AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #1 Skrevet 1. august 2018 Hvor vanskelig er det for en lege å få igjen lisensen etter å ha mistet den? Jeg regner med det sikkert har en stor betydning hva som har ført til at legen har mistet den, men spør likevel. Hva må legen eventuelt gjennom før h*n får lisensen tilbake? Holder det å bare sende inn en søknad? Anonymkode: f1626...f5d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #2 Skrevet 1. august 2018 Herregud, ro deg ned 10 hakk Anonymkode: dd6f7...4de 7
Duff Skrevet 1. august 2018 #3 Skrevet 1. august 2018 Stakkars lege. Ts. Hvis en lege mister lisensen sin vil han mest sannsynlig aldri få den tilbake. 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #4 Skrevet 1. august 2018 En lege som mister lisensen vil som regel måtte se å finne seg en annen jobb. Det å miste lisensen innen lege-yrket skal ikke bli sett på som en "slap on the wrist", men at legen pga av sine handlinger kan utgjøre en fare for pasienter og/eller andre. Anonymkode: d566b...352 7
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #5 Skrevet 1. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, ro deg ned 10 hakk Anonymkode: dd6f7...4de Beklager, jeg prøver. Anonymkode: f1626...f5d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #6 Skrevet 1. august 2018 5 minutter siden, Duff skrev: Stakkars lege. Ts. Hvis en lege mister lisensen sin vil han mest sannsynlig aldri få den tilbake. Det må vel være lov å stille spørsmål ved det? Det er jo ikke akkurat slik at jeg utleverer legen ved navn eller sier noe om hva h*n han har gjort heller? Anonymkode: f1626...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #7 Skrevet 1. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: En lege som mister lisensen vil som regel måtte se å finne seg en annen jobb. Det å miste lisensen innen lege-yrket skal ikke bli sett på som en "slap on the wrist", men at legen pga av sine handlinger kan utgjøre en fare for pasienter og/eller andre. Anonymkode: d566b...352 Ok, det er jo enda bra. Jeg så for meg at det var en enkel sak for de fleste leger å få tilbake en lisens som de hadde mistet. Anonymkode: f1626...f5d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #8 Skrevet 1. august 2018 Hvorfor lurer du på det? Anonymkode: 7de96...91b
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #9 Skrevet 1. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor lurer du på det? Anonymkode: 7de96...91b Jeg ønsker helst ikke å skrive det her med tanke på at det er et offentlig forum som alle har tilgang til og kan lese. Anonymkode: f1626...f5d
Serafin Skrevet 2. august 2018 #10 Skrevet 2. august 2018 (endret) På 1.8.2018 den 18.24, Duff skrev: Stakkars lege. Ts. Hvis en lege mister lisensen sin vil han mest sannsynlig aldri få den tilbake. Nei, det stemmer ikke. Det er Helsetilsynet som gjør en vurdering om legen kan få autorisasjonen igjen. Og det vil da variere fra sak til sak om legen får autorisasjonen sin tilbake. Endret 2. august 2018 av Serafin 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #11 Skrevet 3. august 2018 Man kan miste lisensen og få den tilbake på visse vilkår. Vilkårene kommer gjerne an på hvorfor man mistet lisensen, men er det for eksempel pga rus kan vilkårene blant annet være å måtte avlegge urinprøver med jevne mellomrom, samt at man mister forskrivningsrett til A-preparater. Vil legge til at i slike tilfeller er det greit for alle oss andre å huske at så sant legen faktisk holder seg rusfri kan han/hun være en like god lege som alle andre- og at det å dømme noen for deres personlige tragedier er et lite attraktivt personlighetstrekk. Anonymkode: dbb54...1f1 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #12 Skrevet 3. august 2018 Er du samme Ts som skrev at fastlegen din sa han hadde vært lege i 10 år, men du sjekket dette opp og fant ut at han fikk lisensen sin i 2014. Så lurte du på om han kunne ha mistet og fått fornyet lisensen sin. I så fall må du kutte ut, dette er sykelig. Anonymkode: 3c70b...b00 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #13 Skrevet 3. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du samme Ts som skrev at fastlegen din sa han hadde vært lege i 10 år, men du sjekket dette opp og fant ut at han fikk lisensen sin i 2014. Så lurte du på om han kunne ha mistet og fått fornyet lisensen sin. I så fall må du kutte ut, dette er sykelig. Anonymkode: 3c70b...b00 Vil bare tilføye her at leger som er forholdsvis nyutdannet kan ha hatt flere midlertidige lisenser (f.eks som medisinerstudent eller i praksis). Har man tatt utdannelsen i utlandet, og jobbet der, må man søke om norsk lisens for å jobbe som lege her og da vil startdatoen kunne være senere enn når de faktisk var ferdig og begynte å jobbe. Anonymkode: ccea0...cdb
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #14 Skrevet 3. august 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du samme Ts som skrev at fastlegen din sa han hadde vært lege i 10 år, men du sjekket dette opp og fant ut at han fikk lisensen sin i 2014. Så lurte du på om han kunne ha mistet og fått fornyet lisensen sin. I så fall må du kutte ut, dette er sykelig. Anonymkode: 3c70b...b00 For din egen, og ikke minst for den legen sin skyld, burde du bytte fastlege. Med en sånn mistillit blir det vanskelig for ham å komme i posisjon til å gjøre en god jobb for deg. Anonymkode: da00f...662 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #15 Skrevet 3. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Man kan miste lisensen og få den tilbake på visse vilkår. Vilkårene kommer gjerne an på hvorfor man mistet lisensen, men er det for eksempel pga rus kan vilkårene blant annet være å måtte avlegge urinprøver med jevne mellomrom, samt at man mister forskrivningsrett til A-preparater. Vil legge til at i slike tilfeller er det greit for alle oss andre å huske at så sant legen faktisk holder seg rusfri kan han/hun være en like god lege som alle andre- og at det å dømme noen for deres personlige tragedier er et lite attraktivt personlighetstrekk. Anonymkode: dbb54...1f1 Jeg kommer ikke til å dømme legen dersom det er rus som har ført til at h*n har mistet linsensen. Ei heller mest sannsynlig mindre eventuelle lovbrudd som h*n må ha begått. Jeg vil bare vite hva det er h*n har gjort, så jeg vet hva jeg har å forholde meg til og for å kunne gjøre en vurdering på om jeg ønsker å bytte til en annen lege da jeg ikke lenger føler at jeg kan stole på den legen som jeg har på grunn av det som h*n har gjort. Anonymkode: f1626...f5d
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #16 Skrevet 3. august 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du samme Ts som skrev at fastlegen din sa han hadde vært lege i 10 år, men du sjekket dette opp og fant ut at han fikk lisensen sin i 2014. Så lurte du på om han kunne ha mistet og fått fornyet lisensen sin. I så fall må du kutte ut, dette er sykelig. Anonymkode: 3c70b...b00 Nei, det er ikke meg. Anonymkode: f1626...f5d
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #17 Skrevet 3. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer ikke til å dømme legen dersom det er rus som har ført til at h*n har mistet linsensen. Ei heller mest sannsynlig mindre eventuelle lovbrudd som h*n må ha begått. Jeg vil bare vite hva det er h*n har gjort, så jeg vet hva jeg har å forholde meg til og for å kunne gjøre en vurdering på om jeg ønsker å bytte til en annen lege da jeg ikke lenger føler at jeg kan stole på den legen som jeg har på grunn av det som h*n har gjort. Anonymkode: f1626...f5d Du får uansett ikke vite hvorfor han mistet lisensen sin, og du kan vel heller ikke vite om han har mistet den Hvordan i alle dager ?kommer sånne tanker til en person. Ofte er det relatert til rus og upassende forhold til pasienter, veldig mange får da ikke lisensen sin tilbake. (RUS) Anonymkode: 3b417...717
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #18 Skrevet 3. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer ikke til å dømme legen dersom det er rus som har ført til at h*n har mistet linsensen. Ei heller mest sannsynlig mindre eventuelle lovbrudd som h*n må ha begått. Jeg vil bare vite hva det er h*n har gjort, så jeg vet hva jeg har å forholde meg til og for å kunne gjøre en vurdering på om jeg ønsker å bytte til en annen lege da jeg ikke lenger føler at jeg kan stole på den legen som jeg har på grunn av det som h*n har gjort. Anonymkode: f1626...f5d Men, det du sier henger jo ikke på greip? Altså, har en lege autorisasjon er jo vedkommende vurdert til å oppfylle kravene til å virke som lege. Denne vurderingen er det Helsetilsynet som gjør, og heldigvis ikke privatpersoner. Har legen autorisasjon (uavhengig om han/hun har mistet den for en periode og så fått den tilbake) har du faktisk ingen rett til å vite hva vedkommende evt. har gjort eller ikke. Har du ikke tillit til fastlegen, bytter du lege og går videre med livet ditt. Og lar denne legen være i fred. Anonymkode: dbb54...1f1 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #19 Skrevet 3. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får uansett ikke vite hvorfor han mistet lisensen sin, og du kan vel heller ikke vite om han har mistet den Hvordan i alle dager ?kommer sånne tanker til en person. Ofte er det relatert til rus og upassende forhold til pasienter, veldig mange får da ikke lisensen sin tilbake. (RUS) Anonymkode: 3b417...717 Jo, det er mulig å få vite hvorfor legen har mistet lisensen sin. Nei, det stemmer at jeg ikke vet om han har mistet lisensen, men jeg har en mistanke om at mistet den. Anonymkode: f1626...f5d
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #20 Skrevet 3. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men, det du sier henger jo ikke på greip? Altså, har en lege autorisasjon er jo vedkommende vurdert til å oppfylle kravene til å virke som lege. Denne vurderingen er det Helsetilsynet som gjør, og heldigvis ikke privatpersoner. Har legen autorisasjon (uavhengig om han/hun har mistet den for en periode og så fått den tilbake) har du faktisk ingen rett til å vite hva vedkommende evt. har gjort eller ikke. Har du ikke tillit til fastlegen, bytter du lege og går videre med livet ditt. Og lar denne legen være i fred. Anonymkode: dbb54...1f1 Hvorfor gjør det ikke det? Det er jo ikke akkurat slik at jeg plager denne legen? Jeg stiller jo ikke legen noen spørsmål relatert til situasjonen og h*n vet jo heller ikke at jeg søker informasjon om hvorfor h*n har mistet lisensen? Anonymkode: f1626...f5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå