Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på fem måneder, og er 2 mnd på vei med nummer to. Jeg vil jo helst at det ikke skal være for lenge imellom dem, så de kan leke sammen osv, dessuten tenker jeg å få de barna jeg skal ha og så få meg en utdannelse senere.. (Er bare 20 år)

Noen som har så tette barn her? Er det veldig slitsomt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er 1 år og 9måneder mellom mine. Alle syns det er veldig tett...hadde tenkt å få de tettere, men naturen spillte ikke helt på lag med oss med en gang...

litt slitsomt, men syns ikke det er så ille, for de vokser så fort, og det er deilig å bli ferdig med baby-stell og bleieskift...de får godt selskap i hverandre, og det er større sjanse for at de får felles interesser og vil leke de samme lekene når de er så lik i alder.-blir nesten som å ha tvillinger et års tid, så blir alt bare bedre og bedre! :P

Gjest Madeline
Skrevet
Har en på fem måneder, og er 2 mnd på vei med nummer to. Jeg vil jo helst at det ikke skal være for lenge imellom dem, så de kan leke sammen osv, dessuten tenker jeg å få de barna jeg skal ha og så få meg en utdannelse senere.. (Er bare 20 år)

Noen som har så tette barn her? Er det veldig slitsomt?

Da minste ble født hadde vi en på 4 og en på 17 mnd. Vi ønsket også å ha ungene tett. De første par årene med 3 små i huset var travle. Hadde konstant mangel på søvn. Men selv om det var stritt til tider har vi aldri angret. Spesielt de to yngste har veldig mye glede av hverandre. Det er alltid en å leke med. De er verdens beste venner selv om de til tider krangler så busta fyker. Du har virkelig noe å glede deg til og det blir nok skikkelig liv i huset. Ordtaket om at 1 unge er som ingen og 2 er som 10 , er det nok noe i...

Gjest Madam Felle
Skrevet

Har 1 1/2 år i mellom mine, og de leker IKKE så fint sammen som en skulle trodd. De er veldig forskjellig, og har ulike interesser. tror nok det er mer en myte at to så tette vil leke bra sammen, for de jeg kjenner som har tette har samme "problem" som meg.

Men selvfølgelig kan du få to som kommer godt overens, men ikke sats for mye på det, for da kan du fort bli skuffet.

Lykke til med graviditeten :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Har to stykker på 11 mnd og venter en ny om to mnd. Klart det blir tøft til tider, men mest moro. Hadde ikke orket å gå gravid senere med to tre åringer f.eks.

Tror de får mye glede av hverandre.

Gjest Anonymous
Skrevet

heldigvis var jeg ung. jeg synes det gikk i et med to bleieunger med kort mellom. verre ble det ved 3.4 årsalderen. 2 ulike barn som ikke gikk sammen. Det ble først bra ved u-skole.

Gjest Anonymous
Skrevet
Har 1 1/2 år i mellom mine, og de leker IKKE så fint sammen som en skulle trodd. De er veldig forskjellig, og har ulike interesser. tror nok det er mer en myte at to så tette vil leke bra sammen, for de jeg kjenner som har tette har samme "problem" som meg.

Men selvfølgelig kan du få to som kommer godt overens, men ikke sats for mye på det, for da kan du fort bli skuffet.

Jammen så hjelp ungene til å leke sammen da dame. Det må læres vekk det også skjønner du vel.

Gjest Anonymous
Skrevet

kan jo ikke tving de til å leke sammen. Da vil de jo ha enda større grunn til å ikke være sammen.

Om du tar to ulike unger sammen og mener at de skal leke med samme ting når den ene liker bil og den andre liker hest, så er det stor sjanse for at de blir sur og dermed minke sjansen for at de skal leke sammen neste gang.

Selv om de er søsken trenger det ikke bety at de er like i sinn. Jeg og min bror er totalt ulik!!!

Hadde du likt å måtte være sammen med en person som ikke hadde samme interesser som deg?

Gjest Madeline
Skrevet

De to yngste mine er også veldig ulike, men de har stor glede av hverandre for det. Foreldrene er med på å bestemme hvordan forholdet skal bli. Det er viktig at ungene lærer å respekter hverandre og ta hensyn. Foreldre har også en viktig rolle i å lære barna konfliktløsning. Er ikke dermed sagt at alle søsken blir bestevenner.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei! Mine kom ikke fult så tett som dine, det var 13 mnd mellom dem. Jeg var også ung, 19 da jeg fikk den yngste. Nå er de 2 og 3 år, og jeg ser allerede at de får mye glede av jverandre. Men frem til omtrent denne tid har det vært utrolig stress! Noen morgener, når jeg har tatt 4 bæsjebleier før klokka er 9, forstår jeg godt hvorfor folk gjerne venter litt lenger :o

Men selvfølgelig, det er kjempegøy!

Nå når de har blitt litt større, er alt så mye letter. Sluttet med puppen, sover om natten og begge igang med pottetrening. De har også begynt i barnehagen, slik at jeg kan fortsette med utdannelsen min. Og det går helt superbra! Tror at på mange måter er det enklere å kombinere studier med barn enn jobb med barn. Man har så mye mer frihet. Dessuten slipper jeg å jobbe som mange av mine medstudenter. Jeg får penger fordi jeg har barn. Tror at for meg er det bare et pluss å være mor og student. Jeg føler også at jeg er mye mer strukturert. Når barna er i barnehagen MÅ jeg jobbe, og når barna kommer hjem MÅ jeg ta meg fri fra bøkene. Tror at man får en sunn studiehverdag av det.

Jeg tror det er fint med to tette, har selv vokst opp med ei søster bare 1 år under meg. Vi krangla så bustene føk, men alt i alt... 8)

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jammen så hjelp ungene til å leke sammen da dame. Det må læres vekk det også skjønner du vel.

Som om jeg ikke har prøvd det :roll: Beklager, men enekelte barn er bare forskjellige, og du kan ikke tvinge de til å gjøre noe de ikke vil. Det vil ikke jeg, for de er to vidt forskjellige personer, og det må de få lov til å være.

De skal ikke måtte gjøre noe, fordi det liksom skal lette min hverdag.

Gjest Anonymous
Skrevet

17 måneder mellom våre. bestevenner og krangle fanter. som tvillinger. leker meget bra sammen!

Skrevet

Dette var også en måte og svare på, gjest! Hadde det vært så enkelt, så hadde jo barndommen vært helt enkel den. Det er jo bare og lære barna det!

Har selv to barn født i 95 og 96, de har alltid lekt veldig godt sammen, men det er absolutt ikke noe jeg har lært de.

Så jeg tro det er en helt annen årsak til at noen leker sammen og andre ikke.

Det er ikke alt vi kan lære våre barn, dessverre.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med å være mor for to tette, jeg har ikke fått barn enda.

Men jeg var 1 år og 8 måneder (og en dag og 23 timer) gammel da min bror ble født. Tror nok det var tungt for mamma, særlig siden min bror er ti uker prematur, og var født uten evnen til å lage lyd (men den kom jo etterhvert da, nå er han helt normal altså) og krevde mye ekstra fordi han var så liten. Men, vi lekte i alle fall mye sammen.

SELVSAGT kranglet vi, gjør ikke unger det? Men, mest ettersom vi ble sån tenårsalder mener jeg å huske. Vi lekte mye sammen da vi var små i alle fall, og jeg "passet" broren min. Vi hadde det fint som to relativt tette, men det er mulig det var veldig tungt for mamma. Mye har vært tungt for henne siden hun har leddgikt, og var mye dårlig allerede når vi var små, så det spilte jo selvsagt også inn. Det gjorde at vi var vant til å hjelpe mye til fra vi var svært små, og klarte mye selv, mulig vi av den grunn gikk bedre sammen også, enn mange andre søsken?

Skrevet

Du får som du skriver to barn veldig tett. Det har nok sine negative sider, men også positive som du fremhever. Selv venter jeg nr 1 og har tenkt det samme som deg. Hvorfor ikke få en til ganske fort, så får de stor glede av hverandre, og ... da har man lengre tid å prøve på dersom det ikke skulle gå så lett.

Snakket med jordmor her om dette. Hun ville diskutere prevensjon. Jeg sa som sant var at vi hadde tenkt på å prøve å få en til ganske fort dersom alt gikk bra. Hun mente da at det var en fordel å vente minst 8-9 mnd etter førstemann før man begynte å prøve. Dette fordi det tar litt tid før kroppen er restituert etter en fødsel, men også forde det vil være tøft å gå gravid og ha en liten baby samtidig.

Det vil være interessant å høre hvordan du synes det er å både være gravid og ha en liten baby. Er det veldig utmattende? Føler du at det er tyngre å være gravid nå enn sist gang?

Lykke til i alle fall :)

Vil tro det går helt fint :)

Skrevet
Snakket med jordmor her om dette. Hun ville diskutere prevensjon. Jeg sa som sant var at vi hadde tenkt på å prøve å få en til ganske fort dersom alt gikk bra. Hun mente da at det var en fordel å vente minst 8-9 mnd etter førstemann før man begynte å prøve. Dette fordi det tar litt tid før kroppen er restituert etter en fødsel' date=' men også forde det vil være tøft å gå gravid og ha en liten baby samtidig. [/quote']

Jeg tror man får veldig ulike svar på dette. Jeg har akkurat fått barn og på utskrivningssamtalen med jordmor på sykehuset spurte jeg om det samme som deg. Jordmoren min sa at siden jeg hadde hatt en enkel graviditet og enkel fødsel kunne jeg bare begynne å prøve så fort jeg selv ønsket det.

Skrevet
Det vil være interessant å høre hvordan du synes det er å både være gravid og ha en liten baby. Er det veldig utmattende? Føler du at det er tyngre å være gravid nå enn sist gang?

Jeg er jo bare 2 mnd på vei så særlig tungt er det jo ikke ennå, før magen begynner å vokse seg til og sånt, men jeg er ekstremt trøtt og slapp og gidder liksom ingenting... spiser lite.. og så er det veldig krevende å skulle ta vare på en fem måneder gammel baby også, som krever stell og mat og oppmerksomhet hele tida..

Heldigvis har jeg verdens beste kjæreste, som er veldig flink til å gjøre husarbeid, han står ofte opp med ungen og lar meg sove, går tur med ham osv. Og det er jeg veldig glad for..

Men det er virkelig gøy å ha barn, krevende ja, men man blir så utrolig glad i sånne små vesener-som gir deg så mye, og uansett hvor tøft det er, så gleder jeg meg veldig til nestemann kommer:-)

Gjest Madeline
Skrevet
Du får som du skriver to barn veldig tett. Det har nok sine negative sider, men også positive som du fremhever. Selv venter jeg nr 1 og har tenkt det samme som deg. Hvorfor ikke få en til ganske fort, så får de stor glede av hverandre, og ... da har man lengre tid å prøve på dersom det ikke skulle gå så lett.

Snakket med jordmor her om dette. Hun ville diskutere prevensjon. Jeg sa som sant var at vi hadde tenkt på å prøve å få en til ganske fort dersom alt gikk bra. Hun mente da at det var en fordel å vente minst 8-9 mnd etter førstemann før man begynte å prøve. Dette fordi det tar litt tid før kroppen er restituert etter en fødsel, men også forde det vil være tøft å gå gravid og ha en liten baby samtidig.

Jeg ble gravid med minstejenta da de andre to var henholdsvis 8 mnd og 3,5 år. Jeg slet med bekkenløsning og måtte bruke krykker en del. Det er klart det var tungt å gå gravid, men tross alt gikk det overraskende bra. Om det var tyngre da enn med de to første? Tja, det var mer travelt, men jeg var innstilt på det. Det ble mer stritt etter at yngste ble født. De første årene gikk mye i ett, men jeg ville ikke ha gjort det annerledes hvis jeg hadde hatt muligheten. For min del tror jeg det ville vært verre å vente i mange år mellom hvert barn. Greit å bli ferdig med bleier, våkenetter osv. Dessuten har vi barn som har veldig mye glede av hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...