Gå til innhold

Vannskuter sertifikat, nødvendig?


Bør det bli eget sertifikat  

7 stemmer

  1. 1. Bør det bli eget sertifikat

    • JA. Bør bli eget sertifikat
      2
    • NEI. Holder med båtførerbevis
      5


Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter disse 2 dødsulykkene på vannskuter så blir det sannsynligvis påbudt å ta sertifikat også for vannskuter. Hva synes dere om det?

Jeg mener ulykker skjer enten man har sertifikat eller ikke. Det bør gå under vanlig båtførerbevis. Såklart trist at det skjer ulykker, men det gjør det enten man har sertifikat eller ikke, bør heller kun være 18 års aldersgrense og båtførerbevis

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig helt unødvendig, men nå har man et påskudd for å innføre mer byråkrati, mer penger i kassa til parasittene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det hadde vært lurt med en form for førerkort for hurtiggående fartøy, deriblant vannscooter.

 

Hvor mange ganger jeg har opplevd erfarne båtførere være litt uforsiktige, og kjøre på en grunne fordi de glemte å sjekke tidevannstabellen, har jeg ikke tall på, men det er mange.

Eller at de kommer litt utenfor kurs fordi månen forsvant bak en sky, og det plutselig ble bekmørkt på havet.

Det er så mye som kan skje, men som til en viss grad kan reduseres ved hjelp av bevisstgjøring og kunnskap.

Konsekvensene av slike hendelser blir ikke så store i lav hastighet, men høyere hastighet fører også til større konsekvenser.

 

Anonymkode: 0a33b...7c9

Gjest Rocka69
Skrevet

Tror nok at opplæringen for å få båtførerbevis i dag er for teoretisk. Kanskje burde det bli både aldersgrense på 18 år og et båtførersertifikat med teoriprøve og "oppkjøring" slik det er på bil og motorsykkel. I hvertfall hvis man skal føre motordrevne fartøy som kan oppnå en fart på mer enn 15 knop. Og at man må ha dagens båtførerbevis for fartøy som går under 15 knop. For de fleste ulykker på sjøen er ikke med vannscootere, men med større båter i stor fart der alkohol er en viktig medvirkende faktor. Kanskje burde lovbrudd i trafikken på sjøen og få konsekvenser for bilsertifikatet også. Det er mange regler allerede på sjøen, men for at folk skal forholde seg til disse så må politiet få tilført ressurser slik at de kan kontrollere at regler overholdes. Så lenge risikoen for å bli tatt er liten, så vil den uvettige kjøringen fortsette uansett om det er vannscooter eller båt. Ser faktisk en del båter i Oslofjorden som holder en fart opp mot 100 knop(hadde man blitt tatt i denne farten så hadde man mistet lappen i 5 år og fått ubetinget fengsel). Har også sett at noen har nevnt at man må ha båtførerbevis for å kjøpe båt. Det tror jeg ikke hjelper, da vil smugling av båter og motorer fra utlandet skje. Dessuten er det ikke så vanskelig å bygge et hurtiggående fartøy der man kan hekte på en påhenger og suse av gårde i 50 knop. En tur inn om Maxbo, og 2-4 timer så har man en liten racerbåt som fyker av gårde med en relativ liten påhenger. Bygde en slik jolle for en kompis for mange år siden, han skulle egentlig ha jolla for å padle ut til snekka. Men vi testet den med 9,9 HK påhenger og den suste av gårde i nesten 40 knop. Den var bygd på mindre enn to timer før den var på sjøen. Bruker man litt mer materiale og tid, så kan man i løpet av 4-5 timer bygge en båt med aluminium skjelett og vannfast kryssfiner og sette på en motor med flere hundre hester. 

Tror nok at man må inn med sertifikat og holdningsskapende arbeid i barnehage, barneskole, ungdomsskole og videregående. Se bare på hvor få som dør i trafikken i dag i forhold til på 1970 tallet. Ja jeg vet at det er snart 200 som dør i trafikken per år, Men på 70-tallet var det nesten 500 med en trafikk som var en tredjedel av det den er i dag. Og om få år vil den gå under 100, og nærme seg 0. Hvorfor, opplæringen er bedre og holdningen til sikkerhet i trafikken er bedre. Det vil ta år før du oppnår det samme på sjøen, men politiet må få ressurser til kontrollere at regler blir fulgt opp. 

Men forbud mot vannscootere går ikke pga EØS/WTO. Da må vi forby hurtiggående fritidsbåter også (både salg og bruk). Og da vil det bli mange kystfiskere som ikke lengre kan drive med yrket sitt. Og folk vil begynne å bygge egne fartøy som ikke er på langt nær så sikre som hva fabrikanter kan levere. 

AnonymBruker
Skrevet

Ellers kanskje folk må lære å ikke gå i fart midt på natten, i dårlig vær, med dårlig sikt, i en båt eller på vannscooter?  

Anonymkode: df90c...ae6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...