AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #1 Skrevet 1. august 2018 Hei, Jeg trenger råd fra noen som har kjennskap til endometriose og/eller andre sykdommer som fører til smerte i forbindelse med syklus. Vi har vært prøvere i fire måneder uten hell så langt. Over alt hører jeg at "det kan godt ta ett til to år, det er helt normalt", og det er selvfølgelig noe som gjør at jeg ikke blir like stresset over å ikke få det til. Likevel kjenner jeg at ett til to år kanskje ikke er aktuelt for meg, ettersom jeg har vondt nesten hele tiden. Jeg er nå seks dager unna menstruasjon, og de intense smertene i dag tyder på at det heller ikke denne gangen fungerte. Jeg har gått på p-piller hele mitt voksne liv og det meste av tenårene fordi jeg har høyt fravær både sosialt og i alt av forpliktelser på grunn av smerter. P-piller har fungert godt, og da jeg sluttet på dem innså jeg hvor ille jeg hadde det uten. I løpet av en måned er det kanskje fem dager til sammen uten smerter, enkelte dager såpass ille at jeg må ta smertestillende og bruke TENS-maskin selv utenom eggløsning/menstruasjon. Gynekologen har fortalt meg at alt ser bra ut og tilsynelatende ligger til rette for en graviditet, så jeg tror ikke det skal hindre meg på den måten. Likevel synes jeg dette er veldig tungt. Jeg har et stort ønske om barn, og jeg vet at dette er rett tid å prøve, men jeg klarer ikke dette i to år. Hva i alle dager skal jeg gjøre? Anonymkode: 5e29e...b4e
occultatum Skrevet 1. august 2018 #2 Skrevet 1. august 2018 Hei! Jeg har endometriose og har vært prøver i ett år. Jeg har sterke smerter under hver eneste menstruasjon som gjør at jeg må ta sterke smertestillende og ofte være sykemeldt de dagene smertene er som verst når jeg har mensen. Pga plagene mine med endometriose har jeg blitt følgt av gynekolog/sykehus da jeg har cyster på ene eggstokken som enda vokser, og som helst ikke bør opereres før etter graviditet. Siden jeg har så store smerter ble jeg henvist til fertilitetsseksjonen ved det lokale sykehuset ca 6-7 måneder etter at vi "offisielt" begynte prøvingen. Jeg skal igang med prøverør på høsten. Ta en prat med legen din?
Vaiana Skrevet 1. august 2018 #3 Skrevet 1. august 2018 Hei. Jeg har også sterk grad av endometriose. Første gang prøvde vi i 3 mnd og andre gang 2 mnd før spiren satt. Nå prøver vi igjen og det ser ikke ut som det satt denne gangen. Er redd det vil ta lenger til pga jeg har hatt 3 operasjoner det siste halve året og smertene øker for hver dag nå som jeg er uten prevensjon. Vet dessverre ikke om det er noen unntak for de med endometriose iforhold til å få hjelp til å bli gravid. Hør med legen din?
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #4 Skrevet 1. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg trenger råd fra noen som har kjennskap til endometriose og/eller andre sykdommer som fører til smerte i forbindelse med syklus. Vi har vært prøvere i fire måneder uten hell så langt. Over alt hører jeg at "det kan godt ta ett til to år, det er helt normalt", og det er selvfølgelig noe som gjør at jeg ikke blir like stresset over å ikke få det til. Likevel kjenner jeg at ett til to år kanskje ikke er aktuelt for meg, ettersom jeg har vondt nesten hele tiden. Jeg er nå seks dager unna menstruasjon, og de intense smertene i dag tyder på at det heller ikke denne gangen fungerte. Jeg har gått på p-piller hele mitt voksne liv og det meste av tenårene fordi jeg har høyt fravær både sosialt og i alt av forpliktelser på grunn av smerter. P-piller har fungert godt, og da jeg sluttet på dem innså jeg hvor ille jeg hadde det uten. I løpet av en måned er det kanskje fem dager til sammen uten smerter, enkelte dager såpass ille at jeg må ta smertestillende og bruke TENS-maskin selv utenom eggløsning/menstruasjon. Gynekologen har fortalt meg at alt ser bra ut og tilsynelatende ligger til rette for en graviditet, så jeg tror ikke det skal hindre meg på den måten. Likevel synes jeg dette er veldig tungt. Jeg har et stort ønske om barn, og jeg vet at dette er rett tid å prøve, men jeg klarer ikke dette i to år. Hva i alle dager skal jeg gjøre? Anonymkode: 5e29e...b4e Hva gynekologen ser, uten å gjøre laparskopi, er ikke relevant for verken smerter rller endometriose. Hvilken gynekolog er dette, og eventuelt hvilket sykehus? Anonymkode: 99d4b...c3b
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #5 Skrevet 1. august 2018 En ting til, du får garantert bedre svar hos Mette Moe. Se klistret link på kropp og helse. Anonymkode: 99d4b...c3b
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #6 Skrevet 1. august 2018 Hei, Jeg har endometriose! Begynte på p-piller da jeg fylte 13 pga oppkast,smerter og feber. Opererte en roterende cyste på eggstokken da jeg var 19 år og da fant de endometriose. Dette ble da «brent» bort. Fikk mitt første barn på PP2 i 2016 og hadde da gått på piller i 13 år. Har nå i 2018 prøvd å bli gravid og satt nå på PP2 i juli 😃 tror dette er veldig forskjellig fra person til person. Men om du vet du har det ville jeg nok spurt legen om henvisning etter 1 år om det ikke skjer noe 😊 Finn lege/gynekolog som skjønner situasjonen din og forstår konsekvensen av hva endometriose kan gjøre. 😃 Masse lykke til❤️🎈 Anonymkode: e18c8...2f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå