Gå til innhold

Redd Hokatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Eg har en katt på litt over 2år! Hun har vært redd andre mennesker siden hun var en kattunge.   Det er vanskeligt å få familien min til å passe hun fordi hun er så redd! Med oss så sover ho med oss i sengen, men hun vil kun ha kos når ho vil ha mat elle vil ut. Blir hun redd så gøymer hun seg under dusjen i flere timer! Vi har no tatt inn en kattunge som ble forlatt, og katten mim gjemmer seg der vi ikke får tak i hun eller så springer hun mot døren og er ute i flere timer.  

Så spørsmålet mitt er, er det noe eg kan gjør for å få henne mindre redd? Elle til å akseptere den nye kattungen? Elle må eg bare akseptera at hun alltid komme til å vær sånn og at vi kun kan ha henne som katt!  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å få en ny kattunge i hus kan være ganske traumatisk for en katt. Har du et rom hvor kattungen kan være? Det er lurt å gjøre en langsom intro, hvor katten din får mulighet til å bli vant til at kattungen er der, før hun får den midt i fleisen. 

Det står mye om katteintro på nett, men i korte trekk går det ut på å la dem bli kjent, en sans av gangen. Jeg har gjort det samme selv i sommer, og i starten bodde kattungen på et eget rom, med alt den trengte. Deretter fikk de gradvis bli kjent med hverandres lukt, før de fikk se hverandre og møtes. 

Det kan også funke å plugge i en feliway for flere katter, for å roe den andre katten. Det er også lurt å få den lille sjekket hos lege, før hun skal omgås den andre. 

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er min også. Livredd andre. Hun er rundt oss, men hveser og freser og slår etter andre om de prøver å ta på henne.

fikk en kattunge til for å prøve å sosialisere hun. Det tok lang tid, men nå kan faktisk folk ta hånden bort til hun og la hun lukte. De har kranglet mye, kattene, kattungen er en klegg på henne og tar generelt mye plass, men nå, etter 6 mnd, leker de faktisk sammen. Fortsatt litt krangling, men han har lært henne mye (og omvendt). Vi hadde de på to rom første uken, splittet oss og sov med de hver for oss, annenhver natt. Jeg hos hun, han hos han, og omv neste natt. Hadde de sammen på kvelden under oppsikt, lekte med han, mens hun så på fra avstand.

nå har det løst seg. Tålmodighet er nøkkelen!

Anonymkode: 536c2...bad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en hannkatt som er sånn. Han er livredd andre mennesker. Vi har flere katter, og de går han fint sammen med. 

Det går fint om du prøver med en katt til, men la de ikke være sammen den første perioden. La den som som bor hos deg nå gå omkring som vanlig hjemme, og ha den nye på eget rom med nettingdør i. På det viset vil de bli kjent med hverandre, oppfatte at det er en katt til og bli litt nysgjerrige på hverandre. Etterhvert så kan du åpne døra og følge med på hva som skjer. Prøv også med Feliway, slike som du setter i kontaktene. Dette vil redusere stresset på begge kattene. 

Dette tar tid, men tålmodigheten vil nok lønne seg med tiden. Lykke til.

Anonymkode: 3e787...d63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...