AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #1 Skrevet 31. juli 2018 Hei, har en renraset chihuahua hann som jeg vil ha valper av, ikke for penger, men for en valp for å føre genene videre. Han er renraset, stamtavle og ingen sykdommer Hvordan finne tispe? Ønsker svar av de som har drevet med dette! Anonymkode: 330da...e84
hypes Skrevet 31. juli 2018 #2 Skrevet 31. juli 2018 Legg ut annonse på Finn, så blir dere enige om en avtale dere i mellom.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #3 Skrevet 1. august 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, har en renraset chihuahua hann som jeg vil ha valper av, ikke for penger, men for en valp for å føre genene videre. Han er renraset, stamtavle og ingen sykdommer Hvordan finne tispe? Ønsker svar av de som har drevet med dette! Anonymkode: 330da...e84 Er su sikkert på at han har gener som er verdt å føre videre? Ta han med på en utstilling eller to for å få en bedømming på at han er innenfor rasestandarden og prøv å få han på hannhundlista til raseklubben. Det skal mer til enn å være renrasede med stamtavle, det samme gjelder for tispa. Anonymkode: f7a58...9c5 11
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #4 Skrevet 1. august 2018 Kan du avl siden du er så opptatt av å føre hans gener videre? Er det noe spesielt med han? Anonymkode: dca36...f7a 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #5 Skrevet 1. august 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er su sikkert på at han har gener som er verdt å føre videre? Ta han med på en utstilling eller to for å få en bedømming på at han er innenfor rasestandarden og prøv å få han på hannhundlista til raseklubben. Det skal mer til enn å være renrasede med stamtavle, det samme gjelder for tispa. Anonymkode: f7a58...9c5 Sikker? Jeg har latt være å kjøpe hund i flere år fordi rasene er så ihjelavla etter diverse rasekrav. Anonymkode: 8b2fd...e70 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #6 Skrevet 1. august 2018 Ta kontakt med raseklubben for å få informasjon om hvilke krav de har for avl, med tanke på utstillingsresultater, helseattester osv. Få dette i boks først. Så kan du snakke med oppdrettere om din hund, de kan se på stamtavlen og se hvilke linjer han kommer fra og så hjelpe deg og finne en tispe som kan være en god match utfra det. Anonymkode: a8ddb...39e
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #7 Skrevet 1. august 2018 Da må du begynne med utstillinger. Han bør vinne noen for at det skal være noe vits, ellers er du bare med på å ødelegge rasen. Med min hund hadde jeg i kjøpskontrakten at vi skulle delta på minst to utstillinger, en som hvalp/unghund og en som voksen. Det for å hjelpe min oppdretter med å vise frem hundene i kullet og få en bedømming på hvilke av hundene som burde avles videre på. I tillegg måtte alle hvalpene i kullet gjennom øyelysning og HD rønkten. Nå endte jeg med å ikke avle på min hund, Veldig mye jobb å finne gode kjøpere og min oppdretter foretrekker at det ikke avles før man ha bestilling på minst to-tre hvalper. Jeg vet i det minste at jeg har en helt frisk hund. Anonymkode: 1fa22...6b9 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #8 Skrevet 1. august 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Sikker? Jeg har latt være å kjøpe hund i flere år fordi rasene er så ihjelavla etter diverse rasekrav. Anonymkode: 8b2fd...e70 Aldri noen som snakker om slikt innen hundeavl. Det er en grunn for at katter tar oss igjen. Katter fungerer bedre og bedre, hunder får flere og flere problemer. Det er forbanna umulig å kjøpe hund. Det beste er å avstå. Anonymkode: 8b2fd...e70
Julie Skrevet 2. august 2018 #9 Skrevet 2. august 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Sikker? Jeg har latt være å kjøpe hund i flere år fordi rasene er så ihjelavla etter diverse rasekrav. Anonymkode: 8b2fd...e70 Ihjelavla etter diverse rasekrav, mener du her avlskrav? Avlskrav blir jo gjerne satt for å få bukt med helseproblemer de ulike rasene sliter med samt kvalitetssikre rasestandarden. Å avle uten å ønske forholde seg til avlskrav, slik jeg oppfatter at TS tenker å gjøre, er i beste fall useriøs og uetisk avl. 7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #10 Skrevet 2. august 2018 5 timer siden, Julie skrev: Ihjelavla etter diverse rasekrav, mener du her avlskrav? Avlskrav blir jo gjerne satt for å få bukt med helseproblemer de ulike rasene sliter med samt kvalitetssikre rasestandarden. Å avle uten å ønske forholde seg til avlskrav, slik jeg oppfatter at TS tenker å gjøre, er i beste fall useriøs og uetisk avl. Jeg kjenner to veterinærer som anbefaler utelukkende blandingshunder. I tillegg mener de at rasene har bedre av flere individer inn i avlen, enn at man kårer noen få. Hunder er skakkjørte av dagens avl. Anonymkode: 8b2fd...e70
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #11 Skrevet 2. august 2018 On 8/1/2018 at 1:37 AM, hypes said: Legg ut annonse på Finn, så blir dere enige om en avtale dere i mellom. Nei! Ikke før man har gjort seg kjent med raseklubbens avlsråd. Om hannhunden er bra, kommer den på klubbens hannhundliste og man trenger slett ingen finn-annonse. Anonymkode: 4abe0...5c0
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #12 Skrevet 2. august 2018 On 8/1/2018 at 9:50 AM, AnonymBruker said: Sikker? Jeg har latt være å kjøpe hund i flere år fordi rasene er så ihjelavla etter diverse rasekrav. Anonymkode: 8b2fd...e70 Da har du ikke sjekka ut alle raser. Anonymkode: 4abe0...5c0 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #13 Skrevet 2. august 2018 På 1.8.2018 den 9.13, AnonymBruker skrev: Er su sikkert på at han har gener som er verdt å føre videre? Ta han med på en utstilling eller to for å få en bedømming på at han er innenfor rasestandarden og prøv å få han på hannhundlista til raseklubben. Det skal mer til enn å være renrasede med stamtavle, det samme gjelder for tispa. Anonymkode: f7a58...9c5 Det beste er å ta den med til utstilling, og jo flere feil den får, jo bedre. Anonymkode: 92efb...a99
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #14 Skrevet 2. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei! Ikke før man har gjort seg kjent med raseklubbens avlsråd. Om hannhunden er bra, kommer den på klubbens hannhundliste og man trenger slett ingen finn-annonse. Anonymkode: 4abe0...5c0 Drit i klubben, veterinær er tingen. Burde ta en grundig helsesjekk + gentest for å sjekke for skjulte sykdommer som hunden kan bringe videre. Anonymkode: 92efb...a99
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #15 Skrevet 2. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det beste er å ta den med til utstilling, og jo flere feil den får, jo bedre. Anonymkode: 92efb...a99 ?? Anonymkode: f7a58...9c5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #16 Skrevet 2. august 2018 5 timer siden, Julie skrev: Ihjelavla etter diverse rasekrav, mener du her avlskrav? Avlskrav blir jo gjerne satt for å få bukt med helseproblemer de ulike rasene sliter med samt kvalitetssikre rasestandarden. Å avle uten å ønske forholde seg til avlskrav, slik jeg oppfatter at TS tenker å gjøre, er i beste fall useriøs og uetisk avl. Rasekrav hos klubben har lite med helse å gjøre. De fokuserer på utsende. Det at en hund med for lang nese, i forhold til "rasestandarden" får en minus i ringe men et gedigent pluss i margen hos veterinær. Det sier litt. De har avlskrav som er standard, som x antall kull per år og slikt. Men i bunn og grunn så er det utsende de bryr seg om. Anonymkode: 92efb...a99
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #17 Skrevet 2. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rasekrav hos klubben har lite med helse å gjøre. De fokuserer på utsende. Det at en hund med for lang nese, i forhold til "rasestandarden" får en minus i ringe men et gedigent pluss i margen hos veterinær. Det sier litt. De har avlskrav som er standard, som x antall kull per år og slikt. Men i bunn og grunn så er det utsende de bryr seg om. Anonymkode: 92efb...a99 Raseklubbene har også helsekrav, det du skriver er bare piss. Du har tydeligvis ikke et snev av peiling! Skremmende hvilke holdninger du har Anonymkode: f7a58...9c5 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #18 Skrevet 2. august 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Raseklubbene har også helsekrav, det du skriver er bare piss. Du har tydeligvis ikke et snev av peiling! Skremmende hvilke holdninger du har Anonymkode: f7a58...9c5 Da er det jammen rart rasekravene på mange hunder er så skakkjørte at hundene sliter med både pust og fødsler! Anonymkode: dca36...f7a 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #19 Skrevet 2. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det jammen rart rasekravene på mange hunder er så skakkjørte at hundene sliter med både pust og fødsler! Anonymkode: dca36...f7a 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Raseklubbene har også helsekrav, det du skriver er bare piss. Du har tydeligvis ikke et snev av peiling! Skremmende hvilke holdninger du har Anonymkode: f7a58...9c5 Det AB over skriver. De har ikke helse i tankene med sine snevre mal og mål for div raser. De har ene og alene skyld i at raser har blitt ødelagt og syke. Dersom de brydde seg om helse så hadde de aldri godkjent f.eks mops slik de er i dag. Dersom de brydde seg om helse, så hadde de nektet f.eks mops-avlere å registere sine syke valper. Klubben har stor makt og de bruker den feil. Et papir fra dem og en hund er verdt flere tusen mer, bare på grunn av dokumentet. En uregistrert rasehund er ikke like mye verdt som en registrert en. Og de som ikke blir godkjent er ofte fordi de ikke er 110% ren, bare fordi mormor er 25% noe annet. Dersom de hadde helse i tankene så hadde de gikk slike hunder en bonus! Det å fokusere på at hunder skal være renraset ødelegger de forskjellige rasene. Mange raser har fått store helseplager, fordi klubbens og utstillings-bransjens mal er så snevert og helseskade, at de må avls slik for å være verdt mye penger. Anonymkode: 92efb...a99 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #20 Skrevet 2. august 2018 34 minutter siden, AnonymBruker said: Drit i klubben, veterinær er tingen. Burde ta en grundig helsesjekk + gentest for å sjekke for skjulte sykdommer som hunden kan bringe videre. Anonymkode: 92efb...a99 De fleste raseklubber har anbefalinger om hvilke tester som er aktuelle for akkurat den rasen. Anonymkode: 4abe0...5c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå