AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #1 Skrevet 31. juli 2018 Jeg blir sprø! Dette grønne greiene tar helt over! Plenen blir brun, men dette vokser bare mer i tropevarmen. Jeg har prøvd roundup, det fungerte ikke spesielt godt. Har også prøvd å fjerne det manuelt, med ugresshakke, men det sitter som rakker’n! Har noen gode tips? Jeg blir helt kvalm av å i det hele tatt SE på gårdsplassen. Dessverre er den ikke liten heller... Anonymkode: 51b72...7fb
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #3 Skrevet 31. juli 2018 https://www.nrk.no/livsstil/slik-fjerner-du-ugresset-enkelt-og-billig-1.13535541 Anonymkode: 174fb...da4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #4 Skrevet 31. juli 2018 35% eddik er sannsynligvis mye mer skadelig for jordmiljøet (småkryp, meitemark, mikroorganismer) enn det Roundup er. Eddik er en syre! Det er en grunn til at 35% eddik ikke selges som plantevernmiddel. Jeg skulle ønske folk slutta å råde folk til å sprøyte med syre i nærmiljøet sitt. Mattilsynet burde si i fra! Syren vil for øvrig bare drepe bladene, og ikke røttene, så om en stund vokser bladene ut igjen. Anonymkode: dff93...b48
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #5 Skrevet 31. juli 2018 Er det ikke bra å dra den opp med rota? Anonymkode: 2f10a...b84
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #6 Skrevet 31. juli 2018 Du kan ikke ha en gårdsplass uten noe som vokser. Naturen vil prøve å dekke det som er, og når ingen andre planter overlever, kommer ugresset, sånn er det bare. Og roundup er ikke akkurat det biene og humlene trenger nå for å si det sånn. Anonymkode: 1f852...e08 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #7 Skrevet 31. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke bra å dra den opp med rota? Anonymkode: 2f10a...b84 Nei, det sitter som juling... det har også blitt så mye (eksploderte fullstendig mens vi var borte på ferie), at jeg ikke har sjans til å håndplukke... Anonymkode: 51b72...7fb
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #8 Skrevet 31. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke ha en gårdsplass uten noe som vokser. Naturen vil prøve å dekke det som er, og når ingen andre planter overlever, kommer ugresset, sånn er det bare. Og roundup er ikke akkurat det biene og humlene trenger nå for å si det sånn. Anonymkode: 1f852...e08 Ja, det satt langt inne å bruke roundup, jeg er egentlig steilt imot, men ingenting annet har fungert... passet på å gjøre det veldig sent på kvelden mens det var minst mulig nytteinsekter ute. Anonymkode: 51b72...7fb
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #9 Skrevet 31. juli 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Edikk. Den 35%. Anonymkode: 174fb...da4 Jeg har forsøkt eddik på ugresset i belegningssteinen, det gikk som en annen under her sa, det tar toppen, men ikke røttene. Anonymkode: 51b72...7fb
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #10 Skrevet 31. juli 2018 Plenrens vil funke på dette ugresset. Da vokser det seg ihjel. Anonymkode: 76e52...c86
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #11 Skrevet 31. juli 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Plenrens vil funke på dette ugresset. Da vokser det seg ihjel. Anonymkode: 76e52...c86 Plenrens? Det tipset har jeg ikke hørt før. Har du erfaring? Bare spre utover? Anonymkode: 51b72...7fb
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #12 Skrevet 31. juli 2018 12 minutter siden, AnonymBruker said: Plenrens? Det tipset har jeg ikke hørt før. Har du erfaring? Bare spre utover? Anonymkode: 51b72...7fb Har ikke erfaring, og mulig tankeglipp. Prøv å google. Anonymkode: 76e52...c86
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #13 Skrevet 31. juli 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke erfaring, og mulig tankeglipp. Prøv å google. Anonymkode: 76e52...c86 Prøver stadig å Google, men Google er ikke min venn i dette spesifikke tilfellet... alt som ser ut til å lykkes hos andre mislykkes her. 😩 Anonymkode: 51b72...7fb
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #14 Skrevet 31. juli 2018 http://forum.hagegal.no/viewtopic.php?f=25&t=21009&mobile=on Etter googling. Anonymkode: 76e52...c86
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #15 Skrevet 31. juli 2018 Jeg pleier å nappe dem opp, evt. hjelpe til med en løvetannstikke e.l. Fordelen med disse er at det ofte er mange færre planter enn det ser ut til, siden de sprer seg så veldig utover. Jeg lokaliserer midten på en tue, samler alle utløperne i et fast grep, løsner litt rundt rota med en løvetannstikke, kultivator e.l. og drar opp. Jobben må repeteres noen ganger, men om du passer på å gjøre det jevnlig skulle det være mulig å utarme dem etter hvert. Anonymkode: 40114...75d 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #16 Skrevet 1. august 2018 Uten at jeg kan si det for sikkert, ser det ut som tungras for meg. Kan det stemme? Les litt om denne typen ugras her på hagegal (se avsnittet om sommerettårige ugras). Hva med å gå til anskaffelse av en ugrasbrenner? Da kan du få tatt både planta og frøene. Ingen kjemiske midler og fare for avrenning. Må nok regne med å ta runden over plassen flere ganger i sesongen de første årene, men forhåpentlig kan du redusere innsatsen etter ett par år kanskje. Anonymkode: ba72d...9bf
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #17 Skrevet 1. august 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Uten at jeg kan si det for sikkert, ser det ut som tungras for meg. Kan det stemme? Les litt om denne typen ugras her på hagegal (se avsnittet om sommerettårige ugras). Hva med å gå til anskaffelse av en ugrasbrenner? Da kan du få tatt både planta og frøene. Ingen kjemiske midler og fare for avrenning. Må nok regne med å ta runden over plassen flere ganger i sesongen de første årene, men forhåpentlig kan du redusere innsatsen etter ett par år kanskje. Anonymkode: ba72d...9bf Ja, det tror jeg er helt riktig!! Godt å lese at den er ettårig, da skal jeg være skikkelig proaktiv til våren igjen. Tusen takk for godt tips! Anonymkode: 51b72...7fb
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #18 Skrevet 1. august 2018 Jeg slet med dette en stund til jeg fikk ordentlig roundup ugressmiddel, det er det eneste som fungerte. -Edikk tar noe, og det vokser like fint to uker etter -Salt tar noe, og det vokser like fint to uker etter -Ugressbrenner fungerer på strå men tar enormt lang tid å brenne bort planter som på bildet til TS -Luking tok mange dager i den store gårdsplassen. Ugressmiddel på spruteflaske er det letteste å påføre og varer lengst, det tar noen uker fra middelet er påført til ugresset er dødt, men da er det skikkelig dødt og kommer ikke tilbake slik det gjør med edikk eller anddre "lure" metoder. Jeg fikk litt utblandet roundup fra en venn som driver gård, og den halvliteren med utbandet ugressmiddel har vart i 4 år, trenger bare en bitteliten dusj for å drepe planten for godt. Anonymkode: 52f09...be7
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #19 Skrevet 1. august 2018 Er det kjerringrokk? Klarer ikke se om det er det, utifra bildet. Isåfall, den tar over hagen her også. Den må taes med rota, men det er veldig vanskelig siden den kan legge seg langt under og bortover jorda, og er veldig tynn. Ryker lett 😩 skal ut med bøtte og spade i morgen igjen for 12261 gang i år 😒 Anonymkode: cdb5c...df1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #20 Skrevet 1. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det kjerringrokk? Klarer ikke se om det er det, utifra bildet. Isåfall, den tar over hagen her også. Den må taes med rota, men det er veldig vanskelig siden den kan legge seg langt under og bortover jorda, og er veldig tynn. Ryker lett 😩 skal ut med bøtte og spade i morgen igjen for 12261 gang i år 😒 Anonymkode: cdb5c...df1 Likner ikke det minste på kjerringrokk. Som det står tidligere i tråden er det tungras. Anonymkode: 40114...75d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå