Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg er en kvinne på 32.

jeg ønsker å bo på en gård, men kommer fra byen. 

Med unntak av å gifte seg med en odelssønn- hva må man gjøre for å kunne bo på og drive en gård ? Jeg tenkte ikke drive med dyr i storskala. Heller grønnsaker el l. Muligens forpakte bort og ha en annen jobb ved siden av. 

Hva r definisjonen på en gård ? Altså hva Er forskjell på småbruk og gård ? 

Og litt teit men hva er forskjell på en farm og ranch ? Hehe 

Anonymkode: 36f87...420

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker altså . Hva slags utdannelse og hvor tar man en slik utdannelse ? 

Håper ikke jeg blir latterliggjort for naive spørsmål. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp deg et lite småbruk. Med småbruk tenker jeg et hus, en stor hage og et brukbart uthus. Hvis du har null erfaring fra landet og gårdsliv, så kan jeg fortelle at det er slett ikke så idyllisk som det ser ut som på bilder, så det er greit å starte i det små. 

Du kan jo gå landbruk på vg, vet ikke hvor gammel du er? Hvis du tenker å starte i det små med for eks høner eller kaniner, som er kanskje det enkleste å starte med, så finner du grupper på face hvor du kan lære mye. Samme med grønnsaker og slikt 😊

Anonymkode: 30f84...f18

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kjøper deg en gård da vel. Skal du forakte bort. Så slipper du å tenke på drift. Da er det bare vedlikehold av bygninger. Klippe gress og måke snø. Men det kan hende du må vedlikeholde jorda med drenering osv. 

Gård er en forholdsvis stor sak. Med stor låve, driftsbygning og flere hundre mål med jorder og skog. 

Mens et småbruk er en liten variant. Da gjerne under hundre mål med skog og jorder. Men dette er det ikke sikkert noen forpakter gidder å dyrke på. 

Uansett. Så må du regne med minst 6millioner og oppover for noe slik. Samt en stor kostnad hvert år for drift og vedlikehold. 

Skal du leve av det. Må du drive veldig stort. Gjerne med noen tusen mål. Vanlig gård får du nesten ikke noe fortjeneste ut av, i forhold til all jobben du legger i det. Så det er mer en slitsom hobby ved siden av vanlig jobb. 

Anonymkode: d598c...b22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta årsstudium på de aller fleste landbruksskoler, der har de en egen klasse for voksne som skal ta over gård, etc. Noen har også kveldskurs avhengig av etterspørsel.  Evt får du begynne på scratch sammen med 16-åringene og ta utdanningsforløpet fra GK naturbruk. (Heter det GK lenger, forresten?) Noe jeg vel ville anbefalt hvis du er helt blank. 

Anonymkode: 132e8...144

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ingen utdannelse om du kjøper en gård/småbruk under 35 daa dyrka mark og 100 daa totalt. Er det større må du søke konsesjon og da må du ha landbruksutdanning.

Om du bare skal ha litt grønnsaker, noen få dyr etc. så vil jeg anbefale et lite småbruk. Er jo ikke så stort poeng å kjøpe en stor gård når du bare skal forpakte den bort. En stor gård krever investeringer og en produksjon du da bør drive med resten av livet.

Anonymkode: 03286...646

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

NMBU har landbruksutdanninger og landbruksfag, anbefaler deg å ringe en rådgiver og snakke med dem :) Å drive gård er myyyye jobb hvis man skal leve av det. 

Anonymkode: 46d94...e59

Skrevet

Hvilke kvaliteter ved en gård er du ute etter? Om du likevel vurderer å forpakte bort jorden allerede før du har skaffet gården, så kan det hende at det finnes eneboliger med stor tomt som vil dekke behovene og ønskene du har. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte nettopp en gammel nedlagt gård. Anbefales ikke hvis du er alene og ikke er særlig nevenyttig. Husa her har stått tom i mange år, og vi har arbeid for resten av levetiden, men det ser vi ikke mørkt på. Alt av jorder er foreløpig forpaktet bort, av dyr har vi hund, kanin, høner og fasaner. Muligens blir det noen sauer og griser neste år. Det er veldig mye å sette seg inn i i forbindelse med skog og driften av det. Så det anbefales ikke for en enslig person å kjøpe gårdsbruke hvis du ikke har erfaring fra før. Kjøp deg et lite småbruk! Du bør være nevenyttig, ikke redd for skitt under neglene og en sliten kropp. Som nabodama litt halvspydig sa til oss...er dere en av disse bytullingene som tror at alt vokser av seg selv, bygdalivet er et glansbilde på instagram og at høna passer seg selv mens hun går rundt på tunet så har dere tatt fullstendig feil! Nå er vi oppvokst på landet og delvis på gård, så der bommet hun, men allikevel så har vi oppdaget at det er mye mer å sette seg inn i enn det vi trodde med et gårdsbruk. Et småbruk hadde egentlig vært mer enn stort nok, men vi har allikevel ikke angret en dag og stortrives her 😊 

Vær realist og vit at det er masse jobb, men det er som regel verdt det 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjøpte nettopp en gammel nedlagt gård. Anbefales ikke hvis du er alene og ikke er særlig nevenyttig. Husa her har stått tom i mange år, og vi har arbeid for resten av levetiden, men det ser vi ikke mørkt på. Alt av jorder er foreløpig forpaktet bort, av dyr har vi hund, kanin, høner og fasaner. Muligens blir det noen sauer og griser neste år. Det er veldig mye å sette seg inn i i forbindelse med skog og driften av det. Så det anbefales ikke for en enslig person å kjøpe gårdsbruke hvis du ikke har erfaring fra før. Kjøp deg et lite småbruk! Du bør være nevenyttig, ikke redd for skitt under neglene og en sliten kropp. Som nabodama litt halvspydig sa til oss...er dere en av disse bytullingene som tror at alt vokser av seg selv, bygdalivet er et glansbilde på instagram og at høna passer seg selv mens hun går rundt på tunet så har dere tatt fullstendig feil! Nå er vi oppvokst på landet og delvis på gård, så der bommet hun, men allikevel så har vi oppdaget at det er mye mer å sette seg inn i enn det vi trodde med et gårdsbruk. Et småbruk hadde egentlig vært mer enn stort nok, men vi har allikevel ikke angret en dag og stortrives her 😊 

Vær realist og vit at det er masse jobb, men det er som regel verdt det 😊

Hei takk for fin og relevant tilbakemelding :) 

AnonymBruker
Skrevet

Folk som har kjøpt småbruk evt gård m en partner må gjerne fortelle om drift og livet til gards :) 

ja det er nok mye mer idyllisk enn på bilder. 

Men må være verdt det mtp ren luft, fred og ro, grønt gress, privatliv etc ? Så lenge det ikke er for langt til nærmeste handelssted og knutepunkt for transport ønsker jeg å bo landlig til samt holde meg selv m grønnsaker bær egg etc :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk som har kjøpt småbruk evt gård m en partner må gjerne fortelle om drift og livet til gards :) 

Men må være verdt det mtp ren luft, fred og ro, grønt gress, privatliv etc ? Så lenge det ikke er for langt til nærmeste handelssted og knutepunkt for transport ønsker jeg å bo landlig til samt holde meg selv m grønnsaker bær egg etc :) 

Jeg bor på landet. Ikke noe småbruk, men har grønnsaker, bær og frukt. Bær og frukt er sånn som jeg plukket første året, så blir det ikke noe mer. Med unntak av bringebær og jordbær, det plukker jeg. Og plommer om det er noe. 

Jeg skal kanskje skaffe meg noen høner neste år. Trenger hverken gård eller småbruk for å ha det. Men hadde jeg hatt ett lite småbruk ville jeg ha skaffet meg ett par griser, en sau eller to, og kanskje en geit. 

Anonymkode: ceafe...8f6

AnonymBruker
Skrevet

Kan skrive litt mer...vi har som sagt kjøpt en gammel gård. Vi tenke slik som deg. Vi bodde allerede på landet, men da i byggefelt, og ønsket oss større plass og mindre med naboer. Vi fant denne plassen vi nå har, og tenker å ta ting litt etter hvert med oppussing og dyr. Høner er enkle dyr å starte med. Vi har egg til oss selv og litt til slekta. Tanken er å etterhvert slakte de også med tanke på mat. Så langt har det blitt med tanken... 

Av grønnsaker har vi jordbær og poteter til eget bruk. Mer har det rett og slett ikke blitt tid til i år. Vi plukker bær i skogen, men ser at med fulltidsjobb, unger og oppussing så blir det ikke så mye tid til overs for slikt. Rips plukker vi også for saft og syltetøy. Det er stas å finne på vinteren da, og vite at dette har vi laget selv og vi vet hva som er i alt som er laget. 

AnonymBruker
Skrevet

I de fleste kommuner må du søke konsesjon for å få kjøpe gård. Mange håndhever ikke det så strengt, men du kan oppleve at du må legge frem landbruksfagelig utdanning og/eller erfaring for å kunne kjøpe en gård.

Den vanligste utdanningen innenfor landbruk er vel agronom som er en vgs utdanning, det finnes en del nett og deltidsvarianter for voksne. Du kan også ta høyskole innen agronomi, landbruksteknikk, skogbruk eller økologi blant annet.

Ja det er fint å bo på gård men det er mye arbeid. Mye vedlikehold og jobbing. Jeg bor på en gård med melkeproduksjon, det er mye papirarbeid og administrasjon også oppmot Tine blant annet og søknadsfrister til det offentlige. 

Men jeg ville ikke bytta det bort mot bylivet :)

usikker på om det finnes noen definisjon på hva som er gård og småbruk men her i området blir gjerne eiendommer på over 25 mål kalt for gård.

Anonymkode: 798e8...a24

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Dersom du ønsker en landlig eiendom med mye inn- og utmark, hvor du kan dyrke litt mat og ha noen dyr, så er dette neppe noe problem å finne i Norge dersom du er villig til å flytte litt på deg. Er en del slike eiendommer i mitt nærområde, den siste jeg så til salgs lå vel på 1-1,5 millioner. Ikke fjøs, men både hus, naust, uthus og 500+ dekar. Ellers både naturskjønt og fredelig.

Hva slags jobb tenker du ha på siden, forresten? Det kan jo være litt begrenset hvilke jobber som er ledige her på "bygda". :) 

Anonymkode: 203b9...83d

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det er ro og ren luft, men du får jo lite tid til å nyte det med alt arbeidet som må gjøres med jorda og vedlikehold av maskiner og bygningsmasse. Med mindre du driver veldig stort blir det omtrent gratisarbeid. Jeg ville styrt lasaangt unna. 

Hilsen en som har flyttet vekk fra et småbruk. 

Anonymkode: 8e682...697

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...