varmt miljø, livnærer seg på støv og smuler fra mat etc. 

Jeg ble kvitt de jeg hadde på kjøkkenet ved å vaske alle skap og skuffer samt å forhøye hygienen på benken. 

De på badet har noen sprekker de gjemmer seg i, umulig å ta.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sølvkre, de er jo mye større, flere millimeter lange. Disse her er nesten mikroskopiske, mindre enn en millimeter.

Møkkakryp :(

AnonymBruker
Skrevet

Støvlus?

Anonymkode: 70a61...291

AnonymBruker
Skrevet

Hei, TS her. Nå har jeg klart å ta et bilde av et som hadde druknet i natt. Det er mellom ca 1/2  - 1 mm stort. Noen som vet?

insekt.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke, men er en som har en sånn spørretjeneste, google "spør en biolog"

Anonymkode: 19ab9...6de

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke, men er en som har en sånn spørretjeneste, google "spør en biolog"

Anonymkode: 19ab9...6de

Har blitt tipset om at det kan være spretthale

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...