Gå til innhold

Er så mye mer behagelig med folk som vet hvor plassen sin er og tør være litt nedlatende!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå mener jeg ikke at man skal være frekk, slem osv. Jeg bare snakker om mennesker som er ganske sjeldne, slike som ikke jatter med alle andre og faktisk har egne meninger samme hvor mange som er uenige. For det er slik jeg føler det er med de fleste.....de jatter med om ting de ikke har peiling på og stiller seg på flertallets side. 

Hun kan si rett ut at hun foretrekker å gjøre ting alene fordi andre gjør en for dårlig jobb. 

Skulle ønske jeg var som henne. Jeg mer slik at jeg lar andres meninger styre, er lett å påvirke og sitter her som snart 30 og føler jeg bare har bøyd meg for andre. 

Anonymkode: 21195...6b2

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble såpass provosert av overskriften at jeg tenkte at "dette gidder jeg ikke kommentere".. Men så leser jeg at det ikke er deg selv du skriver om. 

Ingen har rett til å være nedlatende overfor andre, og det er ikke slik at man har en "plass" som tillater det!

Å hevde sine meninger er flott, men å lytte til andres meninger, gir verdifull kunnskap og innsikt.  Av innsikten lærer man at av og til bør man absolutt ikke si hva man mener og tenker.  Ikke for sin egen del, men av hensyn til andre.  Det er slik kunnskap og innsikt utvilkles til klokskap. 

• Liker 7
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå mener jeg ikke at man skal være frekk, slem osv. Jeg bare snakker om mennesker som er ganske sjeldne, slike som ikke jatter med alle andre og faktisk har egne meninger samme hvor mange som er uenige. For det er slik jeg føler det er med de fleste.....de jatter med om ting de ikke har peiling på og stiller seg på flertallets side. 

Hun kan si rett ut at hun foretrekker å gjøre ting alene fordi andre gjør en for dårlig jobb. 

Skulle ønske jeg var som henne. Jeg mer slik at jeg lar andres meninger styre, er lett å påvirke og sitter her som snart 30 og føler jeg bare har bøyd meg for andre. 

Ok...

1. Om man står på sitt og "ikke jatter med" så betyr ikke det at personen har rett i det h*n sier, om personen tar feil i tillegg så ser det jo bare enda mer idiotisk ut, like idiotisk som hvis man "jatter" med folk som tar feil. Om man er enig med flertallet så kan man likevel ha rett i noe så jeg ser ikke helt poenget her.

2. "Hun kan si rett ut at hun foretrekker å gjøre ting alene fordi andre gjør en for dårlig jobb"... vil du virkelig være som denne personen? Det finnes for eksempel verdenskjente filmregissører som nekter å tenke som dette fordi de vet at de mest kreative idéene kan komme fra folk man minst venter det fra.
Om man foretrekker å gjøre ting alene så er jo det helt ok men det går an å si det på en hyggeligere måte.

3. Det å være nedlatende er ikke en bra egenskap. De kan kanskje tenke selv at de fremstår som sterke men de er egentlig mennesker som ingen vil ha noe med å gjøre. Bra mennesker løfter andre opp, de dytter dem ikke ned.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Calypso skrev:

Ok...

1. Om man står på sitt og "ikke jatter med" så betyr ikke det at personen har rett i det h*n sier, om personen tar feil i tillegg så ser det jo bare enda mer idiotisk ut, like idiotisk som hvis man "jatter" med folk som tar feil. Om man er enig med flertallet så kan man likevel ha rett i noe så jeg ser ikke helt poenget her.

2. "Hun kan si rett ut at hun foretrekker å gjøre ting alene fordi andre gjør en for dårlig jobb"... vil du virkelig være som denne personen? Det finnes for eksempel verdenskjente filmregissører som nekter å tenke som dette fordi de vet at de mest kreative idéene kan komme fra folk man minst venter det fra.
Om man foretrekker å gjøre ting alene så er jo det helt ok men det går an å si det på en hyggeligere måte.

3. Det å være nedlatende er ikke en bra egenskap. De kan kanskje tenke selv at de fremstår som sterke men de er egentlig mennesker som ingen vil ha noe med å gjøre. Bra mennesker løfter andre opp, de dytter dem ikke ned.

Men hun driter i det. Hun dytter ikke folk, hun løfter. 

Men jeg føler at slike som henne fort kan rakkes ned på og det er bare en unnskyldning fra folk med dårlig selvtillit eller ikke har noen selvstendige meninger. 

Skrevet

Ganske stor forskjell på å være nedlatende og ha egne meninger.. 

• Liker 3
Gjest andysowhat
Skrevet

Hvordan løfter du andre mennesker opp, vis du dytter andre til siden og gjør ting selv? 

Jeg skjønner jo hvordan en person som viser seg til å være selvstendig kan være noe man burde se opp til. Som er et form for ideale, hvor alle andre burde følge. 

Men jeg skjønner ikke den holdningen jeg er bedre enn deg, derfor skal jeg gjøre det. Jeg skjønner at det er utility i den frasen i forhold til at. Du må ha blind tro at det jeg gjør er best, derfor er jeg den beste. 

Det er en holdning vinnere må ha, ellers blir de tapere, fordi de har mangel på tro i egne handlinger. 

Men jeg ser ikke hvordan det gjør denne personen annerledes fra andre folk som jatter med. Fordi tror man er best så lytter man egentlig ikke, man er jo det samme som alle andre jattere.

samme med holdningen jeg er bedre enn deg derfor skal ikke du få lov til å gjøre noe. Jeg har ikke noe problem er bedre enn meg, for all del jeg er bedre enn de fleste. :) Men jeg syns du har et aldeles negativt syn på folk om du ikke engang lar andre prøve og øve på de tingene du tenker de er dårlig til. 

Man må jo strengt tatt være dårlig før man er god.

lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, andysowhat skrev:

Hvordan løfter du andre mennesker opp, vis du dytter andre til siden og gjør ting selv? 

Jeg skjønner jo hvordan en person som viser seg til å være selvstendig kan være noe man burde se opp til. Som er et form for ideale, hvor alle andre burde følge. 

Men jeg skjønner ikke den holdningen jeg er bedre enn deg, derfor skal jeg gjøre det. Jeg skjønner at det er utility i den frasen i forhold til at. Du må ha blind tro at det jeg gjør er best, derfor er jeg den beste. 

Det er en holdning vinnere må ha, ellers blir de tapere, fordi de har mangel på tro i egne handlinger. 

Men jeg ser ikke hvordan det gjør denne personen annerledes fra andre folk som jatter med. Fordi tror man er best så lytter man egentlig ikke, man er jo det samme som alle andre jattere.

samme med holdningen jeg er bedre enn deg derfor skal ikke du få lov til å gjøre noe. Jeg har ikke noe problem er bedre enn meg, for all del jeg er bedre enn de fleste. :) Men jeg syns du har et aldeles negativt syn på folk om du ikke engang lar andre prøve og øve på de tingene du tenker de er dårlig til. 

Man må jo strengt tatt være dårlig før man er god.

lykke til! 

Men hvorfor skal dårlige få slippe til? Alle er god til noe, i hvertfal de fleste. Bare at set er litt for mange som tror eller vil bli noe de realistisk sett ikke kan. Da blir de bare irriterende strebere.

Skrevet

Ja, det er deilig å være nedlatende. Hvis ikke hadde vel ingen giddet å være det. 

Men er det særlig produktivt? Min erfaring er at kan ikke får mer respekt enn man fortjener, og at en arbeidsplass der man ikke respekterer hverandre er en uproduktiv arbeidsplass. Etter at man godt og vel har tråkket ned alle se andre står man igjen med oppgaver som skal løses, og det er de færreste arbeidsplasser som er overbemannet. Man er absolutt tjent med å heller forsøke å få det beste ut av alle kollegaene. 

Man kommer så mye lenger med "kom, så skal jeg vise deg!" og "nå gjør du oppgave A, som du er så god på, og så gjør jeg B".

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Jeg tror jeg forstår hva du mener. Vi trenger flere folk som vet forskjellen på å kalle en spade en spade og å rakke ned på andre og ha spisse albuer. På den ene siden kan man tørre å gå mot flokken, å si det man mener og å mene det man sier. Det kalles integritet og egenverd. På den andre siden kan man være breial, belærende og kanskje sutrete og konspiratorisk. Det er bare frekt og atalt. De beste menneskene kan forskjellen. Man skal faktisk ikke la seg selv stadig bli overkjørt, og man skal heller ikke stadig overkjøre. 

Endret av Overrasket
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg tror jeg forstår hva du mener. Vi trenger flere folk som vet forskjellen på å kalle en spade en spade og å rakke ned på andre og ha spisse albuer. På den ene siden kan man tørre å gå mot flokken, å si det man mener og å mene det man sier. Det kalles integritet og egenverd. På den andre siden kan man være breial, belærende og kanskje sutrete og konspiratorisk. Det er bare frekt og atalt. De beste menneskene kan forskjellen. Man skal faktisk ikke la seg selv stadig bli overkjørt, og man skal heller ikke stadig overkjøre. 

Takk. Det virker som de fleste hittil ikke har skjønt helt hva jeg mener. Det er de som vet de kan det de driver med, tør å si til andre om de er dårlig i noe. Tør skryte av seg selv. De passer til beskrivelsen du gir først i innlegget ditt. De mobber ikke folk, men har spisse albuer, driter en lang marsj i hva andre mener om deres valg. 

Så har vi de som tar plass, som ikke er så flinke, de som fort finner mobbeoffre og tar fort æren for bra ting. Disse kan også få mer respekt enn fortjent, men kanskje ikke i lengden. 

Så er det medjattere. De tror de har sterke meninger, mens de egentlig ikke setter seg nok i ting og heller tror det er slik det er pga flertallet eller den "sterkeste"  sier det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På ‎02‎.‎08‎.‎2018 den 0.45, AnonymBruker skrev:

Men jeg føler at slike som henne fort kan rakkes ned på og det er bare en unnskyldning fra folk med dårlig selvtillit eller ikke har noen selvstendige meninger. 

Jeg mener at selvgjort er velgjort. Men det betyr ikke at jeg synes at andre gjør en dårlig jobb. Det betyr at jeg vet at jeg selv kan levere og takler nye oppgaver godt, og at det alltid vil være en liten risiko ved delegering av oppgaver til andre som de aldri har gjort før.

Anonymkode: dc1bf...de8

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor skal dårlige få slippe til? Alle er god til noe, i hvertfal de fleste. Bare at set er litt for mange som tror eller vil bli noe de realistisk sett ikke kan. Da blir de bare irriterende strebere.

Hva mener du med at mange tror eller vil bli noe de realistisk sett ikke kan, og hvorfor mener du at du kan si noe om deres potensiale? Mennesker går inn i "roller" i stillinger, og bruker ulike sider ved seg selv i ulike jobber. Man må alltid forutsette at det kan være mange sider og evner man ikke har sett.

Alle er gode i noe, men noen er gode på flere områder enn andre. Høy intelligens korrelerer godt med å være god i mye.

Anonymkode: dc1bf...de8

Gjest andysowhat
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Tja, jeg blir syk av å gjøre det jeg er best til, eller gjør det meg til noen som er dårlig i det jeg gjør? Jeg har vunnet priser, diplomer, og tja motatt andre former for hedringer når jeg gjør det jeg gjør. Det må jo bety at jeg er best på en eller annen måte?

Hvem skal ta opp etter meg mens jeg ikke er i topp form?

Tja, skal du være god, eller bli god. Så må du være dårlig en eller annen gang. Vi kan ikke ha et samfunn som blokkerer ute mennesker som er dårligere enn oss, hvordan skal vi ellers videreføre den informasjonen til de neste generasjonene?

Liksom, jeg har lært opp flere mennesker opp i hvordan de bruker sveise apperat feks. Alt fra 20 til 60år gammel. Tro du meg det er ikke en eneste en av de som har vært "best" i det de holder på med. Men han ene jeg lærte med sveiseapperat for 7år siden. Vant ikke for så lengesiden NM i sveising, grunnen for at han ikke vant NM tidligere, var fordi han hadde problemer med å sitte rolig. Jeg vet ikke hva som gjorde at han ikke klarte å sitte rolig. Men pga at han har sveiset i alle år, så fant ut av det til slutt og fikk til en løsning på de greiene han tullet med.

Ja, også har vi mengde, det syns jeg er en god grunn. Tro du meg, jeg klarer ikke å lære bort til over 90 stykker i året. Jeg har altså en begrensning. Jeg må ha hjelp fra andre for å få skuta til å gå rundt. Tenk om jeg skulle ha lært alle i hele Norge om hvordan de sveiser, jeg skal vedde at en god 2-5% av Norge kan sveise. Det er vel ca 50000 - 200,000 mennesker skal jeg gjette. Vist jeg klarer å lære 90 stykker i året å sveise ordentlig, så klarer jeg bare å lære ca 4000-5000 mennesker å sveise løpet av karieren min om vi regner ut at den er 40-50år. Det å sveise er heller ikke akkurat noe vi kan overlate til roboter heller enda.

Men uansett 5000 er langt ifra 50 000 - 20 000. Så jeg er avhengig at noen som er dårligere enn meg å lære bort sveising til andre. 

Skrevet

Bekymringsverdig at noe skal ha en plass og noen kan få være nedlatende... Tror overskriften gir mye harme uten å være forklarende for hva det er du mener. 

Jeg stormet inn for å gi en real tupp i ræva. Så viser det seg å være noe annet enn denne overskriften...:closedeyes:

AnonymBruker
Skrevet
On 8/2/2018 at 12:45 AM, AnonymBruker said:

Tror kanskje du er litt dårlig på å forklare hva du mener. Du gir inntrykk av at det er snakk om kverulant, men sansynligvis snakker du om en dame som ikke skriker meningene sine, men som via livsvalg er bevisst på egne holdninger og meninger. Som tar opp tema der det er passende. Som tørr være nedlatende når noen kommer med påstander som er tåpelige og dumme. Det er noe helt annet å være nedlatende ovenfor en hardbarka rasist enn en person som forsøker forstå noe

Anonymkode: 3fe65...341

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Det virker som de fleste hittil ikke har skjønt helt hva jeg mener. Det er de som vet de kan det de driver med, tør å si til andre om de er dårlig i noe. Tør skryte av seg selv. De passer til beskrivelsen du gir først i innlegget ditt. De mobber ikke folk, men har spisse albuer, driter en lang marsj i hva andre mener om deres valg. 

Så har vi de som tar plass, som ikke er så flinke, de som fort finner mobbeoffre og tar fort æren for bra ting. Disse kan også få mer respekt enn fortjent, men kanskje ikke i lengden. 

Så er det medjattere. De tror de har sterke meninger, mens de egentlig ikke setter seg nok i ting og heller tror det er slik det er pga flertallet eller den "sterkeste"  sier det.

Det er digg. 

Det er mer vanlig uti Europa, tror jeg. Hvor det ikke er så mye mindreverdighetskomplekser.... Å få være bra uten at det kommer en bondeknøl som skal jekke deg ned. Eller ha det gøy selv på sine bittesmå premisser sammen med sine kjedelige venner som aldri hadde klart å oppdage hjulet på nytt... Men de oppfører seg som om de har funnet opp selveste hjulet selv.

Hvorfor er nordmenn så frempå når det ikke er noen oppdagelse av hjulet på nytt, uansett? Bare liker de å bli sett på, eller noe? Det er fasen så uinteressant  

Hva den bondeknølen selv har prestert er ingenting, kun skulende blikk fra ‘flokken sin’, ligger makt i å ha noen ved siden av seg, som skuler sammen. Slik er nordmenn. Sånn egentlig. 

Kult. 

Anonymkode: bd06b...66e

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er digg. 

Det er mer vanlig uti Europa, tror jeg. Hvor det ikke er så mye mindreverdighetskomplekser.... Å få være bra uten at det kommer en bondeknøl som skal jekke deg ned. Eller ha det gøy selv på sine bittesmå premisser sammen med sine kjedelige venner som aldri hadde klart å oppdage hjulet på nytt... Men de oppfører seg som om de har funnet opp selveste hjulet selv.

Hvorfor er nordmenn så frempå når det ikke er noen oppdagelse av hjulet på nytt, uansett? Bare liker de å bli sett på, eller noe? Det er fasen så uinteressant  

Hva den bondeknølen selv har prestert er ingenting, kun skulende blikk fra ‘flokken sin’, ligger makt i å ha noen ved siden av seg, som skuler sammen. Slik er nordmenn. Sånn egentlig. 

Kult. 

Anonymkode: bd06b...66e

Leste nylig en bok, forfatteren hadde vært i Moskva og satt i en samtale med ei, midt i en setning avbrøt hun han og sa det var dumt sagt, eller noe i den duren. Som om det var helt nornalt, og det er det visst i den russiske kulturen. Jeg har litt mer lyst til å reise til Russland nå! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...