Gå til innhold

Sølvbestikk som har ubehagelig overflate

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Min mor kjøpte et helt sett sølvbestikk for et par år siden, og den har bare blitt liggende. Nå tenkte hun å starte å ta dem i bruk, men de er ikke pene eller behagelig å spise med. Fult klar over at man kan få kjøpt pussekluter og slikt til å gjøre dem finere. Litt vanskelig å forklare men selve overflaten er ikke flatt, men heller litt humpete, hvis det gir mening, og dermed er de ikke behagelig å spise med. Prøvde å søke litt rundt på nette, men det kom bare opp pusse verktøy for å gjøre kniven skarpere, ikke for å gjøre hele overflaten til bestikken mer glatt og behagelig. Noen som har noen smarte tips?  

Anonymkode: a9f48...38e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta hele eller deler av bestikket med inn i en butikk hvor de swlger sølvbestikk, uten å pusse elelr gjøre noe annet med bestikket først. Detnkan være en reklamasjonssak.

Anonymkode: 6a788...51b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hva du mener med "humpete overflate", har aldri vært borti dette på sølv. Hvilket bestikk er det? Hvor kjøpte hun det?

Billig sølvplett har jeg derimot opplevd har fått små "blærer" i forsølvingen. Sikker på at hun ikke har blitt lurt? 

Anonymkode: 78ff9...0a9

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner ikke hva du mener med "humpete overflate", har aldri vært borti dette på sølv. Hvilket bestikk er det? Hvor kjøpte hun det?

Billig sølvplett har jeg derimot opplevd har fått små "blærer" i forsølvingen. Sikker på at hun ikke har blitt lurt? 

Nei altså, med det mener jeg at overflaten er ikke glatt. Så hvis man på en måte kunne slipe de glattere/flatere. Den er stemplet med 900 så burde være sølv da?

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta hele eller deler av bestikket med inn i en butikk hvor de swlger sølvbestikk, uten å pusse elelr gjøre noe annet med bestikket først. Detnkan være en reklamasjonssak.

De var kjøpt i utlandet, Tyrkia om jeg ikke tar feil, så vanskelig å reklamere da. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De var kjøpt i utlandet, Tyrkia om jeg ikke tar feil, så vanskelig å reklamere da. 

Sølvbestikk kjøpt i Tyrkia??? Beklager da er hun garantert blitt lurt, og det hun har er et bestikk i sølvplett- derav humpene. Bestikket vil etterhvert begynne og flasse, jeg ville bare ha droppet å bruke det.

Anonymkode: f39f1...261

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Sølvbestikk kjøpt i Tyrkia??? Beklager da er hun garantert blitt lurt, og det hun har er et bestikk i sølvplett- derav humpene. Bestikket vil etterhvert begynne og flasse, jeg ville bare ha droppet å bruke det.

Anonymkode: f39f1...261

Det var ikke i syden-Tyrkia, mamma reiste ned med ei tyrkisk venninne så de var ikke kjøpt i en randome bazar i Alanya. Det er ekte sølv. Det er bare overflaten som trenges å slipes litt, så om noen vet om et produkt eller verktøy som kan det?

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei altså, med det mener jeg at overflaten er ikke glatt. Så hvis man på en måte kunne slipe de glattere/flatere. Den er stemplet med 900 så burde være sølv da?

Jeg aner ikke hvordan sølv merkes i Tyrkia, om de bruker samme type merking og om merkingen er pålitelig. Her i landet stemples sølv oftest med 830S eller 925S, der 830 er mest vanlig for bestikk. Om 900 er sølvinnholdet i bestikket er det altså mer rent sølv i det enn i norskprodusert sølvbestikk. (Til gjengjeld er det mer utsatt for slitasje siden det er mykere.) Men det forutsetter jo at stempelet og butikken er pålitelig. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg aner ikke hvordan sølv merkes i Tyrkia, om de bruker samme type merking og om merkingen er pålitelig. Her i landet stemples sølv oftest med 830S eller 925S, der 830 er mest vanlig for bestikk. Om 900 er sølvinnholdet i bestikket er det altså mer rent sølv i det enn i norskprodusert sølvbestikk. (Til gjengjeld er det mer utsatt for slitasje siden det er mykere.) Men det forutsetter jo at stempelet og butikken er pålitelig. 

Ja, ikke sant. Tenker at jeg tar de med til en gullsmed for å se om de har noen forlsag til hva jeg kan gjøre. Takk for svar og info da! 

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke i syden-Tyrkia, mamma reiste ned med ei tyrkisk venninne så de var ikke kjøpt i en randome bazar i Alanya. Det er ekte sølv. Det er bare overflaten som trenges å slipes litt, så om noen vet om et produkt eller verktøy som kan det?

https://snl.no/gullstempel_og_sølvstempel

I linken kan du lese om både hvordan sølv merkes og ikke minst hva merkingen betyr. 

Man sliper ikke sølvetterligninger el., din mor har nok kjøpt noe hun ikke burde bruke penger på, med mindre hun ønsket seg en antakeligvis dyr suvenir fra Tyrkia. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...