AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #1 Del Skrevet 1. august 2018 Hei. Min mor er opp i alderen, hun er varig syk, opperert blandt anna 3 ganger på låret osv. Magen og andre sykdomer. Hun kan ikke gå så mye og tar medisiner kontinuerlig. Så hun vil reise til Dubai, pga søsteren hennes bor der. Problemet her er at hun må gjennom et flyplass stopp- så hun reiser ikke direkte, hunsnakker kun norsk. Og ingen av oss kan være med hun pga familie, barn jobb osv. Så vi trenger å sende hun fra hånd til hånd- altså assistanse fra det ene flyet til det andre. Noen som vet om det er mulig med en slik assistanse? Evt tips? Takker på forhånd ☺ Anonymkode: e8ba5...060 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #2 Del Skrevet 1. august 2018 Ja, en kan bestille assistanse sammen med flybillettene (kan vel også fikses i ettertid). Jeg har gjort det, dog innenlands, men da har selskapet ansvaret for at en kommer seg fra det ene flyet og på det neste - på samme måte som barn som reiser alene. For min del, ble jeg da henta i rullestol ved flytrappa (fikk også tilbud om å bli båret av/på flyet, men det hadde jeg ikke behov for) og eskortert til gaten for neste fly, plassert i sone innenfor skranken sammen med barn som reiser alene - og hjelp til å komme på flyet. En annen gang ble jeg henta med bil ved flyet, og kjørt direkte til neste fly - pga forsinkelse. Men klart, at hun bare snakker norsk kan være litt problem - hva med å lage et ark med div. fraser hun kan få bruk for? Altså, at det står både på norsk og engelsk - om hun får behov for å kommunisere noe? Selv om hun ikke skjønner svare, så kan det hjelpe litt? F.eks - jeg trenger et toalett, jeg trenger vann, osv Anonymkode: 6de52...1e9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #3 Del Skrevet 1. august 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Hei. Min mor er opp i alderen, hun er varig syk, opperert blandt anna 3 ganger på låret osv. Magen og andre sykdomer. Hun kan ikke gå så mye og tar medisiner kontinuerlig. Så hun vil reise til Dubai, pga søsteren hennes bor der. Problemet her er at hun må gjennom et flyplass stopp- så hun reiser ikke direkte, hunsnakker kun norsk. Og ingen av oss kan være med hun pga familie, barn jobb osv. Så vi trenger å sende hun fra hånd til hånd- altså assistanse fra det ene flyet til det andre. Noen som vet om det er mulig med en slik assistanse? Evt tips? Takker på forhånd ☺ Anonymkode: e8ba5...060 Ta kontakt med flyselskapet hun reiser med. Anonymkode: c3acf...6b0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #4 Del Skrevet 1. august 2018 Ja, det er ikke noe problem. Gå inn på osl Gardermoen sine sider og søk opp assistanse. Anonymkode: 2af46...7a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #5 Del Skrevet 1. august 2018 Det går sikkert fint, tross språkproblemer. Det er vel en av de større flyplassene hun skal mellomlande på, og da vil hun trolig bli kjørt i en av disse små, elektriske bilene/vognene. På Gardermoen er det rullestol som gjelder. Flypersonalet sørger for å opprette kontakt mellom din mor og den personlige assistenten, bagasjen blir spesielt merket. Anonymkode: a5c6e...235 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #6 Del Skrevet 1. august 2018 Det store spørsmålet her er hvor TS' mor skal mellomlande og bytte fly. Skal hun fly innenlands til Gardermoen og fly direkte til Dubai derfra? Eller skal hun bytte fly i utlandet? Assistanse kan bestilles på alle flyplasser, det bestilles normalt gjennom flyselskapet hun skal reise med, men ting er jo uansett lettere om hun forstår språket. Anbefaler at hun bestiller assistanse ved ankomst i Dubai også. Det er en enorm flyplass med lange avstander og det kan være en del kø i immigration. Har hørt mye pent om Marhabas tjenester. https://www.marhabaservices.com/english/our-services/meet-greet De kan møte henne ved flyet og følge henne hele veien til ankomsthallen, via egne sluser med fast-track i immigration. Anonymkode: b71e5...96f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #7 Del Skrevet 1. august 2018 Husk også at flyselskaper har egne regler for dem som har behov for assistanse. SAS krever at man kan forstå sikkerhetsinstrukser på gitte språk. Emirates krever at man skal kunne evakuere flyet selv. Så her må dere sjekke opp de ulike flyplassene hun skal innom, samt flyselskap som skal benyttes. Anonymkode: 0a5a5...bd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #8 Del Skrevet 2. august 2018 Bestill nå ihvertfall fly direkte til henne fra Oslo-Dubai, så bestiller du assistanse. Den du trenger bruke da er rullestol, men kan komme seg til/fra plassen sin selv . Ikke bestill reise med mellomlanding et sted utenfor Norge for å kunne spare noen kroner. Emirates er bra og har gode priser om en er tidlig ute med å bestille Anonymkode: b3590...4be 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
razza1973 Skrevet 17. august 2018 #9 Del Skrevet 17. august 2018 Hei. Det finnes 4 ulike assistansekoder i flybransjen. WCHR-Rullestol fra flyplassinngang til flyplassdør WCHS - Rullestol fra flyplassinngang til flydør (Kan ikke gå i trapp) WCHC - Rullestol fra inngang til flyplassdør, men trenger bærehjelp fra flydør og inn i sete. MAAS - Meet and assist (møt og assister) Dette er en litt mer light versjon som er grei å bruke på folk som ikke har en fysisk funksjonsnedsettelse, men bare trenger hjelp. (Ikke alle selskaper som har denne koden). Når man bestiller assistanse (dette kan gjøres når du booker billetten) så pleier du som regel å få velge mellom disse kodene. Din mor har lovpålagt rett til gratis hjelp på flyplassen. Dette koster aldri noe og er en ekstratjeneste som flyselskapet har krav på å tilby. Før hun reiser så ringer dere bare assistansetelefonen på flyplassen og ber de møte dere rett utenfor flyplassen. De kan hente hun der. Greien er da. Om hun er for syk eller dårlig til å klare seg selv på flyet og flyplassen (gå på toalett, komme seg ut i en nødsituasjon) så kan hun risikere å bli nektet ombordstigning. Så dette er viktig at dere avklarer på forhånd. Sjekke regler på flyselskapet sine sider om hvilke krav de har til personer som har nedsatt funksjon. Håper dette gav deg litt svar! Hilsen flyplassansatt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå