Gå til innhold

Er du etnisk norsk?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er ikke en "etnisk". Jeg er en norsk nordmann, ikke mer å si.

Ordet "etnisk" gir assosiasjoner til eksotiske ting som dette:

ethnic_1.jpg

For meg er "etnisk" alt som IKKE er klassisk hvit, ala dette

article-2019180-0C641742000005DC-12_468x

Klassisk hvite folk = Folk.

Latinoer, indianere, persere, arabere, afrikanere, asiatere, tyrkere, kurdere, whateverstanere, etc = Etniske folk.

Tror meg ikke?

Google bildesøk "ethnic man" eller "ethnic woman".

Endret av Jegern Puahate
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nettaviser i Norge påstår vel at noen er "nordmann" bare man har oppholdstillatelse i Norge... 

Å gjøre noe annet, så risikerer man å bli stemplet som "rasist" vet dere... 

Anonymkode: 3de83...5c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettaviser i Norge påstår vel at noen er "nordmann" bare man har oppholdstillatelse i Norge... 

Å gjøre noe annet, så risikerer man å bli stemplet som "rasist" vet dere... 

Anonymkode: 3de83...5c3

Ikke alltid man trenger oppholdstillatelse engang.

Det var en amerikaner på vei hjem fra Moskva som mellomlandet på Gardermoen og ventet på flybytte som skulle ta han videre til USA. Han ble intervjuet av norsk avis og omtalt som norsk-amerikaner siden han tross alt var i Norge.

Anonymkode: 4d585...eb4

• Liker 2
Skrevet

Jeg er den mest etniske nordmannen i Norge tror jeg, begge sider i familien har tipp oldeforeldre som har/hadde bodd/bor i Norge, litt kjedelig egentlig.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Møredegos, selv ikke slektsforskning kan svare på hvorfor jeg og mine søsken er mørke som sør-italienere og grekere hele hurven. 

På gata på feil sted i Oslo: Pakkis! 

På nach: Hvor er du EGENTLIG fra? Er du adoptert liksom? 

I utlandet: Haha, no, you don't look Norwegian! 

I media i straffesak: Etnisk norsk. 

I følge slektstreet som min far lagde til oss, åtte generasjoner bakover på hver side: Helt totalt vestlending-norsk. 

En eller annen har vært på vift. Trolig mer enn én. 

Anonymkode: 3cdff...d92

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har hørt at mange vestlendinger er mørke pga sjøfart. Kvinner kan ha fått barn med sør-europeere. 

Anonymkode: d0ac0...64c

Nå er VELDIG mange på Vestlandet litt mørke så de går spørsmål om de er adoptert. Myten er at det var mye spanske sjømenn der på 1600-tallet. Sannheten er vel så kjedelig at det skyldes ulike opprinnelse på de første bosetningene. 

Anonymkode: a6a64...da0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Etnisk norsk.

Anonymkode: df758...4ca

• Liker 1
Skrevet

Etnisk norsk, 10+ generasjoner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler meg litt eksotisk, mamma er norsk og pappa er halvt svensk og halvt meksikaner. De fleste i familien bor i Norge/Sverige, så jeg kjenner ikke til de i Mexico noe særlig. Litt synd egentlig. Har dog vært der flere ganger, og jeg er faktisk født i Mexico :) Jeg ser ikke typisk latina ut, er blond og har grønne øyne. 

Anonymkode: 6ca52...9b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, sonush skrev:

Straffesake: Jeg ville blitt kalt, gjerningsmannen (kvinnen) av utenlandsk opprinnelse. 

Nei, hvis du er norsk statsborger så står det "norsk statsborger". De vil ikke hinte til etnistet. Husk hvem som faktisk sitter i mediehusene, de lener til venstre.

Anonymkode: dcdee...53e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eg er frå eit anna nordisk land, så ikkje etnisk norsk. Fleste trur eg er norsk. Kjem litt ann på korleis du definere det, på ein måte er eg urnorsk. Eg er ikkje norsk statborgar. Kvifor lure du på detta TS? :)

Anonymkode: f4b56...e90

• Liker 1
Gjest Zonjë
Skrevet

Halvt norsk, ser ikke helt norsk ut, men ikke skummelt utenlandsk heller, så hadde vel sikkert blitt regnet som etnisk norsk i noen tilfeller. Har vokst opp i Norge og ser på meg selv som mer eller mindre norsk, men jeg har nok ganske annerledes verdier enn majoriteten her. Så den delen av meg, som også er en stor der, har jeg aldri følt har passet inn i Norge.

Skrevet

Er det noe som heter etnisk norsk egentlig? 

Jeg er født i Norge, av dansk mor og norsk far. Har drevet slektsforskning i mange år og kan si med sikkerhet at vi er nordeuropeiske tilbake til 1500-tallet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Regner meg som etnisk norsk, men går jeg 750 tilbake så er jeg nok mest dansk(i dag ligger området jeg stammer hovedsakelig fra i Tyskland - Schleswig-Holstein men på den tiden var det et dansk hertugdømme som het Slesvig-Holsten), med ispedd norsk urbefolkning og kanskje litt portugiser/spanjol siden jeg er fra Sunnmøre. Men går man 80 - 90000 år tilbake så er vi alle etniske afrikanere 😀. Faktisk så stammer alle mennesker fra en og samme afrikanske mann(alle mennesker har samme mitokondrisk DNA uansett kjønn). Han var den eneste mannen som overlevde en eller annen naturkatastrofe. Så vi er alle i slekt! Dvs alle 100 milliarder mennesker som lever eller har levd gjennom historien er i slekt med hverandre og har en felles stamfar. Men vi har flere stammødre - så kvinner var nok det sterkeste kjønnet allerede for noen 100 000 år siden, siden alle menn unntatt en døde ut.

HEI SLEKTA!

Anonymkode: 5f99a...802

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Regner meg som etnisk norsk, men går jeg 750 tilbake så er jeg nok mest dansk(i dag ligger området jeg stammer hovedsakelig fra i Tyskland - Schleswig-Holstein men på den tiden var det et dansk hertugdømme som het Slesvig-Holsten), med ispedd norsk urbefolkning og kanskje litt portugiser/spanjol siden jeg er fra Sunnmøre. Men går man 80 - 90000 år tilbake så er vi alle etniske afrikanere 😀. Faktisk så stammer alle mennesker fra en og samme afrikanske mann(alle mennesker har samme mitokondrisk DNA uansett kjønn). Han var den eneste mannen som overlevde en eller annen naturkatastrofe. Så vi er alle i slekt! Dvs alle 100 milliarder mennesker som lever eller har levd gjennom historien er i slekt med hverandre og har en felles stamfar. Men vi har flere stammødre - så kvinner var nok det sterkeste kjønnet allerede for noen 100 000 år siden, siden alle menn unntatt en døde ut.

HEI SLEKTA!

:vinke:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, miss summers skrev:

Er det noe som heter etnisk norsk egentlig? 

Jeg er født i Norge, av dansk mor og norsk far. Har drevet slektsforskning i mange år og kan si med sikkerhet at vi er nordeuropeiske tilbake til 1500-tallet. 

I kriminalsaker så er man enten etnisk norsk eller norsk statsborger 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I kriminalsaker så er man enten etnisk norsk eller norsk statsborger 

Ok. Etnisk norsk da. Veldig norsk i utseendet også (blåhvit hudfarge 😆)

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pga alle de vestlandske kvinnene som jobbet på skip tidligere:fnise:?

Anonymkode: 7e3a3...059

Kan du virkelig så lite om norsk historie?

• Liker 1
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke alltid man trenger oppholdstillatelse engang.

Det var en amerikaner på vei hjem fra Moskva som mellomlandet på Gardermoen og ventet på flybytte som skulle ta han videre til USA. Han ble intervjuet av norsk avis og omtalt som norsk-amerikaner siden han tross alt var i Norge.

Anonymkode: 4d585...eb4

Den var god :ler:

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

HEI SLEKTA!

Det der med én enkelt stamfar for hele menneskeheten stemmer dårlig overens med nyere forskning. Forskerne mener at mennesket må ha utviklet seg flere steder samtidig over store deler av Afrika. De siste årene er det nemlig funnet fossiler i flere afrikanske land som deler både moderne og førmoderne trekk, i ulike kombinasjoner. Evolusjonen til menneskelige grupper i Afrika var visstnok multiregional. Store deler av vår forhistorie var den menneskelige populasjonen for det meste isolert fra hverandre. Det kommer stadig mer bevis på at utviklingen av moderne mennesker ikke foregikk på ett avgrenset sted sør for Sahara og på ett spesifikt tidspunkt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...