Gå til innhold

Topp- eller frontmatet vaskemaskin på lite bad?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Har et pittelite bad (3x2 meter eller noe slikt). Har fått tilbud om to vaskemaskiner, ca like i størrelse og den ene mater man fra toppen og den andre fra fronten. Hvilke ville dere valgt? Det blir grusomt trangt uansett. 

Toppmatet maskin er 60 cm dyp og 40 cm bred, så den må stå med langsiden inn til veggen. Den frontmatede er 45 cm dyp og 60 cm bred - så den kan stå «rett vei». 

Tips? 

Anonymkode: 2f1f7...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville valgt frontmatet, for da kan du sette ting oppå vaskemaskinen. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Toppmatet på små bad. Så lenge du ikke skal ha tørketrommel oppe på vaskemaskin ville jeg alltid gått for toppmatet. Mye bedre for ryggen og man ser alt av tøy som henger fast uten å snurre på trommelen.

Anonymkode: bb64c...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg valgte toppmatet og er fornøyd. Eneste minuset er at man ikke kan sette pynteting og div oppå vaskemaskinen om den er ofte i bruk. Men herlig å slippe å bøye seg ned 😁

Anonymkode: 8ca1f...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt frontmatet for jeg må ha tørketrommel livet blir for mye jobb uten.😄 Men alt etter hva behov du har.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville tatt frontmatet. Selv hvis du ikke skal ha tørketrommel blir toppen ekstra oppbevaringsplass, og/eller det er mulig å ha hyller over. Det går ikke med en toppmatet. Jeg synes heller ikke de toppmatede jeg har brukt har vært så fantastisk lettvinte å ta ut av. Det er kanskje litt fordi jeg har korte ben, men med en frontmatet kan jeg stikke begge armene inn og ta ut en haug klær på en gang. På de toppmatede har jeg vært nødt til å strekke meg ned etter en håndfull av gangen, siden åpningen har vært mindre. I tillegg må man vel snurre seg frem til luka for å få åpnet den (eller går det automatisk på de moderne utgavene)? 

Anonymkode: 30f7d...ce7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvilket merke er den frontmatede du evt skal kjøpe, TS? Har bare sett Candy, men den har fått utrolig dårlig anmeldelser. 

Anonymkode: d9509...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket merke er den frontmatede du evt skal kjøpe, TS? Har bare sett Candy, men den har fått utrolig dårlig anmeldelser. 

Godt poeng. Tross at jeg foretrekker en frontmatet framfor toppmatet ville jeg heller valgt en bra toppmatet fremfor en dårlig frontmatet. :) 

Anonymkode: 30f7d...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et lite bad, og dette skal totalrenoveres neste år. Da får jeg plass til vaskemaskin der inne, siden badekaret da fjernes og erstattes med dusj. Så jeg er også i tenkeboksen ang. hva slags vaskemaskin jeg bør velge. 

Faren min har en toppmatet vaskemaskin, da de er mye smalere, så det er det han har plass til. Når den sentrifugerer, så bråker den som et helvete. Mye mer enn vanlige frontmatede maskiner. Den høres også godt i naborommet selv når den bare vasker vanlig. Mitt inntrykk, basert på denne magre erfaringen med bare ett eksempel, er at toppmatede små maskiner bråker mer.

Jeg har mest lyst på en skikkelig frontmatet vaskemaskin av et ordentlig kvalitetsmerke (Miele). Disse har minst dobbelt så lang levetid som andre vaskemaskiner, og ikke uvanlig at folk har sine Miele maskiner i 18-20 år. Så det er det jeg vil ha. 

Får jeg plass på badet når det er ferdigstilt, så tar jeg en frontmatet maskin. Viser målingene at det kun er plass til en toppmatet, så får jeg vel ta det da. Men det er andrevalget mitt egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det husker jeg ikke i farta, men det var ikke Candy :) begge maskinene er jeg tilbudt å få av familiemedlemmer (brukt), så er forberedt på at de ikke varer evig 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser etter liten frontmatet selv så skriv gjerne her om du kommer på merket:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Har et pittelite bad (3x2 meter eller noe slikt). Har fått tilbud om to vaskemaskiner, ca like i størrelse og den ene mater man fra toppen og den andre fra fronten. Hvilke ville dere valgt? Det blir grusomt trangt uansett. 

Toppmatet maskin er 60 cm dyp og 40 cm bred, så den må stå med langsiden inn til veggen. Den frontmatede er 45 cm dyp og 60 cm bred - så den kan stå «rett vei». 

Tips? 

Nå finnes det frotmatere som er enda mindre enn den du oppgir. 

Du må se på sentrifugehastigheten, hvordan skal klærne tørkes og hvor mange skal du vaske klær til? I dag bør du velge 1600 omdreininger på sentrifugen for å unngå mye fukt når du tørker klærne. 

Ulempen med toppmater, dersom du ellers klarer å bøye deg, er at lokket bør stå åpent for lufting når maskinen ikke brukes. Frontmateren kan du bruke til å lagre ting på toppen av. 

Så disse tingene bør du vurdere sammen med pris.

Anonymkode: e8fb8...eb8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk for alle svar! :) 

litt ytterligere info: det er bare meg og mannen det vaskes til. Det er derfor relativt sjelden vi vasker. Når vi evt får barn, er vi forhåpentligvis installert i nytt hus 🙈. Klærne tørker ute, under tak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...