Gå til innhold

Forklar meg veldig enkelt om fond. Jeg har 100.000,-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I teorien ja men nå har de 3 siste årene vært meget spesielle så det blir nok ikke sånn de 3 neste men en avkastning på 20% hvert år er nok reelt.

Anonymkode: 773d7...d38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Morpheus skrev:

Ser de beste på denne listen under opererer med nesten 100% over 3år. Hvis de holder seg på det nivået. Betyr det at jeg da kan ta ut nesten 200.000, - om 3år?

https://www.nordnet.no/mux/web/fonder/topplistorMeny.html?topplista=2&nm=basta+fond,+3+ar

Neppe sannsynlig.

Vil du lære om fond, så oppretter du ASK (aksjesparekonto) i f eks Nordnet eller SBanken. Så lager du en spareavtale med fast trekk av f eks kr 500 to ganger i måneden (spre risiko) og setter pengene i et globalt fond med lave kostnader (indeks fond). Foreslår KLP Aksje Global eller KLP Aksje Verden. Du vil se at pengenes verdi går opp og ned, og følger du litt med på økonominyheter, vil du etterhvert lære deg sammenhengen mellom virkeligheten og verdien på pengene dine. 

Anonymkode: 2aec8...edf

Skrevet

Men tallene stemmer? 

Den beste som ga 91,60% på 3år, ville gitt meg 191,60,- hvis jeg valgte å ta ut pengene etter 3år? 

Må jeg årlig skatte av den fiktive inntekten. Eller bare når jeg tatt den ut? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Morpheus skrev:

Men tallene stemmer? 

Den beste som ga 91,60% på 3år, ville gitt meg 191,60,- hvis jeg valgte å ta ut pengene etter 3år? 

Må jeg årlig skatte av den fiktive inntekten. Eller bare når jeg tatt den ut? 

Du skal betale inntektsskatt når  gevinsten realiseres

Anonymkode: 3d406...2cc

AnonymBruker
Skrevet

Det over gjelder dersom du  sparer innenfor ASK (aksjesparekonto) @Morpheus

AnonymBruker
Skrevet

Det er alltid koselig å lese nybegynnere få råd om fond: og folk anbefaler indeksfond.

Hvis valget hadde vært indeksfond i det hele tatt, ville jeg bare beholdt pengene i sparekontoen.

Enten satser man risiko med penger man kan tape, eller så bør man finne seg en annen interesse man matcher bedre med, ja.

Anonymkode: 597fe...fb9

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er alltid koselig å lese nybegynnere få råd om fond: og folk anbefaler indeksfond.

Hvis valget hadde vært indeksfond i det hele tatt, ville jeg bare beholdt pengene i sparekontoen.

Enten satser man risiko med penger man kan tape, eller så bør man finne seg en annen interesse man matcher bedre med, ja.

Helt enig. Sett av 6-12 måneders forbruk på sparekonto, og resten på fond (ikke indeks) og aksjer. Glem obligasjoner.

Anonymkode: 98d23...3bf

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Da er du spekulant og ikke investor. I snitt tjener investorer mer enn spekulanter.

Anonymkode: 25680...8b0

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er du spekulant og ikke investor. I snitt tjener investorer mer enn spekulanter.

Forskjellen er vel mer på hvor bevisste valg du tar: om de er gjennomtenkte eller ikke.

Ikke om det er index vs. aktivt forvaltet, i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tullball!

7/10 aktive fond taper mit indeks over fem år, 8/10 over ti år og 9/10 over tredve år.

Anonymkode: a0ee3...87b

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Forskjellen er vel mer på hvor bevisste valg du tar: om de er gjennomtenkte eller ikke.

Problemet er at de fleste som tar valgene du anbefaler har lavere kunnskapsnivå enn de tror, og valgene de tar er følgelig ikke så rasjonelle som de tror. Det gjelder sannsynligvis deg også.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er ikke at aktive forvaltere ikke tar gjennomtenkte valg. Jeg tviler ikke på at de er blant de smarteste og best utdannede i samfunnet. Men for hver krone meravkastning som vinnes av en forvalter, må noen andre tape den samme kronen. Alle kan ikke være vinnere.

AnonymBruker
Skrevet

Tullball!

7/10 aktive fond taper mit indeks over fem år, 8/10 over ti år og 9/10 over tredve år.

Okey :)

Problemet er at de fleste som tar valgene du anbefaler har lavere kunnskapsnivå enn de tror, og valgene de tar er følgelig ikke så rasjonelle som de tror. Det gjelder sannsynligvis deg også.

Okey :)

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet er ikke at aktive forvaltere ikke tar gjennomtenkte valg. Jeg tviler ikke på at de er blant de smarteste og best utdannede i samfunnet. Men for hver krone meravkastning som vinnes av en forvalter, må noen andre tape den samme kronen. Alle kan ikke være vinnere.

Helt enig.

For min del koser jeg meg med nesten 30.000 i kun ren avkastning fra DNB Teknologi f.eks.

At forvalterne i løpet av den 3-årsperioden har tatt 1,5 % av totalbeløpet x3 er jeg nesten bare takkesom for :)

AnonymBruker
Skrevet

For min del koser jeg meg med nesten 30.000 i kun ren avkastning fra DNB Teknologi f.eks.

Jeg regnet med at det var deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Koser jeg meg med nesten 30.000 i kun ren avkastning fra DNB Teknologi f.eks.

At forvalterne i løpet av den 3-årsperioden har tatt 1,5 % av totalbeløpet x3 er jeg nesten bare takkesom for :)

Tack för att du inspirerat mig att investera i DNB Teknologi :helen:

AnonymBruker
Skrevet

Ja, nei?

Vet du hva: jeg bør nok bare selge meg ut av DNB Teknologi...

1,5 i årlig forvaltningshonorar: totalt nesten 5 % fordelt over 3 år spiser jo selvfølgelig opp utrolig mye penger av innskudd beløp + 30-tusen i ren avkastning. Ja, fy! Nå selger jeg meg ut og satser på indeksfond. Kanskje jeg når 30-tusen hvis jeg blir over 100 år? Hvem vet. Men her på KG vet alle andre enn deg selv best, ja! :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nei?

Vet du hva: jeg bør nok bare selge meg ut av DNB Teknologi...

1,5 i årlig forvaltningshonorar: totalt nesten 5 % fordelt over 3 år spiser jo selvfølgelig opp utrolig mye penger av innskudd beløp + 30-tusen i ren avkastning. Ja, fy! Nå selger jeg meg ut og satser på indeksfond. Kanskje jeg når 30-tusen hvis jeg blir over 100 år? Hvem vet. Men her på KG vet alle andre enn deg selv best, ja! :)

Blev du kald om føtterna? :) Neei, du skojar bare med oss :) 

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neppe sannsynlig.

Vil du lære om fond, så oppretter du ASK (aksjesparekonto) i f eks Nordnet eller SBanken. Så lager du en spareavtale med fast trekk av f eks kr 500 to ganger i måneden (spre risiko) og setter pengene i et globalt fond med lave kostnader (indeks fond). Foreslår KLP Aksje Global eller KLP Aksje Verden. Du vil se at pengenes verdi går opp og ned, og følger du litt med på økonominyheter, vil du etterhvert lære deg sammenhengen mellom virkeligheten og verdien på pengene dine. 

Anonymkode: 2aec8...edf

Hva er forskjellen på KLP aksje «global» og «verden»?

Anonymkode: 6b897...7c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...