AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #1 Del Skrevet 31. juli 2018 Hei,Jeg har et spørsmål ang funn av sølvkre/skjeggkre i en leilighet vi har leid i to år nå. Vi har siden vi flyttet inn i boligen sett disse dyrene, men da vi ikke har visst hva det har vært før tidlig i år har vi ikke konfrontert utleier med det på grunn av uvitenhet. Når vi etter et program på nrk ble opplyst om hva dette er og hvilke konsekvenser det har for boligen ble vi veldig overrasket. Vi valgte da å konfrontere utleier med det, dette var i mars i år. Utleier svarte da at h*n nettopp hadde sett disse dyrene selv (for 3 måneder tilbake) og at de er veldig vanlig i boliger - det er bare å spraye med en gift også dør de. Giften vi fikk fra utleier var fra 2015 og vi tror ikke h*n er ærlig når h*n sier at h*n nettopp har sett disse dyrene selv. Sølvkre/skjeggkre har jo en levetid på flere år og en utviklingstid på opptil 3 år - flere av de vi har sett har vært store, cirka 1,5cm om ikke større. I og med at sølvkre/skjeggkre fører til en verdiforringesle av bolig på 10-24% i tillegg til at jeg regner med at utleier har opplysningsplikt om at boligen er full av disse dyrene, lurer jeg på hvilke rettigheter vi som leietakere har. Disse dyrene har ført til en psykisk belastning for oss mtp jobben det har vært å redusere antallet av dem og vi er livredde for å ta de med oss videre. Vi flytter nå ut av leiligheten 1. august. Jeg er interessert i å vite hvilke rettigheter vi har, om vi har noen i det hele tatt. Frykter at saken er for gammel i og med at vi nå flytter ut... Alle svar settes STOR pris på! Anonymkode: cfbc1...2ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #2 Del Skrevet 31. juli 2018 Sølvkre eller skjeggkre? Sølvkre er jo så vanlige at det ikke er noen sak å snakke om, så første bud er vel å finne ut hva slags kryp det er snakk om. Og hva et det du mener du skal ha rett på? Oppreisning for psykisk belastning? Tilbakebetaling av innbetalt leie/prisavslag? Anonymkode: 3fed7...6d4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #3 Del Skrevet 31. juli 2018 Som leietager plikter dere å si fra så snart problemet oppstår. At dere ikke visste hva det er har ikke betydning. Så et krav mot utleier vil fort bli møtt med et mye større motkrav. Anonymkode: 84198...712 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #4 Del Skrevet 31. juli 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som leietager plikter dere å si fra så snart problemet oppstår. At dere ikke visste hva det er har ikke betydning. Så et krav mot utleier vil fort bli møtt med et mye større motkrav. Anonymkode: 84198...712 Tvilsomt, da det tar 3 år før den utvikler seg fra egg og kan bli oppdaget, og leietaker har bodd der i to. Anonymkode: e822a...58f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #5 Del Skrevet 31. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei,Jeg har et spørsmål ang funn av sølvkre/skjeggkre i en leilighet vi har leid i to år nå. Vi har siden vi flyttet inn i boligen sett disse dyrene, men da vi ikke har visst hva det har vært før tidlig i år har vi ikke konfrontert utleier med det på grunn av uvitenhet. Når vi etter et program på nrk ble opplyst om hva dette er og hvilke konsekvenser det har for boligen ble vi veldig overrasket. Vi valgte da å konfrontere utleier med det, dette var i mars i år. Utleier svarte da at h*n nettopp hadde sett disse dyrene selv (for 3 måneder tilbake) og at de er veldig vanlig i boliger - det er bare å spraye med en gift også dør de. Giften vi fikk fra utleier var fra 2015 og vi tror ikke h*n er ærlig når h*n sier at h*n nettopp har sett disse dyrene selv. Sølvkre/skjeggkre har jo en levetid på flere år og en utviklingstid på opptil 3 år - flere av de vi har sett har vært store, cirka 1,5cm om ikke større. I og med at sølvkre/skjeggkre fører til en verdiforringesle av bolig på 10-24% i tillegg til at jeg regner med at utleier har opplysningsplikt om at boligen er full av disse dyrene, lurer jeg på hvilke rettigheter vi som leietakere har. Disse dyrene har ført til en psykisk belastning for oss mtp jobben det har vært å redusere antallet av dem og vi er livredde for å ta de med oss videre. Vi flytter nå ut av leiligheten 1. august. Jeg er interessert i å vite hvilke rettigheter vi har, om vi har noen i det hele tatt. Frykter at saken er for gammel i og med at vi nå flytter ut... Alle svar settes STOR pris på! Anonymkode: cfbc1...2ae Først du må skille mellom hvilke dyr det er snakk om. Sølvkre eller skjeggkre eller begge deler? Når du har bodd der i to år, og antallet synes å være økt, så er det helt klart at du har vært med på å holde bestanden oppe med å ikke redusere fukttilgangen. Uten fukt ingen kre, enten de har sølv eller skjegg til fornavn. Når utleier har fått disse på besøk siste tre måneder så er det ikke utenkelig at de kommer fra deg, og at du dermed blir ansvarlig for all utrydding. Så dine rettigheter er vel mest begrenset til om du får refundert depositum og eller får deg en regning for utrydding. Skal du lage problemer for deg selv, så stå på krava, krev fra utleier der du selv er å klandre, for å si det enkelt. Vil du unngå å få dyrene med deg, så er der to muligheter. 1. Alt du eier og har går på et fryselager i x antall døgn, eller du må mellomlagre og vaske alt av klær og tekstiler før du tar det inn i ny bolig. Papirer og kartonger er ynglested for kre, så det bør ikke inn. Møbler og madrasser/polstrede møbler særlig om de er fuktige kan medføre at dyrene følger med. Prosessen er vanskeligst for Skjeggkre, mindre vanskelig for Sølvkre. Og ja, jeg har personlig erfaring med Sølvkre, skadedyrutrydding m.m. (krypene bodder der da jeg flyttet inn), samt flytting uten å få krekene med på lasset. Anonymkode: 70b03...66d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #6 Del Skrevet 31. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tvilsomt, da det tar 3 år før den utvikler seg fra egg og kan bli oppdaget, og leietaker har bodd der i to. Anonymkode: e822a...58f Her har su virkelig misforstått det meste. Gå og les på fhi.no eller et skadedyrfirma. Anonymkode: 70b03...66d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #7 Del Skrevet 31. juli 2018 Sølvkre er relativt vanlig i alle boliger i Norge, også i varmere strøk i utlandet. Du har ingen krav på noe som helst, eneste som er er jo at huseier eller dere som leier må sørge for at de blir fjernet, noe som kan være en lang prosess. De fleste utleiere nå til dags vil jeg tro er ganske greie når det kommer til dette fenomenet, siden det absolutt er veldig utbredt og det er ikke DERES feil at de er i huset. Sølvkre kommer fra rør og fra fuktige tilstander (først og fremst fra badet), er det et gammelt bygg og gamle rør i bygget er det jo helt klart at det er større risiko for at det er vanskeligere å bli kvitt dem. Jeg har sett 1 sølvkre i leiligheten vår, og dette er et gammelt bygg som er over 60 år gammelt. Badet vårt blir fort fuktig og varmt, og det kan lukte og minnes om et bad i syden. (Hvis dere skjønner hva jeg mener, mtp tropisk klima) Så nei, her får du og samboeren din gjøre reseach på nettet , evt ringe skadedyrkontroll og høre med dem. Etter dere har prata med skadedyrkontrollen kan dere ringe utleier å resonere med han hva dere vil gjøre. Hvis dette er en så "psykisk belastning" for dere, så ville jeg jo anbefalt dere å flytte... Anonymkode: 8b468...644 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #8 Del Skrevet 31. juli 2018 Hei igjen, noen oppklaringer: Det er her sannsynligvis snakk om både skjeggkre og sølvkre. Det har ikke vært så lett å se forskjell på dem (har kanskje med alder å gjøre), men det har vært mest av sistnevnte. Problemet er om vi eventuelt tar de med videre, selv om vi har vært veldig påpasselige med å riste og vaske klær, spraye med spray i lister, hatt på luftavfukter (leiligheten blir fort fuktig og halvparten av arealet er i kjelleren). Vi har sjekket bortimot ALT av gjenstander som vi har tatt med ut av leiligheten. Risikoen vil jo være der. Noen her skriver at vi bare burde flytte, og det er jo nettopp det vi skal. Også er det jo følelsen av at vi har vært ærlige selv, men utleier ikke har vært det. Grunnen til at vi ikke har sett hvor de har holdt til er for det første at de er nattaktive/trives i mørket, og for det andre har de vært nesten bare i kjelleren, hvor lyset har vært av fordi det ikke er der vi oppholder oss til vanlig. Antallet har antageligvis vært stabilt fram til de siste månedene, når vi har vært ekstra påpasselige med å spraye i lister og slikt. Etter det har vi sett betydelig færre av dem, og grunnen til at vi la merke til dem tidligere i år har nok også litt å gjøre med at det har vært mørkere ute, slik at de ikke dukker fram like ofte. Et annet forhold gjelder at utleier ikke har gjort noe med problemet selv, men bare gitt oss en halvfull sprayflaske og bedt oss om å spraye. Det har ikke vært noe skadedyrbekjempelsesfirma involvert, og utleier har ikke tatt videre med kontakt for å høre hvordan ståa er. Når det er snakk om rettigheter er det ikke snakk om kompensasjon for "psykisk belastning", men heller et spørsmål om avslag i leia (som jeg antar er for sent iom. at vi flytter ut), eller at vi har noen rettigheter mtp. videre flytting og at de eventuelt kommer med, noe som hvert fall delvis kan skyldes at utleier ikke har tatt initiativ til å snakke med skadedyrbekjempelsesfirma. Anonymkode: cfbc1...2ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #9 Del Skrevet 31. juli 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei igjen, noen oppklaringer: Det er her sannsynligvis snakk om både skjeggkre og sølvkre. Det har ikke vært så lett å se forskjell på dem (har kanskje med alder å gjøre), men det har vært mest av sistnevnte. Problemet er om vi eventuelt tar de med videre, selv om vi har vært veldig påpasselige med å riste og vaske klær, spraye med spray i lister, hatt på luftavfukter (leiligheten blir fort fuktig og halvparten av arealet er i kjelleren). Vi har sjekket bortimot ALT av gjenstander som vi har tatt med ut av leiligheten. Risikoen vil jo være der. Noen her skriver at vi bare burde flytte, og det er jo nettopp det vi skal. Også er det jo følelsen av at vi har vært ærlige selv, men utleier ikke har vært det. Grunnen til at vi ikke har sett hvor de har holdt til er for det første at de er nattaktive/trives i mørket, og for det andre har de vært nesten bare i kjelleren, hvor lyset har vært av fordi det ikke er der vi oppholder oss til vanlig. Antallet har antageligvis vært stabilt fram til de siste månedene, når vi har vært ekstra påpasselige med å spraye i lister og slikt. Etter det har vi sett betydelig færre av dem, og grunnen til at vi la merke til dem tidligere i år har nok også litt å gjøre med at det har vært mørkere ute, slik at de ikke dukker fram like ofte. Et annet forhold gjelder at utleier ikke har gjort noe med problemet selv, men bare gitt oss en halvfull sprayflaske og bedt oss om å spraye. Det har ikke vært noe skadedyrbekjempelsesfirma involvert, og utleier har ikke tatt videre med kontakt for å høre hvordan ståa er. Når det er snakk om rettigheter er det ikke snakk om kompensasjon for "psykisk belastning", men heller et spørsmål om avslag i leia (som jeg antar er for sent iom. at vi flytter ut), eller at vi har noen rettigheter mtp. videre flytting og at de eventuelt kommer med, noe som hvert fall delvis kan skyldes at utleier ikke har tatt initiativ til å snakke med skadedyrbekjempelsesfirma. Anonymkode: cfbc1...2ae Du driver her med total ansvarsfraskrivelse. Avslag i leie eller annetmøkonomisk kompensasjon kan du bare glemme. Som skrevet over, her kan huseier faktisk holde tilbake depositum eller ta ut stevning mot deg for kostnadene med utrydding. Å spraye hjelper lite, i tillegg skader det luftveiene til den som sprayer og oppholder seg der det har blitt sprayet. Når du ikke klarer å se forskjell på insektene så Med begge typen kryp så er det uttørking eventuelt i kombinasjon med varmebehandling eller frysing som er første bud. Bestanden holder seg heller ikke konstant over to år. Min utleier satte seg til å regne på minimum og maksimum av formeringer hvert kjønnsmodent kre kunne produsere. Det regnestykket var ganske skremmende, men jeg husker ikke tall da dette er mange år siden. De er som rotter, de lever for å formere seg. Anonymkode: 70b03...66d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #10 Del Skrevet 31. juli 2018 Er de andre steder enn på badgulvet? Har hatt noen i leiligheter selv, men bare på badet og så dem ikke igjen etter flytting. Så, for min del ser jeg ikke at et er et problem i seg selv Anonymkode: 28fab...13e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #11 Del Skrevet 31. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Her har su virkelig misforstått det meste. Gå og les på fhi.no eller et skadedyrfirma. Anonymkode: 70b03...66d 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du driver her med total ansvarsfraskrivelse. Avslag i leie eller annetmøkonomisk kompensasjon kan du bare glemme. Som skrevet over, her kan huseier faktisk holde tilbake depositum eller ta ut stevning mot deg for kostnadene med utrydding. Å spraye hjelper lite, i tillegg skader det luftveiene til den som sprayer og oppholder seg der det har blitt sprayet. Når du ikke klarer å se forskjell på insektene så Med begge typen kryp så er det uttørking eventuelt i kombinasjon med varmebehandling eller frysing som er første bud. Bestanden holder seg heller ikke konstant over to år. Min utleier satte seg til å regne på minimum og maksimum av formeringer hvert kjønnsmodent kre kunne produsere. Det regnestykket var ganske skremmende, men jeg husker ikke tall da dette er mange år siden. De er som rotter, de lever for å formere seg. Anonymkode: 70b03...66d Som du overdriver leietakers ansvar etter norsk erstatningslovgivning. Dette er er kjent og utbredt problem i Sverige, Finland, og nå Norge. Kanskje du skal lese litt selv istedenfor å skremme etter loven den svake part. Sølvkreets hårete storebror er snart så vanlig at den finnes i alle hjem, spår ekspertene. Skjeggkre er så å si umulig å bli kvitt. - Men hva skal man gjøre om man ikke vil ha dem i hus?- Da må du låse deg inne! De finnes etter hvert over alt – i kontorbygg, på overnattingssteder, i emballasje. https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/skadedyr/skjeggkre-sprer-seg-i-rekordfart/ Anonymkode: e822a...58f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #12 Del Skrevet 31. juli 2018 Hvilke rettigheter er det du mener at du skal ha som leietaker? At utleier dekker utgifter til fryselagring av hele flyttelasset noen dager? Det kan du nok bare glemme. Anonymkode: 6bb23...343 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #13 Del Skrevet 31. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilke rettigheter er det du mener at du skal ha som leietaker? At utleier dekker utgifter til fryselagring av hele flyttelasset noen dager? Det kan du nok bare glemme. Anonymkode: 6bb23...343 Det er jo like greit, mtp at det er stor sannsynlighet for at det er sølvkre i neste bopel også. Det har vært sølvkre i alle boligene jeg har bodd i, med unntak av én blokkleilighet der jeg bodde et par år. Har dem i huset vårt nå, der vi har bodd i ti år, og er ikke bekymret en plass. Det er fremdeles bare en og annen, de danner ingen kjempekoloni som tar over huset, graver ganger i vegger etc. De stiller på linje med husedderkopper og er irriterende, men ikke noe egentlig problem. Problem er maur, veggedyr (grøss), skjeggkre og majorstubille, selv om de to siste gruppene dessverre blir vanligere og vanligere og på et eller annet tidspunkt ikke kan kalles en feil ved boligen lenger. Anonymkode: 3fed7...6d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå