Gå til innhold

Føler barnefaren ødelegger hverdagen min, jeg sliter..!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og barnefar er ikke sammen lengre og det har vært slutt nå i 6 år. Han flyttet langt unna, slik at barnet må reise med fly for å treffe han. Og det virker som han går inn for å prøve å ødelegge det livet jeg og datteren har slik at han skal få hodevomsorgen. Han har innrømt at han vil ha henne på heltid, for han har også gått til verks og prøvd med innblanding av politi og barnevern i forsøk på å ta henne fra hjemmet sitt for å få henne til å flytte opp til han. Det ble ikke noe av det såklart for det er ikke noe galt som foregår hjemme hos oss. Men relasjonen hans når han fant ut at han hadde dummet seg ut var ren sinne. Van ble sint på meg når dem fant ut at hjemmet vårt var mer enn bra nok for henne å bo i. Hadde han vært en empatisk far hadde han heller blitt glad for at barnet har det bra her, men nei. 

han manipulerer og overkjører meg totalt i alle diskusjoner om samvær. Han skal ha mer og mer og mer og gir seg aldri. Dette gjelder også i samtale med fvk, da de ikke gjør annet enn å holde seg nøytrale. Han overkjører totalt og skal ikke bare ha halve sommerferien og halve feriene resten av året, men han skal ha to dager mer om sommeren, pluss en ekstra ferie resten av året fordi det et så synd i han som ikke har barnet så ofte. Jenta synes ikke det et noe kult å være der oppe i leiligheten med han, men det nekter han å høre på, og bare kjører sitt løp fordi det er det HAN vil. HAN vil ha avtalt samvær, og da bryr han seg ikke noe om hva faktisk jenta mener og tenker om det selv. 

Jeg blir deprimert av dette jeg. Gråter mye pga dette fordi jeg føler verken jeg eller jenta blir hørt. Jeg føler jeg aldri får fred og ro i sjelen. Det et alltid dette som vil ligge å skurre og gå i bakgrunnen. Hver dag. Jeg greier ikke kose meg med ting fordi dette tynger meg sånn. Jeg er også gravid nå med min samboer, vi har vært sammen i 3 år. Greier ikke glede meg over det en gang, fordi jeg føler eksen ødelegger hele hverdagen min. Han setter en stopper for min trivsel og ro totalt.

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Bør jeg gå til psykolog med dette, han han hjelpe meg? Jeg sliter ihvertfall. Er stressa og urolig hele tiden og aner ikke hva han kommer til å finne på neste gang. 

Jenta er snart 8 år om det har noe å si. 

Anonymkode: 5d83d...177

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må også legge til at de månedene det ikke er ferie hos far, så har hun en helg hos han. Så hun er oppe hos han hver måned. Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke svare deg så mye nå, men skal prøve å svare mer senere. Jeg er oppe i en lignende situasjon.

Først: For din egen del, finn deg noen å snakk med så du får luftet ut tankene og bekymringene dine. Særlig viktig nå som du er gravid igjen. Gjerne psykolog.

Nummer to: Det er positivt at jenta di er åtte år gammel allerede. Snart er hun så stor at hennes mening teller mer. Det kan ikke far nekte på, med mindre han greier å manipulere henne rundt. Sørg for å lære deg hvordan du kan bli en motvekt mot fars manipulasjon av barnet. Da vil barnet alltid vite hvor det har deg, at du er den trygge som hun kan stole på. Snakk gjerne med noen som har greie på manipulasjon.

Jeg må gå nå, men vil til sist bare si at jeg forstår deg så godt. Slike ting som dette her er utrolig tøft og det kan ødelegge livet ditt. Jeg føler det slik som du, men ser kanskje en ende på det nå, etter mange år. Men ikke gi opp. Det er virkelig positivt at jenta di er blitt såpass stor og at dere har holdt ut så lenge, på tross av det bf har holdt på med.

Anonymkode: c9232...df2

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært i lignende situasjon der moren gjorde alt for å sabotere alt mulig. Hun flyttet også med barnet uten å gi beskjed slik at barnet måtte ta fly for å ha samvær. Dette klaget hun veldig på da hun mente at det var skadelig for barnet....

Uansett så var det eneste som hjalp meg var å gå til sak og få en avtale som var rettskraftig. Først da begynte det å roe seg ned. Selfølgelig så var det fortsatt en del drittmeldinger, men samværsdelen ble da avklart.

Det kostet en del men det var verd det.

Dersom det er mye rot med tanke på samværsavtalen så gå til advokat og forklar problemet og si at du ønsker en avtale som er låst for begge parter slik at du slipper dette styret.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke svare deg så mye nå, men skal prøve å svare mer senere. Jeg er oppe i en lignende situasjon.

Først: For din egen del, finn deg noen å snakk med så du får luftet ut tankene og bekymringene dine. Særlig viktig nå som du er gravid igjen. Gjerne psykolog.

Nummer to: Det er positivt at jenta di er åtte år gammel allerede. Snart er hun så stor at hennes mening teller mer. Det kan ikke far nekte på, med mindre han greier å manipulere henne rundt. Sørg for å lære deg hvordan du kan bli en motvekt mot fars manipulasjon av barnet. Da vil barnet alltid vite hvor det har deg, at du er den trygge som hun kan stole på. Snakk gjerne med noen som har greie på manipulasjon.

Jeg må gå nå, men vil til sist bare si at jeg forstår deg så godt. Slike ting som dette her er utrolig tøft og det kan ødelegge livet ditt. Jeg føler det slik som du, men ser kanskje en ende på det nå, etter mange år. Men ikke gi opp. Det er virkelig positivt at jenta di er blitt såpass stor og at dere har holdt ut så lenge, på tross av det bf har holdt på med.

Anonymkode: c9232...df2

Takk for svar. Godt å høre man ikke er alene og blir forstått. 

Han har blttt så mutt og sur etter denne hendelsen med politiet i fjor. Helt umulig å snakke med. Prater ikke med han utenom fvk på telefon heller da, foruten om skriftlig. Har sagt til han at jeg prater ikke med han på telefon uten vitner til stede, Så derfor vi har samtaler mer fvk. Greier ikke bli enig i samvær heller. Så vi blir gående frem og tilbake til fvk sikkert flere år fremover. 

Kan jeg koble inn noen andre her? Siden jeg ikke syns fvk gir noen hjelp. Helsesøster? Barnevern? Tenker på i forhold til at jenta ikke blir hørt, og han bare kjører på med sitt. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Villa2000 skrev:

Jeg har vært i lignende situasjon der moren gjorde alt for å sabotere alt mulig. Hun flyttet også med barnet uten å gi beskjed slik at barnet måtte ta fly for å ha samvær. Dette klaget hun veldig på da hun mente at det var skadelig for barnet....

Uansett så var det eneste som hjalp meg var å gå til sak og få en avtale som var rettskraftig. Først da begynte det å roe seg ned. Selfølgelig så var det fortsatt en del drittmeldinger, men samværsdelen ble da avklart.

Det kostet en del men det var verd det.

Dersom det er mye rot med tanke på samværsavtalen så gå til advokat og forklar problemet og si at du ønsker en avtale som er låst for begge parter slik at du slipper dette styret.

Ja det er jo en ide. For jeg tror om samværsavtale hadde vært i boks hadde det ikke vært noe å krangle på for hans del. Og er nok mye større sjans for at advokatene vil lytte til barnet enn at faren gjør det. 

Men måtte du i rettssak for dette? Er ikke det fryktelig kostbart? Vet ikke om jeg har økonomi til det nå. Redd for barnet i magen også, sånn i forhold til enda mer stress. Ts 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er jo en ide. For jeg tror om samværsavtale hadde vært i boks hadde det ikke vært noe å krangle på for hans del. Og er nok mye større sjans for at advokatene vil lytte til barnet enn at faren gjør det. 

Men måtte du i rettssak for dette? Er ikke det fryktelig kostbart? Vet ikke om jeg har økonomi til det nå. Redd for barnet i magen også, sånn i forhold til enda mer stress. Ts 

Kanskje du kan ta deg en tur til bv og legge fram saken der? Mulig de kan være litt mer til hjelp:) 

Anonymkode: e6798...b32

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Måtte til retten ja. Det kostet en del men det var verd hver krone!

Hvor mye koster egentlig lykke? Du ansetter en advokat som all dialog med barnefaren skal gå gjennom! Da skal jeg love at det begynner å bli færre meldinger nrå han vet at alle går ufiltrert til advokaten din! bare den følelsen var deilig! Dersom det er mindre stress du ønsker så gjør du dette!

I rettsaken så er det en dommer som kjører opplegget, og skriver så en samværserklæring som ble et rettskraftig dokument (en rettsavgjørelse)

Der sto det i detalj hvordan samværet skulle være! Helt fantastisk.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje du kan ta deg en tur til bv og legge fram saken der? Mulig de kan være litt mer til hjelp:) 

Anonymkode: e6798...b32

BV kommer neppe til å blande seg inn i samværsfordeling sak.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde kontaktet BV, de var til mye hjelp for oss. Vi har vært gjennom 3 runder i retts apparatet pga barnefar, endte med for fem år siden at han ikke har samvær lenger. Ødelagt for seg selv, har kostet meg noe over 200 000 i advokat utgifter, penger til sakkyndig etc,men verdt det når vi alle endelig fikk ro. Var kun innom FVK en gang, men mest for meklings attest fordi jeg viste at det ikke var til å unngå at saken gikk videre. Men kontakt BV, så ta det videre derfra. Sånn situasjonen virker for dere så vil dette gå utover barnet. hun er passert 7 så hun vil bli hørt

Anonymkode: c5d7d...190

AnonymBruker
Skrevet

Klassisk sak hvor det hadde vært interessant å høre barnefars, (begges), syn/historie.

Anonymkode: 5686c...ea9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klassisk sak hvor det hadde vært interessant å høre barnefars, (begges), syn/historie.

Anonymkode: 5686c...ea9

Saken er enkel. Han vil ha henne mer, hun vil ikke, og hun gråter når hun skal reise til far. Han vil ikke høre på hennes ønsker. Og tror ikke på meg når jeg forteller han hva hun forteller oss om dette og kjører på med å skal ha henne bare enda mer. Han fjaser vekk det jeg sier, og mener Vi bare skal overse det, fordi det er «sånn barn er», mener han. 

Han er sur pga saken hans med anmeldelsen av oss ble avblåst, isteden for å faktisk glede seg over at barnet har det bra hos oss. Forferdelig ego, og det har han alltid vært. Men jeg trenger ikke gå mer inn på akkurat den biten.. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hadde kontaktet BV, de var til mye hjelp for oss. Vi har vært gjennom 3 runder i retts apparatet pga barnefar, endte med for fem år siden at han ikke har samvær lenger. Ødelagt for seg selv, har kostet meg noe over 200 000 i advokat utgifter, penger til sakkyndig etc,men verdt det når vi alle endelig fikk ro. Var kun innom FVK en gang, men mest for meklings attest fordi jeg viste at det ikke var til å unngå at saken gikk videre. Men kontakt BV, så ta det videre derfra. Sånn situasjonen virker for dere så vil dette gå utover barnet. hun er passert 7 så hun vil bli hørt

Anonymkode: c5d7d...190

Det var jo godt å høre at BV var til hjelp. Jeg kontaktet dem også men da ville dem ikke blande seg inn. Selv om jeg argumenterte for at barnet ikke hadde det bra der det var så var det ingenting dem kunne gjøre. Mye mulig dette var grunnet at jeg var samværsforelder uten foreldreansvar mens hun hadde hovedomsorgen.
Du kan vel nesten gjette min overraskelse og sjokk da jeg endelig fikk innsyn i alle papirene om min sønn og det viste seg at han hadde vært innblandet i BV i flere år etter rapporter fra skolen om manglende tilstrekkelig omsorg. Moren klarte å overbevise BV om at jeg var en psykopatisk jævel og at dem for alle del ikke måtte kontakte meg. Så fremfor at BV kontaktet meg som hadde jevnlig (om uregelmessig) samvær med barnet så drev de heller å prøvde å hjelpe moren!? Dem foretrakk heller å la min sønn leve sammen med en gal mor enn å kontakte meg for å se om jeg kunne hatt hovedomsorgen og dermed gjøre hverdagen til min sønn bedre. Skal ikke legge skjul på at jeg ikke er så imponert over BV etter dette og at det ikke er alltid at dem har barnets beste som fokus.

I mitt tilfelle så var det også krav til å gå til mekling 3 ganger før vi fikk attest så at dere fikk den etter kun en gang var jo merkelig.

I tillegg så kan jeg legge til at det var ingen som hørte på barnet det aller minste selv om han da var blitt 12 år! Sakkyndige hadde pratet med ham og selv om han ville bo hos meg og var veldig tydelig på det så anbefalte hun at barnet ble boende hos mor da det kunne være belastende å flytte igjen!? Med andre ord så brydde hun seg ikke om at han ville flytte. At moren flyttet 4 måneder etter rettsaken var vist ikke noe problem!

Så ikke ta for gitt at barnet vil bli hørt.

Personlig så mener jeg at det burde være obligatorisk at barnet har sin egen advokat når det kommer over en viss alder. En advokat som ivaretar barnets interesser uavhengig av hva mor eller far mener. Selvfølgelig ingen perfekt løsning men jeg tror det er en løsning nærmere enn den som vi vanligvis bruker i dag. Man kan anmode om dette men jeg er usikker på hva som må ligge til grunn for at denne skal bli oppnevnt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har vært i retten flere ganger. Her må også barnet fly for samvær, men hun nekter og får støtte fra retten. Bf må derfor komme til barnet for samvær. Men nå er han plutselig ikke interessert lenger, blir lenge mellom vært samvær. 

Anonymkode: e1328...469

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun er forrsten nettopp blitt 9 år.

Anonymkode: e1328...469

Skrevet

TS - ta kontakt med advokat så fort du kan og la all kommunikasjon med/til far gå til advokaten. Det koster selvsagt noen kroner, men det du hittil har gjort - brukt FVK, har ikke virket, så da må du gjøre noe helt annet. Da viser du også med all mulig tydelighet overfor barnets far at nå er det nok, nå får han ikke fortsette som før. Du må kutte all kontakt med faren, la all kontakt og alle avtaler som skal inngås gå via advokat.

Du kan også etterhvert be advokat be far om forslag til samværsavtale, som det da naturligvis skal forhandles om. Alternativt utarbieder du et forslag som så sendes far, men pass på at du ahr noe å forhandle med.

det å kontakte advokat og la denne ta alt av kommunikasjon etc vil redusere ditt stress betraktelig. det betyr ikke at det MÅ bli rettssak, men du viser at du er villig til å gå dit om du må. Det koster og tar tid, men du har holdt på med dette tullet med evig fram og tilbake i 6 år, så nå er det vel på tide å sette strek.  

Jeg har ingen tro på at det har noen hensikt å kontakte BV, som andre har sagt så vil de ikke "blandes inn" i barnefordelingssaker.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...