AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #1 Del Skrevet 31. juli 2018 Hvorfor er det sånn at alle høyrehendte omtrent, hvertfal de jeg kjenner har klokken på venstre arm? Det gir ikke mening i det hele tatt for meg. Jeg er selv høyrehendt og har klokka på høyre, for det føles mest naturlig for meg. Så jævlig irriterende når folk sier jeg har klokken på «feil» arm... Skjønner virkelig ikke greia. Flere som meg? Anonymkode: 30c1a...515 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #2 Del Skrevet 31. juli 2018 Det har alltid vært vanlig å ha klokka på venstre arm, og det er dette den er bygget for. Skruen/knotten du stiller klokka med sitter plassert på høyre side av urkassen, så du kan stille klokka (med høyre hånd) uten å ta den av. Gammeldagse ur med fjær måtte trekkes (minst) en gang daglig, og dette ble gjort med samme knott. Den gangen var det enda mer naturlig at knotten skulle være tilgjengelig for høyre hånd uten å ta av klokka, siden den måtte brukes daglig. I tillegg er klokka mindre i veien på venstre håndledd, nettopp fordi høyre hånd brukes mer. (Med visse unntak, bl.a. trekkspillere, som ofte har klokka på høyre hånd fordi den ellers henger seg opp i reimene på trekkspillet.) Ble du klokere nå? Anonymkode: 7e782...2b2 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #3 Del Skrevet 1. august 2018 Hmmm...alle du kjenner og de fleste du møter har klokka på venstre arm og det er DE som har det på feil arm. Tror du må innse det er DU som er jævlig irriterende som går med klokke på feil arm! Anonymkode: 126c9...ce9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrankDrebin Skrevet 1. august 2018 #4 Del Skrevet 1. august 2018 For meg føles det mest naturlig å ha den på venstre, men bryr meg fint lite om hvilken arm andre velger å ha den på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #5 Del Skrevet 1. august 2018 For meg er det mest naturlig å ha den på høyre. Men jeg blir max 120år gammel. På den korte tiden har jeg mye annet mer produktivt å gjøre enn å gå og irritere meg over hvilken hand klokken er på. Synes jeg har brukt opp alt for mye av min tid på å lese å kommentere dette innlegget. Anonymkode: ed564...893 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaffefrøken Skrevet 1. august 2018 #6 Del Skrevet 1. august 2018 Om man er keivhendt er det vanlig å ha den på høyre arm. Men hva så? La folk få gå med klokka hvor enn de vil. Det er ikke noe å stresse seg irritert over, iallfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #7 Del Skrevet 1. august 2018 Jeg har ofte klokker på høyre. Bruker klokker som smykke, klokka ser jeg jo på telefonen. Har aldri fått kommentarer på dette? Hva slags omgangskrets har du egentlig når de føler for å kommentere at en klokke er på "feil" arm? Anonymkode: 19a6f...fed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #8 Del Skrevet 1. august 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det sånn at alle høyrehendte omtrent, hvertfal de jeg kjenner har klokken på venstre arm? Det gir ikke mening i det hele tatt for meg. Jeg er selv høyrehendt og har klokka på høyre, for det føles mest naturlig for meg. Så jævlig irriterende når folk sier jeg har klokken på «feil» arm... Skjønner virkelig ikke greia. Flere som meg? Anonymkode: 30c1a...515 Armbåndsur ble mer og mer vanlig allemannseie i tiden etter andre verdenskrig etterhert som folk fikk bedre økonomi. Mange fikk ur til komfirmasjonen. Fra gammelt av så brukte man høyre hånd til spising og arbeid enten man var kroppsarbeider/fabrikkarbeider eller drev med andre yrker. For å "spare" på klokkene og forhindre ekstra slitasje ble urene laget for bruk på venstre arm. Noe en særlig ser når en tenker på at armbåndsur før batterienes tid måtte trekkes opp en gang i døgnet. Høyre hånden kunne da brukes til opptrekk uten at uret ble tatt av armen. Gamle opptrekksklokken ble det sagt at hadde best levetid dersom de satt på armen 24/7 dermed burde klokkene være minst mulig i veien. Husk også på at personer som i fra fødselen av var ventrehendte og ikke høyrehendte ble tvunget til å bruke høyre hånden både i skolesammenheng og tidligere hos ukyndige foreldre. På mange skoler pågikk tvungen høyrehåndsskriving langt inn på 1970 tallet. Anonymkode: 15497...98f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #9 Del Skrevet 1. august 2018 Feil ditt og feil datt... Jeg er venstrehendt og har alltid hatt den på venstre, og veldig mange høyrehendte har den også på venstre. Selv om dette gjør at jeg kanskje synes det er litt rart når jeg møter noen med klokka på høyre arm, så anser jeg det ikke som feil. Jeg går i hvertfall ikke rundt og irriterer meg. Anonymkode: 050c5...8c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #10 Del Skrevet 1. august 2018 I gamle dager da jeg var ung betydde det å ha klokken på venstre arm at man var «ledig». Om man fikk fast følge byttet man arm. Anonymkode: 3a990...d36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #11 Del Skrevet 1. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I gamle dager da jeg var ung betydde det å ha klokken på venstre arm at man var «ledig». Om man fikk fast følge byttet man arm. Anonymkode: 3a990...d36 Da var det veldig mange "ledige" i såfall. Anonymkode: 050c5...8c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #12 Del Skrevet 1. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: I gamle dager da jeg var ung betydde det å ha klokken på venstre arm at man var «ledig». Om man fikk fast følge byttet man arm. Anonymkode: 3a990...d36 Dette tipper jeg var en "tenåringsregel" med ganske begrenset utbredelse. Anonymkode: 7e782...2b2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #13 Del Skrevet 1. august 2018 Har du klokken på høyre, har du klokka på feil arm. Jeg har den på venstre, er høyrehendt. Anonymkode: 50040...24a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 1. august 2018 #14 Del Skrevet 1. august 2018 Jeg er høyrehendt og det er naturlig å ha klokka på venstre hånd. Dette er nok fordi det jeg er vant til og vokst opp med. I Norge er det vanlig å ha gifteringen på høyre hånd, dette føler jeg ville blitt rart og, om jeg skulle hatt en, ville jeg nok foretrukket å ha den på venstre hånd. Dette nettopp fordi jeg er høyrehendt og bruker høyrehånden til alt. Skjønner ikke helt hvorfor man skal ha ringen på den hånden man tørker graver i jorden, plukker opp søppel, tørker seg bak med. Nå har jeg heldigvis ikke den problemstillingen å forholde meg til, men man tenker jo på så mangt innimellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TidaFlyr Skrevet 1. august 2018 #15 Del Skrevet 1. august 2018 Jeg er høyrehendt og har klokka på høyre arm. Grunnen til det er at jeg som barn hadde bandasje på venstrearmen i en lengre periode, sånn at klokka måtte være på høyre. Det er over 15 år siden, og jeg byttet aldri tilbake. I mine øyne har jeg klokka på «feil» arm, fordi jeg lærte at den skulle være på venstre og er vant med at det er normalen. Har ingen problemer med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 1. august 2018 #16 Del Skrevet 1. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I gamle dager da jeg var ung betydde det å ha klokken på venstre arm at man var «ledig». Om man fikk fast følge byttet man arm. Anonymkode: 3a990...d36 Jeg har også hørt det, men da var ledig på høyre arm og fast følge på venstre arm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #17 Del Skrevet 1. august 2018 Jeg er venstrehendt og har alltid hatt klokken på venstre arm slik de fleste høyrehendte har. Kjenner sånn sett null venstrehendte som har klokken på høyre hånd også, alle mine med-venstrehendte (som jeg vet om) har den på venstre. Mulig jeg hadde tatt klokken på venstre dersom jeg jobbet med noe der jeg trengte kraftanstrengelser med min sterkeste hånd eller lignende, men synes ikke den er i veien på min beste hånd uansett. Hadde aldri kommentert det, men når selv jeg som venstrehendt (og, som sagt, alle venstrehendte jeg kjenner) har den på venstre hånd hadde jeg jo kanskje lagt merke til det. Men selvfølgelig ikke sagt noe eller lagt noe særlig i det, jeg er jo ikke helt gæren heller. Anonymkode: 24cee...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 1. august 2018 #18 Del Skrevet 1. august 2018 For meg er det tilfeldig hvilke arm jeg har den på. Kommer an på hvilke hånd jeg plukker den opp med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 1. august 2018 #19 Del Skrevet 1. august 2018 Jeg har den på venstre fordi jeg sliter med å feste reimen med vestre hånd. Jeg har også sånn smartklokke med masse knapper og spill og da er det bedre å bruke høyre hånd til å trykke på disse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå