Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg sliter veldig med vonde føtter på jobb. Hverdagen min består av å stå, uten mulighet for å jobbe sittende, i 7,5 time om dagen. Det er så vondt at de siste par timene av vakten er helt uutholdelig. Beina er ømme og "møre" når jeg kommer hjem, og det kjennes ut som om jeg skal få kramper (får aldri det da). Noen tips til hva jeg kan gjøre? I kveld tenkte jeg å prøve med fotbad. Er villig til å prøve det meste for å kunne starte morgendagens vakt med bein som ikke er vonde allerede før jeg starter.

Klem

Anonymkode: 57ee8...729

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du hatt den jobben lenge? Slik hadde jeg det i en jobb også. Men etter noen uker. Så vendte føttene mine seg til det. Men veien dit var ikke god. 

Gode dempende joggesko med gel innlegssåler er det eneste jeg kommer på. Nylonsokker mot ev. gnagsår. 

Anonymkode: e4d7f...fd5

AnonymBruker
Skrevet

Støttestrømper! Hjelper med å holde sirkulasjon igang, hindre at bena hovner opp når en er på føttene mye. Får tak i på et apotek - eller fra div. nettbutikker, om du googler.

Ellers er kjølig fotbad og sitte/ligge med bena høyt ting som kan hjelpe litt. Jeg ligger gjerne på sofaen og har bena opp på ryggen av dem (vinkelsofa).

Anonymkode: e7393...6f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gode sko! Prioriter komfort, støtte og demping framfor utseende. 

Anonymkode: e3883...23d

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange svar :) jeg svarer alle i samme innlegg. Er ikke så rå på slike forum.

Jeg er helt ny i jobben, og er vant til å sitte bak en kontorpult ;) så ja, det har nok en god del med saken å gjøre.

Det er egentlig egne sko til uniformen, men det er visst ok å bruke egne. Problemet er at jeg ikke har råd til noen ordentlige sko akkurat nå, så da er jeg like langt 😕 

jeg ligger for øyeblikket med beina på armstøttet på sofaen etter ett (varmt) fotbad. Kjenner det lindrer litt, men det er langt fra bra.

Slike matter har vi, men føler ikke at de hjelper så mye, egentlig. Kjenner jeg til tider foretrekker å stå rett på gulvet i steden. Antar det er forandringen jeg liker.

Støttestrømper er ikke innafor på grunn av uniform. Eller, jeg kan spørre sjefen, men tviler på at han liker det. Har på nylonstrømper under skjørt. Vil det evt hjelpe på føttene? Legger, lår og knær er ikke vonde.

Anonymkode: 57ee8...729

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke er vant til å stå vil mye ligge der, kroppen må rett og slett venne seg til å stå mye. Det tar gjerne noen måneder før du er bedre, anbefaler å trene rygg,- og magemuskulatur, det hjelper deg å holde en god posisjon. Ellers er det noen tiltak som for det meste er sagt;

- gode sko er et must, få hjelp i en helseskobutikk eller sportsbutikk til å finne sko som passer deg og er gode å stå/gå i. Sko har veldig mye å si, joggesko er bra, men personlig er jeg mer fan av Joya sko. Stygge som fy og dyre, men himmel for beina. 

- støttestrømper. Når du sier du bruke uniform og nylonstrømper så antar jeg du mener skjørt? F.eks hotellresepsjon e.l.? Det finnes også støttestrømper som ser ut som tykke nylonstrømper, f.eks her https://fysio-shop.dk/shop/19-stoettestroemper/7

- matter å stå på, det gjør at du demper stegene og får mer fordelt trykk under foten, og variasjon i bruk av leggmuskulaturen

- øvelser for føttene når du står. Ikke stå rett opp og ned, løft foten og riste litt, beveg i sirkler med ankelen, bøy opp og ned.

- pass på å ha velstelte føtter så ikke vonde negler klemmer eller du har enliktorn som gjør det verre å stå enn nødvendig. 

- hvis du sitter i pasuen ta av deg skoene om mulig så beina får luft, har du mulighet for det legg beina høyt

Anonymkode: 36fe2...9a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du ny i jobben så er det veldig forståelig. Du må først kjøpe deg gode sko. Det er viktig. Ecco eller tresko (plastikk) kjøpes på shoeday. Varmt fotbad med grønnsåpe, eller varmeflaske under beina. Masser beina dine i 20 min kan også hjelpe. Du vil ha det slik i to -tre uker, før det sakte men sikkert vil gi seg.

Anonymkode: e8423...fc6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...