Gå til innhold

Er du etnisk norsk?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
18 timer siden, Jegern Puahate skrev:

Jeg er ikke en "etnisk". Jeg er en norsk nordmann, ikke mer å si.

Ordet "etnisk" gir assosiasjoner til eksotiske ting som dette:

ethnic_1.jpg

For meg er "etnisk" alt som IKKE er klassisk hvit, ala dette

article-2019180-0C641742000005DC-12_468x

Klassisk hvite folk = Folk.

Latinoer, indianere, persere, arabere, afrikanere, asiatere, tyrkere, kurdere, whateverstanere, etc = Etniske folk.

Tror meg ikke?

Google bildesøk "ethnic man" eller "ethnic woman".

Alle mennesker tilhører en eller flere etniske grupper, uavhengig av hvilke assosiasjoner ordet etnisitet gir deg. Flere av de folkegruppene du ramser opp kategoriseres gjerne som hvite eller de er mer språkgrupper som kan omfatte hvite så vel som andre. Latino sier mer om språk enn rasemessig tilknytning. Persere og kurdere er indoeuropeisktalende folk som vanskelig kan kategoriseres i noen annen bås enn blant hvite. Selv om tyrkiske språk stammer fra Mongolia og det vestlige Kina, vil majoriteten av de som taler tyrkiske språk kategoriseres som hvite.

Endret av Klossmajor
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er etnisk norsk. 

Skrevet

100% hvit nordmann her! xD

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etnisk norsk. 

Anonymkode: 0c144...53e

• Liker 2
Gjest Peanut
Skrevet

Spørs hvor langt tilbake man skal gå... :blink: Jeg har en oldefar på en side som er svensk, og enda lenger tilbake har jeg mye nordeuropeisk bakgrunn på den ene delen av farssiden. Jeg har også en gren av familien jeg ikke aner noe om. Gud vet hva som befinner seg der... :huh: 

Sånn vanlig så vil jeg gå som etnisk norsk, selv om det har vært folk som har tatt meg for å være spansk eller fransk... har grønne øyne og det er visst ikke «norsk»... :blink: Aldri opplevd lignende som yngre men er visst noe som har kommet de siste årene... 

Ellers har jeg to statsborgerskap, det ene ved fødsel og det andre fra mine norske foreldre. Vil fremdeles gå som etnisk norsk. 

AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du ble tiltalt i en straffesak hvordan ville media sagt om din etnisitet? Etnisk norsk eller norsk statsborger?

Aner ikke hvordan man definerer det, men jeg anser meg selv som etnisk norsk i alle fall. Min familie har vært i Norge i 3-4 generasjoner, men jeg, mine foreldre og besteforeldre, er alle født og oppvokst i Norge.

Anonymkode: 31ffb...f36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

I kriminalsaker så er man enten etnisk norsk eller norsk statsborger 

Anonymkode: d0ac0...64c

NRK sa om den siktede på Jæren «norsk statsborger». Betyr det da egentlig utlending med norsk statsborgerskap? 

Mer det dette du mener? 

Anonymkode: 8ebc3...e6e

Skrevet

Jeg er etnisk norsk. Det blir man ikke før man har flere hundre år tilbake i Norge :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

NRK sa om den siktede på Jæren «norsk statsborger». Betyr det da egentlig utlending med norsk statsborgerskap? 

Mer det dette du mener? 

Anonymkode: 8ebc3...e6e

De rettet det etterpå til etnisk norsk. 

Anonymkode: d0ac0...64c

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, Klossmajor said:

Alle mennesker tilhører en eller flere etniske grupper, uavhengig av hvilke assosiasjoner ordet etnisitet gir deg. Flere av de folkegruppene du ramser opp kategoriseres gjerne som hvite eller de er mer språkgrupper som kan omfatte hvite så vel som andre. Latino sier mer om språk enn rasemessig tilknytning. Persere og kurdere er indoeuropeisktalende folk som vanskelig kan kategoriseres i noen annen bås enn blant hvite. Selv om tyrkiske språk stammer fra Mongolia og det vestlige Kina, vil majoriteten av de som taler tyrkiske språk kategoriseres som hvite.

Føler deg smart nå, eller hva? Nerd. Jeg snakker ikke om språk, men kultur, status, innflytelse og ikke minst UTSEENDE.

Dette er klassisk hvite folk:

family_pictures_or_myrtle_beach_family_p

Dette er tyrkere:

Gultekin-and-family-771x578.jpg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Jegern Puahate skrev:

Føler deg smart nå, eller hva? Nerd. Jeg snakker ikke om språk, men kultur, status, innflytelse og ikke minst UTSEENDE.

Dette er tyrkere:

Det er veldig mange tyrkere med lyst hår og blå øyne, Atatürk for eksempel hadde lys hud, blondt hår og knallblå øyne. :) Mørke mennesker finnes i Europa også. Mener du at f.eks grekere, bulgarere, Sør italianere, portugisere, Spanjoler, franskmenn fra Sør Frankrike osv.... Ikke er hvite heller?

Anonymkode: 30604...cfb

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Jegern Puahate skrev:

Dette er tyrkere:

Det er vel heller du som føler deg underlegen og dum, når du svarer på den måten der.

Det finnes ikke noe klassisk hvite folk. Det er et uttrykk du har skapt deg selv. Det øverste bildet er av nordiske hvite folk. Hva du mener status og innflytelse har å si i denne sammenhengen aner jeg ikke. Språk er en viktig komponent i et folks kultur og identitet, og kanskje det aller viktigste kriteriet for etnisk inndeling.

Her er et bilde av det tyrkiske landslaget i fotball.

trfifa.jpg

Med all sannsynlighet ble Europa opprinnelig befolket i hovedsak fra området i dag kjent som Tyrkia. Det er også i dette området noen av de første indoeuropeiske folkene man kjenner til hadde tilhold. Istanbul er en av de viktigste byene for europeisk historie. Rasemessig vil gutta på bildet her kategoriseres som hvite. De er ikke nordiske hvite, men de er likefullt hvite. Hvit er et synonym for kaukasoid, og Tyrkia ligger vegg i vegg med Kaukasus. Det gjør ikke vi her oppe i Norge. Nord for Kaukasus, i det europeiske Russland, finner man Tatarstan - den russiske republikken som er hjemstedet til det tyrkiske folket tatarene. Av kjente tatarer kan nevnes fotballspillerne Diniyar Bilyaletdinov og Marat Izmailov. De aller fleste vil oppfatte dem som hvite/kaukasoide av utseende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nja. Er noen finner lengre bak i slekta, så føler meg ikke helt norsk. Det stammer tilbake til 1600 - tallet.

Anonymkode: e122f...a48

• Liker 1
Skrevet

Å svare trådstarter forutsetter at man har en klar formening om hva etnisitet er. Hvor mange her har en klar formening om hva etnisitet går ut på og hvilke kriterier ligger til grunn for å kunne defineres som etnisk norsk?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etnisk norsk her, absolutt ingen annen innblanding i familien de siste 10+ generasjonene før jeg fant meg en vietnamesisk amerikaner :P så barna mine blir ikke etnisk norske

Anonymkode: 4353c...4ab

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etnisk norsk her, absolutt ingen annen innblanding i familien de siste 10+ generasjonene før jeg fant meg en vietnamesisk amerikaner :P så barna mine blir ikke etnisk norske

Anonymkode: 4353c...4ab

Er etnisk norsk noe man kan være delvis eller må det være 100 prosent? Gjør f.eks en svensk oldefar deg mindre etnisk norsk? Vil dine barn med en vietnamesisk amerikaner bli delvis etnisk norske eller ikke i det hele tatt? Hvis de ikke blir etnisk norske, hva slags etnisitet har de da?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...