AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #1 Skrevet 31. juli 2018 Hei jeg lurer på om noen vet om hvilke regler som gjelder av mislighold av hytten som man har bruksrett på. Min far fikk bruksrett på hytten når min mor døde. Det har ikke blitt skrevet hvor mye bruksretten skal være og hvor mange som kan reise på hytten med min far. Han har reist opp på vår hytte med forskjellige familier i mange år nå. Etter min mor døde så fikk han en ny familie fra fillipinene som han reiste på hytten med. Året etter giftet han seg med en russisk og da hadde han hennes familie med. Nå har han en kvinne fra Ukraina med seg og han reiser opp når det passer han. Er virkelig dette lov? Dette har vært vår familiehytte i mange år og våre barn har reist her i mange år. Problemet er at han gjør som han vil og sier vi ikke vedlikeholder noen ting. Vi har mistet livskvaliteten på hytten vår som han har bruksrett til. Nå vil han kreve den tilbake siden vi ikke er der oppe. Vi syns d er vanskelig å reise opp når han har nye familier med seg. Hans barnebarn syns d er vanskelig og min mor som eide hytten hadde særeie oggidde den til oss barn mot at vår far fikk bruksrett. Hun tenkte nok ikke at hennes mann skulle kreve den tilbake fra oss eller ta med seg nye familier. Hennes ønske var at vi skulle ha d fint sammen på familie hytten. Vi trodde jo aldri han skulle finne seg nye familier og kreve hytten tilbake. Jeg lurer på regler ved slike tilfeller. Kan han virkelig kreve denne hytten av oss når han aldri har eiga den(mor hadde særeie)og bareture frem og saksøke oss ett par ganger i året. Han har virkelig gjort at vi ikke vil reise på hytten vår mer med barn. Barnebarna syns også dette er vanskelig. Så nå aner vi ikke hva vi skal gjøre. Hilsen en familie som er trøtt og lei av å bli saksøkt av en mann som vil starte på nytt med en annen familie fra utlandet😢 Anonymkode: 6137c...5a7 1
likning Skrevet 31. juli 2018 #2 Skrevet 31. juli 2018 Han kan på ingen måte kreve den tilbake, da den aldri har vært hans. Hvordan det er med bruksretten, er jeg mer usikker på. Er den dokumentert skriftlig, og er det i så fall noen forbehold der? Synes det høres ut som dere bør gå til en advokat og få til en formell avtale. F.eks begrensninger på bruksretten, fordeling av rettigheter og plikter mellom ulike brukere etc. 13
EbbaGrønn Skrevet 31. juli 2018 #3 Skrevet 31. juli 2018 Det er ikke, og blir ikke, hans hytte. Kinkig situasjon, han saksøker faktisk?! Tror jeg hadde vurdert å selge hytta, og kjøpt en ny som dere barn og barnebarn kan bruke, hvor han ikke lengre har bruksrett. 9
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #4 Skrevet 31. juli 2018 Er det tinglyst bruksrett på hytta? 1 minutt siden, EbbaGrønn skrev: Det er ikke, og blir ikke, hans hytte. Kinkig situasjon, han saksøker faktisk?! Tror jeg hadde vurdert å selge hytta, og kjøpt en ny som dere barn og barnebarn kan bruke, hvor han ikke lengre har bruksrett. Helt enig! Anonymkode: 4fc91...cf2 2
Gjest odisi73 Skrevet 31. juli 2018 #5 Skrevet 31. juli 2018 Det ble kun skrevet at han fikk bruksrett så lenge han lever når vi overtok hytten etter min mors død. Det dummeste er jo at vi ikke har skrevet noen avtaler om hvor mye eller når. Men trodde ikke han bare kan reise opp med masse forskjellige folk på vår hytte PG han vasker ikke eller noen ting etter seg. Vi er virkelig trette av å vedlikeholde etter han og hans venner. Han er gammel nå og har vondt i bena men mener vi skal vedlikeholde alt slik at den er brukervennlig for han. Han vil også ha hytten og gi til sin nye familie når han ikke er mer. Vi har så lyst å reise til vår egen hytte og kose oss men det går ikke lenger. Men det står at kun han har bruksrett.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #6 Skrevet 31. juli 2018 Når han har bruksrett kan han selvsagt ha med venner, naboer, kjærester etc. på hytta. Lag heller en plan over hvem som skal bruke hytta når. Så slipper dere å løpe på ukrainere, bergensere og andre raringer i skogen😋 ps. Tror dette handler mindre om hytta og mer om ditt forhold til din fars levestil Anonymkode: 58674...a30 8
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #7 Skrevet 31. juli 2018 3 minutter siden, EbbaGrønn said: Det er ikke, og blir ikke, hans hytte. Kinkig situasjon, han saksøker faktisk?! Tror jeg hadde vurdert å selge hytta, og kjøpt en ny som dere barn og barnebarn kan bruke, hvor han ikke lengre har bruksrett. Vanskelig å selge en hytte med klausul om bruksrett. Anonymkode: b827d...685 8
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #8 Skrevet 31. juli 2018 Hvis dere selger må det selges med bruksrett, tviler på at dere får særlig for den da. Han kan ikke videreføre brukaretten til andre når han dør men er så klart i sin fulle rett til å ha med seg folk når han selv bruker hytten. Anonymkode: da659...10e 2
Gjest odisi73 Skrevet 31. juli 2018 #9 Skrevet 31. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det tinglyst bruksrett på hytta? Helt enig! Anonymkode: 4fc91...cf2 3 minutter siden, EbbaGrønn skrev: Det er ikke, og blir ikke, hans hytte. Kinkig situasjon, han saksøker faktisk?! Tror jeg hadde vurdert å selge hytta, og kjøpt en ny som dere barn og barnebarn kan bruke, hvor han ikke lengre har bruksrett. Ja,vi og ville gjort det,men når d følger bruksrett med så synker verdien veldig mye 😣 veldig dumt at han skal skvise oss ut. Mine barn har mange gode sommer minner der,men gleden er borte
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #10 Skrevet 31. juli 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei jeg lurer på om noen vet om hvilke regler som gjelder av mislighold av hytten som man har bruksrett på. Min far fikk bruksrett på hytten når min mor døde. Det har ikke blitt skrevet hvor mye bruksretten skal være og hvor mange som kan reise på hytten med min far. Han har reist opp på vår hytte med forskjellige familier i mange år nå. Etter min mor døde så fikk han en ny familie fra fillipinene som han reiste på hytten med. Året etter giftet han seg med en russisk og da hadde han hennes familie med. Nå har han en kvinne fra Ukraina med seg og han reiser opp når det passer han. Er virkelig dette lov? Dette har vært vår familiehytte i mange år og våre barn har reist her i mange år. Problemet er at han gjør som han vil og sier vi ikke vedlikeholder noen ting. Vi har mistet livskvaliteten på hytten vår som han har bruksrett til. Nå vil han kreve den tilbake siden vi ikke er der oppe. Vi syns d er vanskelig å reise opp når han har nye familier med seg. Hans barnebarn syns d er vanskelig og min mor som eide hytten hadde særeie oggidde den til oss barn mot at vår far fikk bruksrett. Hun tenkte nok ikke at hennes mann skulle kreve den tilbake fra oss eller ta med seg nye familier. Hennes ønske var at vi skulle ha d fint sammen på familie hytten. Vi trodde jo aldri han skulle finne seg nye familier og kreve hytten tilbake. Jeg lurer på regler ved slike tilfeller. Kan han virkelig kreve denne hytten av oss når han aldri har eiga den(mor hadde særeie)og bareture frem og saksøke oss ett par ganger i året. Han har virkelig gjort at vi ikke vil reise på hytten vår mer med barn. Barnebarna syns også dette er vanskelig. Så nå aner vi ikke hva vi skal gjøre. Hilsen en familie som er trøtt og lei av å bli saksøkt av en mann som vil starte på nytt med en annen familie fra utlandet😢 Anonymkode: 6137c...5a7 1. Lær deg å lage avsnitt, det er respektløst overfor leserne å lage teksten så komprimert og tung å lese. 2. Dette er mat for advokater utenfor forumet, da alt av avtaler og dokumenter må granskes. Og til slutt, hvordan kan din far saksøke dere flere ganger for året? Det vil både domstolen og en eventuell advokat reagerer på, med å ikke slippe samme sak inn i domstolen igjen og igjen. Anonymkode: 0cb28...251 6
Gjest odisi73 Skrevet 31. juli 2018 #11 Skrevet 31. juli 2018 Vi har aldri nektet han å bruke hytten og vil han skal ha sin rett til å bruke hytten. Men det blir vanskelig når han til alle tider skal saksøke oss og vil ha hytten tilbake hver gang han finner en ny kone med familie. Han reiser ned på hytten om vi er der eller ei,vi får aldri beskjed når han er der. Han vasker ikke etter seg,han hiver søppel i utedoen i steden for i renovasjonen. Han skriver stygge meldinger til oss og barnebarna om hvor dårlige mennesker vi er. Han trakasserer oss rett og slett. Det må vær en grunn til at ingen av hans søsken,barn,barnebarn eller andre slektninger har med han å gjør. Han ødlegger livskvaliteten med sine søksmål. Vi har allerede stilt opp fire ganger når vi har blitt saksøkt før uten at han har komt. Hvor mange ganger mer kan han gjøre sånt? Sist gang sa de han ville bli fra dømt å ta opp denne saken mot oss igjen siden han aldri kom til megling noen av gangene. Begynner å bli fortvilet på dette nå😔
Gjest odisi73 Skrevet 31. juli 2018 #12 Skrevet 31. juli 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1. Lær deg å lage avsnitt, det er respektløst overfor leserne å lage teksten så komprimert og tung å lese. 2. Dette er mat for advokater utenfor forumet, da alt av avtaler og dokumenter må granskes. Og til slutt, hvordan kan din far saksøke dere flere ganger for året? Det vil både domstolen og en eventuell advokat reagerer på, med å ikke slippe samme sak inn i domstolen igjen og igjen. Anonymkode: 0cb28...251 Beklager at jeg ikke er så flink som deg å skrive,virkelig ikke meningen å være respektløs mot noen som helst. Jeg har ikke så gode skrive evner som enkelte andre. Håper ikke jeg blir sett ned på av den grunn. Ja vi har vært innkalt og vi har stilt opp flere ganger i forliksrådet og som jeg sier så sa de han ble fradømt å ta opp denne saken igjen. Men nå har vi altså fått brev igjen,uten at jeg skjønner hvorfor???
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #13 Skrevet 31. juli 2018 Juridisk kommer han ingen vei med overtagelse av hyttet. Og så lenge bruksretten er avtalt som den er kommer heller ikke dere noen vei med begrensninger på bruk. Men det man kan angripe er om andre bruker hytta uten at han er der (det er han som har bruksrett), og manglende normalt renhold/vedlikehold. Selvfølgelig kan man prøve seg juridisk, men jeg trur det blir tungt. Det er faren din, dere må ha hatt et godt forhold en gang? Jeg ville prøvd meg på dialog, forsøkt å møte han på mellomveien. Jeg forstår det er sårt med nye kjærester/koner/familier, men det er hans liv og hans valg. Så jeg hadde pustet dypt og holdt dette helt utenfor diskusjonen. Og heller fokusert på å løse hovedproblemene, som er en god avtale om hvem som kan bruke hytta når, renhold når man forlater hytta, og nødvendig vedlikehold. Anonymkode: 6c547...e33 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #14 Skrevet 31. juli 2018 Det høres ut som din far har gjennomgått en slags personlighetsendring i tiden etter t din mor døde. Når han begynner å bli eldre og får en slags personlighetforvandling så ville jeg tatt en telefon til legen hans og fortalt hvilke endringer dere opplever ved din fars personlighet. Det kan nemlig tenkes din far er i prosessen med å utvikle en demensdiagnose. Anonymkode: 9f7d3...705 6
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #15 Skrevet 31. juli 2018 8 minutter siden, odisi73 skrev: Beklager at jeg ikke er så flink som deg å skrive,virkelig ikke meningen å være respektløs mot noen som helst. Jeg har ikke så gode skrive evner som enkelte andre. Håper ikke jeg blir sett ned på av den grunn. Ja vi har vært innkalt og vi har stilt opp flere ganger i forliksrådet og som jeg sier så sa de han ble fradømt å ta opp denne saken igjen. Men nå har vi altså fått brev igjen,uten at jeg skjønner hvorfor??? Det handler ikke om å være flink til å skrive, men å trekke pusten mens du skriver, og der lage et nytt avsnitt i teksten. Da blir det greiere å lese. Når din far holder på slik, en sak skal normalt sett ikke være mulig å fremme mer enn en gang til forliksrådet, så er det med all tydelighet på tide at du får en advokat på plass. Og en advokat som kan sette din far på plass, der verken forliksrådet eller din far klarer å følge normale lover og regler. En forliksdom kan ankes til tingretten, gjør man ikke det så kan ikke saken reises igjen og igjen flere ganger for året. Det er mer enn merkelig at forliksrådet er så ute og sykler at de tillater denne typen reprisesaker og reprisesaksøkere. Så advokat, ikke hobbyjurister, på nettet er hva du trenger. Anonymkode: 0cb28...251 4
Atea Skrevet 31. juli 2018 #16 Skrevet 31. juli 2018 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Juridisk kommer han ingen vei med overtagelse av hyttet. Og så lenge bruksretten er avtalt som den er kommer heller ikke dere noen vei med begrensninger på bruk. Men det man kan angripe er om andre bruker hytta uten at han er der (det er han som har bruksrett), og manglende normalt renhold/vedlikehold. Selvfølgelig kan man prøve seg juridisk, men jeg trur det blir tungt. Det er faren din, dere må ha hatt et godt forhold en gang? Jeg ville prøvd meg på dialog, forsøkt å møte han på mellomveien. Jeg forstår det er sårt med nye kjærester/koner/familier, men det er hans liv og hans valg. Så jeg hadde pustet dypt og holdt dette helt utenfor diskusjonen. Og heller fokusert på å løse hovedproblemene, som er en god avtale om hvem som kan bruke hytta når, renhold når man forlater hytta, og nødvendig vedlikehold. Anonymkode: 6c547...e33 I tillegg ville jeg byttet til kodelås så jeg hadde litt kontroll og han måtte ha avtalt med meg når han drar dit og reiser igjen. Det er leit, og heldigvis var aldri min far på den måten, heller helt motsatt. Og videre må du kanskje komme i kontakt med damen(e) hans om at det må vaskes og ryddes. Vedlikehold kan dere kanskje ikke kreve hvis det ikke er skriftlig, men normalt hjelper man til med sånt. Det er kjedelig når noen bytter damer så ofte, kjenner en, og merker jeg er litt lei av å forholde meg til en ny igjen. Men, det er ikke mitt problem, hun er velkommen som alle de andre. Han er ikke like ille som din far og ville holdt standard på hytta, men prater dere aldri sammen? Jeg har aldri vært borti det samme, jo på en måte, en i familien bosatte seg på et familiested der det ikke var tatt skifte. Men ingen skapte problemer og han dro ikke med seg nye damer hjem når vi andre var der med småbarn. Ikke helt sammenlignbart, men han prøvde å si at vi ikke hadde noe der å gjøre, det kom han ikke langt med. Det endte med at han frivillig holdt seg litt unna i fellesferiene (han fikk bo der gratis). Han trengte nok en viss avstand til oss også når vi kom invaderende, noen ganger mer femten personer. Men han hadde eget rom og kom og gikk som han ville. Han var hyggelig selv om han var vrang. Ikke samme sak, men hva med å fylle hytta opp med deres venner og låne den bort til dem når dere ikke er der, for å statuere et eksempel. Han kommer til å tape saken hvis han saksøker dere for det, men før dere evt. går til det skrittet må dere sende han et rekommandert brev der dere skriver at dere vil gjøre en fast avtale om bruksretten og den må være sånn og sånn. Men, først ville jeg kanskje snakket med legen hans. Når han tror at han eier hytta, det sier litt om hva som kan være grunnene. Drikker han mye? Det kan være alkohol- eller leverdemens, og det kan gå over hvis han får hjelp og god oppfølging for eksempel av hjemmesykepleier. Nå mener jeg ikke å skremme, men bare nevner det. Leverdemens er alvorlig og krever innleggelse. Alkoholdemens kan gå over, men krever litt tid. Men jeg er ikke lege, så ring fastlegen, eller hør med de som jobber på for eksempel Vangseter. Jeg vet ikke om han sliter med alkohol, men jeg ville vært litt bekymret for han. Endret 31. juli 2018 av Atea 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #17 Skrevet 31. juli 2018 Tips: Bruk noen tusenlapper på en advokat som kan fast eiendom. Alle småbyer har minst en som er god på dette. Sjekk servituttlova f.eks. Det er fullt mulig å få dette inn på et spor der dere får mer kontroll. Det vil ta litt tid og innsats, og kanskje litt penger hvis han ikke innretter seg etter et første forsøk på korreks - men altså fullt mulig å få det inn på et konstruktivt spor. (Jeg er advokat, men jobber ikke med dette, og kan uansett ikke gi konkrete råd her.) Anonymkode: a0e7c...dcf 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #18 Skrevet 1. august 2018 Hva har nasjonaliteten til damen hans med dette å gjøre? Anonymkode: 220aa...c9d 3
Kattugla Skrevet 1. august 2018 #19 Skrevet 1. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva har nasjonaliteten til damen hans med dette å gjøre? Anonymkode: 220aa...c9d Kanskje bare at med de kulturforskjellene er det muligens ikke heller lett å ta det opp med dama for å finne løsning? 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #20 Skrevet 1. august 2018 På 31.7.2018 den 13.53, Atea skrev: I tillegg ville jeg byttet til kodelås så jeg hadde litt kontroll og han måtte ha avtalt med meg når han drar dit og reiser igjen. Det er leit, og heldigvis var aldri min far på den måten, heller helt motsatt. Og videre må du kanskje komme i kontakt med damen(e) hans om at det må vaskes og ryddes. Vedlikehold kan dere kanskje ikke kreve hvis det ikke er skriftlig, men normalt hjelper man til med sånt. Det er kjedelig når noen bytter damer så ofte, kjenner en, og merker jeg er litt lei av å forholde meg til en ny igjen. Men, det er ikke mitt problem, hun er velkommen som alle de andre. Han er ikke like ille som din far og ville holdt standard på hytta, men prater dere aldri sammen? Jeg har aldri vært borti det samme, jo på en måte, en i familien bosatte seg på et familiested der det ikke var tatt skifte. Men ingen skapte problemer og han dro ikke med seg nye damer hjem når vi andre var der med småbarn. Ikke helt sammenlignbart, men han prøvde å si at vi ikke hadde noe der å gjøre, det kom han ikke langt med. Det endte med at han frivillig holdt seg litt unna i fellesferiene (han fikk bo der gratis). Han trengte nok en viss avstand til oss også når vi kom invaderende, noen ganger mer femten personer. Men han hadde eget rom og kom og gikk som han ville. Han var hyggelig selv om han var vrang. Ikke samme sak, men hva med å fylle hytta opp med deres venner og låne den bort til dem når dere ikke er der, for å statuere et eksempel. Han kommer til å tape saken hvis han saksøker dere for det, men før dere evt. går til det skrittet må dere sende han et rekommandert brev der dere skriver at dere vil gjøre en fast avtale om bruksretten og den må være sånn og sånn. Men, først ville jeg kanskje snakket med legen hans. Når han tror at han eier hytta, det sier litt om hva som kan være grunnene. Drikker han mye? Det kan være alkohol- eller leverdemens, og det kan gå over hvis han får hjelp og god oppfølging for eksempel av hjemmesykepleier. Nå mener jeg ikke å skremme, men bare nevner det. Leverdemens er alvorlig og krever innleggelse. Alkoholdemens kan gå over, men krever litt tid. Men jeg er ikke lege, så ring fastlegen, eller hør med de som jobber på for eksempel Vangseter. Jeg vet ikke om han sliter med alkohol, men jeg ville vært litt bekymret for han. Hvorfor er det damene hans som skal vaske og rydde? Det kan han da gjøre selv! Anonymkode: fb776...a48 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå