Gå til innhold

Hvordan fjerner man blekk?

nirvana

Anbefalte innlegg

Jeg klarte det jeg.. fikk blekk på en hvit genser, og på gulvbelegget! :o Hull i søppelposen, lat jente -> voila! :oops: Har en hvit penskjorte med noen smale blekk-streker ved skjortelomma også! Så det jeg lurer på er: hvordan i all verden skal jeg få det bort?

Alle forslag mottas med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en gammel flekk-guide, og der står det om blekk:

Alle med sarte og uekte farger:

Flekkes skylles gjennom rikelig med vann. Deretter en oppløsning av 2 ss vinsyre i 1 dl. vann. Metode 1 eller 2.

Hvit og kulørt bomull:

En oppløsning av 2 ss vinsyre til 1 dl vann. Metode 1. Skylles og strykes tørt. Rødt og grønt blekk fjernes med sprit.

Hvit bomull:

Hvis flekken ikke blir borte med de metodene som er nevnt, renese skiftvis med eddik og blekevann (klorin) med grundig skylling etterpå med saltvann (1 ts i 1 dl vann). Skylles og strykes tørt.

Metode 1:

Rensekluten dyppes i væsken og gni den fra den fuktige til den tørre delen av stoffet for å unngå skarpe overganger. Gni til flekken er borte. Er flekken gammel må dette gjentas flere ganger.

Metode 2:

Flekken kan suges opp med et fargeløst trekkpapir eller kaffefilter som først er dyppet i rensevæsken. trykk på flekken til den er borte. Flytt oppsug-papiret hele tiden mens du trykker.

Vinsyre får du ofte i matvarebutikker.

NB! VEnt med å stryke plagget til du er sikker på at flekken er borte, for hvis du stryker mens flekken er der, vil den være vanskeligere å få bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...