Gå til innhold

Er foreldre med bånd late?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser en gang iblant foreldre som har bånd på ungene sine når de ferdes på flyplassen eller tog-stasjonen, og noen ganger til og med på kjøpesenter når jeg har vært i utlandet. Er slike foreldre late som ikke orker å passe på barna sine?

Anonymkode: d3560...74c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har erfart at barnet klarer å lure seg unna de fleste situasjoner. Skal 1 sekund til før et barn er borte. Selv skulle jeg bare ta ned en genser som hang høyt i en butikk, slapp hånden til toåringen, tok ned gensern, strakk meg ned til toåringen, der var det ingen toåring. Nå fant jeg barnet et par klesstativ borte, under noen klær. Men den sjansen tok jeg aldri igjen. Skulle vi steder der det er lett å gjemme seg eller bli distrahert for små barn, så brukte jeg sele.

Synes det er veldig fornuftig å bruke sele på flyplasser og kkøpesenter. Skal ikke mer til en ett nys før man må lukke øynene i to sekunder, og vips er barnet borte.

Nå har ikke alle barn den utforskertrangen.

Anonymkode: ac0d0...cd3

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

De er utenlandske 😉

Anonymkode: adc5b...608

AnonymBruker
Skrevet

Barn forsvinner bare man blunker omtrent. Så sele er faktisk i mange situasjoner veldig smart. Spesielt på flyplasser feks der man gjerne skal holde oversikt over flere ting samtidig. 

Anonymkode: d8aeb...795

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Før i tiden" var det helt normalt å ha det på unger. De kjenner at de har litt frihet, samtidig som den voksne har kontroll.

Anonymkode: 34215...c80

• Liker 2
Skrevet

Kjempelett å miste en liten tass på steder med masse folk. Blir det samme som å spenne ungen fast i vogna/trilla bare at den faktisk får lov å bevege seg selv. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg et barn av åttitallet og jeg gikk i bånd. Jeg satt også i bur.

(les: lekegrind). :babyjente:

Endret av Perle
  • Liker 6
Skrevet

Er det blitt lovlig igjen? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Forundret.. skrev:

Er det blitt lovlig igjen? 

Var det ulovlig?😮

Anonymkode: d4b47...ca4

Skrevet

Helt vanlig når jeg var liten. Bodde i en by med 15 millioner + . Ikke kjangs uten. Bortsett fra broren min som var " grei". Han fikk det aldri. Jeg- ikke så mye. Kunne ikke nyse før jeg var langt av gårde. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det ulovlig?😮

Anonymkode: d4b47...ca4

Ja, eller jeg mener å huske at det var det. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei ikke late, men smarte. Det er ikke alltid fordi barna løper her og der, og i mitt tilfelle kommer jeg til å bruke bånd om hun fortsatt liker å løpe rundt og er for stor til vogn, mest pga jeg ikke stoler på folk rundt. 

Anonymkode: 9c524...0ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette var grunn stor nok for at BV ble kontaktet for 10 år siden.

Anonymkode: 9036b...54b

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske jeg hadde det forrige helg. 

Jeg, min mor og far og fireåringen var på kjøpesenter sammen. Tre voksne. Jeg og min mor "gjetet" barnet mot kafeen hvor vi skulle spise. Mens vi stod og leste menyen over disken og sa til min far hva vi og barnet skulle ha, så forsvant barnet. 

Det gikk kanskje ti sekund hvor ingen av oss så på ungen som vi hadde stående mellom oss. Vi begynte å lete og fant barnet ikke umiddelbart. Vi begynte å løpe i hver vår retning og spurte forbipasserende om de hadde sett barnet og sa farge på tskjorte og hår. Etter ca ti minutter, mens jeg stod og pratet med informasjonsdisken om etterlysning, ringte min far. 

Barnet hade hørt oss rope, men hadde stått ved en annen kafé 20-30 meter unna den vi hadde valgt, og stod og valgte hvilken is h*n helst ville ha. Og fant ut at det var viktigere enn å svare. 

Jeg kommer til å holde ungen i kragen hver gang jeg snur meg rundt fra nå av. Eller kjøpe sele. 

Anonymkode: f23ea...e7d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var grunn stor nok for at BV ble kontaktet for 10 år siden.

Anonymkode: 9036b...54b

Tull, min toåring gikk med sele  for ti år siden,( var to år for ti år siden)når vi var der det var uoversiktlig, aldri blitt kontaktet av noen. Binde barn ute med bånd, slik de gjorde da jeg var liten, er en bv sak, ikke at man leier barnet i sele, slik det kan løpe "fritt" utenmå holde hånd.

Anonymkode: ac0d0...cd3

• Liker 2
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Jeg hadde gåsele på min mellomste. Kan sikkert kalle det bånd for det så jo slik ut. Og nei, er absolutt ikke lat, men hun var en svært aktiv, selvstendig og uredd jente som bare løp avgårde. Jeg hadde vogn med minstemann, så jeg kunne ikke løpe etter i tide og utide - så det båndet der var en av de beste investeringene jeg foretok meg på den tiden. Det ble mindre krevende og jeg følte at sikkerheten hennes ble bedre da jeg hadde mer kontroll.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo det samme som å holde i hånda, bare mye mere praktisk for begge. Jeg har ikke barn, men hadde ikke hatt noen motforestillinger mot å bruke det hvis jeg var på kjøpesenter eller flyplass og var alene med barnet.

Anonymkode: f3f72...328

Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser en gang iblant foreldre som har bånd på ungene sine når de ferdes på flyplassen eller tog-stasjonen, og noen ganger til og med på kjøpesenter når jeg har vært i utlandet. Er slike foreldre late som ikke orker å passe på barna sine?

Anonymkode: d3560...74c

Nå kan det vel nettopp kalles å passe på barna, når man tar på dem en sele... Når man feks er på en flyplass eller en togstasjon og har med kofferter o.lign, kan det være vanskelig å holde barnet i hånden hele tiden. Da er en sele en trygghet både for foreldre og barn. Det kan potensielt hindre at noen andre snatcher med seg ungen, hvis barnet vandrer unna foreldrene i et ubevoktet øyeblikk. I flere land er dette en reell fare.

Endret av Tøytigern
Skrevet
4 timer siden, Perle skrev:

Jeg et barn av åttitallet og jeg gikk i bånd. Jeg satt også i bur.

(les: lekegrind). :babyjente:

Ei venninne av meg gikk i løpestreng sammen bikkja når moren skulle henge opp klær, luke i hagen osv... 😆 vi er født i '76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...