Gå til innhold

Dilemma - barnet vil ikke at jeg skal reagere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Et lite dilemma her.. Mitt barn (11) blir ikke særlig godt behandlet av en gutt i nærheten. Det kan handle om at barnet mitt blir erta av han, får stygge kommentarer, holder igjen sykkelen hans når han vil dra, osv...

Selv om dette kan karakteriseres som mobbing, vil jeg ikke kalle sønnen et mobbeoffer. Han har mer enn nok av gode venner å ta av, og har/er på besøk hos mange forskjellige nesten hver dag. Mange inviterer han med på ting, og ungen fremstår som trygg og glad. 

Saken er den at når han forteller meg om slike ubehagelige ting som har skjedd, er han veldig opptatt av at jeg ikke skal ringe og snakke med foreldrene. Han mener at det bare blir verre - etter at jeg ved en tidligere anledning for noen år siden snakket med en annen mor om et lignende tilfelle.  Den gangen var kommunikasjonen med moren god. Denne gangen vet jeg godt hvem foreldrene til denne ungen er, og er stygt redd min sønn har rett i at ting kan bli verre.

Jeg har rådet min sønn til å unngå denne gutten så godt som mulig, og sagt at han uansett skal opptre høflig og greit ovenfor han når/om de treffes. Jeg har spurt han gjentatte ganger om han selv har gjort noe galt, siden han er opptatt av at jeg ikke skal kontakte foreldrene. Jeg TROR ikke han har det, men man skal jo ikke være naiv heller..

Så oppsummert: gutten blir terga stygt, men har mange andre å være med istedenfor. Han vil ikke at jeg skal kontakte foreldrene eller gripe inn på andre måter, men jeg føler jo at det også blir litt feil. 

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 5ca8e...42d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også redd for at min sønn vil unnlate å fortelle meg om andre tilfeller senere dersom jeg nå kontakter foreldrene. 

TS

Gjest Dævendøtte
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har rådet min sønn til å unngå denne gutten så godt som mulig, og sagt at han uansett skal opptre høflig og greit ovenfor han når/om de treffes.

Ville gjort som dette i første omgang ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville snakket direkte med barnet.

Anonymkode: b0ecc...885

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville snakket direkte med barnet.

Anonymkode: b0ecc...885

Jeg har også nevnt dette for min sønn, og han vil overhodet ikke det heller 🤔

AnonymBruker
Skrevet

"nabogutten" har jo tydelig et maktproblem, jeg forstår at ungen din blir redd og ikke vil at du skal prate med foreldrene. Barn er ikke dumme, og "nabogutten" kan fint finne på å "ta igjen" på ungen din, hvis han finner ut at han har sladra til deg.. 

Hadde dette være min sønn ville jeg rådet han til å holde seg langt borte fra "nabogutten", og være høflig når han ser han, men ikke noe mer. Jeg ville også gått å prata med denne "nabogutten" selv, fordi foreldrene hans er tydeligvis tafatte. Ingen oppegående barn eller foreldre får barn med maktproblemer, så noe skurrer innenfor de 4-veggene.

Anonymkode: 888f5...fbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også nevnt dette for min sønn, og han vil overhodet ikke det heller 🤔

"nabogutten" har vel trua han da, sagt at hvis noen kommer til han eller foreldrene "så får han smake". For å sette det siste der på spissen, men du forstår vel hva jeg mener. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"nabogutten" har jo tydelig et maktproblem, jeg forstår at ungen din blir redd og ikke vil at du skal prate med foreldrene. Barn er ikke dumme, og "nabogutten" kan fint finne på å "ta igjen" på ungen din, hvis han finner ut at han har sladra til deg.. 

Hadde dette være min sønn ville jeg rådet han til å holde seg langt borte fra "nabogutten", og være høflig når han ser han, men ikke noe mer. Jeg ville også gått å prata med denne "nabogutten" selv, fordi foreldrene hans er tydeligvis tafatte. Ingen oppegående barn eller foreldre får barn med maktproblemer, så noe skurrer innenfor de 4-veggene.

Ja, har tenkt i samme baner selv.. men denne gutten vil jo finne ut at sønnen min har sladra om jeg snakker direkte med han. 🤔

AnonymBruker
Skrevet

Hadde prøvd og tatt han på fersken!

Anonymkode: 0b5c0...b98

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"nabogutten" har vel trua han da, sagt at hvis noen kommer til han eller foreldrene "så får han smake". For å sette det siste der på spissen, men du forstår vel hva jeg mener. 

Det tror jeg ikke. Jeg vet at denne gutten har plaga flere andre der det har blitt tatt opp med foreldrene. Tror ikke han er så redd for akkurat det, siden det ikke har vært de helt store konsekvensene. (Dette kan jo ikke jeg vite for sikkert altså, men ting har i alle fall ikke blitt bedre)

TS

Gjest BearMama
Skrevet

Hadde noen plaget min sønn hadde jeg snakket med gutten. Og han skulle definitivt ikke ville verken sett eller snakket til ungen min igjen etter «praten». Han skal ikke gå rundt å føle seg terrorisert. 

AnonymBruker
Skrevet

Er dette en på skolen? Ville meldt til rektor. Kanskje de har fått mange andre meldinger også, men spør om ditt barn kan utelates med navn.  Det kan hende dette er siste dråpe for å fylle begeret før skolen ringer til bv. 

Hvis barnet reelt truer ditt barn, syns jeg du bør ringe barnevernet. Barn er ikke vanskelige, de har det vanskelig, så her kan det være noe som skurrer hjemme.

Anonymkode: aa026...69c

• Liker 3
Gjest HerrBæsjerumpehull
Skrevet

Lær ham å ta igjen. Med renter.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok tak i en som fant ut til å gjør akkurat samme til min egen sønn selv.  Ventet pent for han å gå forbi huset våres alene en dag, kom ut i veien og sagt at hvis jeg finner ut at han noen ganger mobber min sønn igjen, og at jeg finner ut alt,  sender jeg min kjøtt ettende heksen hjem til han midt på natten for å spise han opp.  Sier selv at denne gutten aldri sagt et ord til sønnen min igjen.  

Anonymkode: f4c05...e67

AnonymBruker
Skrevet

Det kan høres ut som om denne gutten ikke har det så greit hjemme tenker jeg, hvis han stadig plager andre. Det er gjerne et tegn på at noen ikke har det helt greit. (hadde en sånn "bølle" på skolen, fikk senere vite at faren mishandlet  moren, og muligens gutten også) Hvis det er en klassekamerat ville jeg tatt en prat med læreren. Hvis det bare er noen i nabolaget så er det verre. Men hvis dette er gjentagende, at han stadig plager andre barn så burde man gjøre noe slik at han og familien kan få hjelp. vet ikke helt hvordan man bør gå fram dog.

Anonymkode: 533ec...686

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Et lite dilemma her.. Mitt barn (11) blir ikke særlig godt behandlet av en gutt i nærheten. Det kan handle om at barnet mitt blir erta av han, får stygge kommentarer, holder igjen sykkelen hans når han vil dra, osv...

Selv om dette kan karakteriseres som mobbing, vil jeg ikke kalle sønnen et mobbeoffer. Han har mer enn nok av gode venner å ta av, og har/er på besøk hos mange forskjellige nesten hver dag. Mange inviterer han med på ting, og ungen fremstår som trygg og glad. 

Saken er den at når han forteller meg om slike ubehagelige ting som har skjedd, er han veldig opptatt av at jeg ikke skal ringe og snakke med foreldrene. Han mener at det bare blir verre - etter at jeg ved en tidligere anledning for noen år siden snakket med en annen mor om et lignende tilfelle.  Den gangen var kommunikasjonen med moren god. Denne gangen vet jeg godt hvem foreldrene til denne ungen er, og er stygt redd min sønn har rett i at ting kan bli verre.

Jeg har rådet min sønn til å unngå denne gutten så godt som mulig, og sagt at han uansett skal opptre høflig og greit ovenfor han når/om de treffes. Jeg har spurt han gjentatte ganger om han selv har gjort noe galt, siden han er opptatt av at jeg ikke skal kontakte foreldrene. Jeg TROR ikke han har det, men man skal jo ikke være naiv heller..

Så oppsummert: gutten blir terga stygt, men har mange andre å være med istedenfor. Han vil ikke at jeg skal kontakte foreldrene eller gripe inn på andre måter, men jeg føler jo at det også blir litt feil. 

Hva ville dere gjort?

Jeg hadde bedt han om å slutte å være en liten drittsekk mot sønnen min, og latt ham vite og forstå fullt ut at jeg er en syk faen som ikke skyr noen midler. Så hadde jeg gått hjem og spist middag med sønnen min.

Anonymkode: f2d69...172

AnonymBruker
Skrevet

Be sønnen din stå opp for seg selv. 

Anonymkode: 106a9...ddb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...