Oddy Skrevet 31. juli 2018 #1 Skrevet 31. juli 2018 (endret) La oss si et scenario. Et scenario hvor du havner på en øde øy uten mat, drikke, verktøy eller noen form for kommunikasjon. Men la oss si du havner på denne øyen med 1 annen person. Hvem av disse 3 hadde du valgt for å hatt størst mulig sjanse for å overleve? Valg 1 En norsk gutt som går i 3 klasse som har lighter tilgjengelig Valg 2 En utenlandsk mann (40) som hverken snakker engelsk, norsk, svensk eller dansk. Men har tilgang til kniv. Valg 3 En norsk mann (80) som sliter med å gå men har vært speiderleder i mange år. Hvem velger du og hvorfor? Endret 31. juli 2018 av Oddy
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #2 Skrevet 31. juli 2018 Mannen på 80 år. Man kan ofte komme lenger med livserfaring enn små verktøy. Mange verktøy kan lages, og da er det gjerne den eldre mannen som har vært speiderleder som får det til. Anonymkode: 8cb5e...563 6
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #3 Skrevet 31. juli 2018 Mannen på 80 år som har vært speiderleder, han har nok mange erfaringer, tips og råd til hvordan man kan overleve i ødemarken, også uten verktøy. Det går fint an å lage verktøy av naturlige materialer på en øde øy, med sine hender Anonymkode: 6c2c5...0f1 2
Ullvott Skrevet 31. juli 2018 #4 Skrevet 31. juli 2018 Speiderlederen, gitt at han er flink til å forklare hva han mener slik at vi kan finne løsninger sammen, selv om jeg må utføre dem alene. Regner samtidig med at han kan gjøre en hel del praktiske ting selv om han ikke er så god til beins, f.eks matlaging, verktøylaging, lage tau +++
Atea Skrevet 31. juli 2018 #5 Skrevet 31. juli 2018 4 hours ago, Oddy said: La oss si et scenario. Et scenario hvor du havner på en øde øy uten mat, drikke, verktøy eller noen form for kommunikasjon. Men la oss si du havner på denne øyen med 1 annen person. Hvem av disse 3 hadde du valgt for å hatt størst mulig sjanse for å overleve? Valg 1 En norsk gutt som går i 3 klasse som har lighter tilgjengelig Valg 2 En utenlandsk mann (40) som hverken snakker engelsk, norsk, svensk eller dansk. Men har tilgang til kniv. Valg 3 En norsk mann (80) som sliter med å gå men har vært speiderleder i mange år. Hvem velger du og hvorfor? Han med kniven, nr. to. Jeg kan lage ild, og har lest alle hakkespettbøkene, kan også fange fisk (håper jeg). Åttiåringen hadde vært pri en hvis jeg ikke hadde vært så lat.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #6 Skrevet 31. juli 2018 Tredjeklassingen, fordi han tror jeg at jeg ville klare å kommandere. I en slik nødsituasjon er uenighet noe av det farligste. Anonymkode: ae456...f89 2
Gjest Cocosa Skrevet 31. juli 2018 #7 Skrevet 31. juli 2018 Valg 2. Rett og slett fordi jeg tror en oppegående og (sannsynligvis) frisk person har mye større evne til å hjelpe meg med å skaffe mat og søke etter/bygge ly. Mye man kan gjøre med en kniv. Større sjanse for at mannen på 80 faller fra enn en på 40. Blir jeg alene, får jeg panikk 😅
Agathe Skrevet 31. juli 2018 #8 Skrevet 31. juli 2018 Går for mann med kniv. Føler det viktigste er muskelkraft og kniven. Språkmessig tror jeg man hadde kommet langt med peking og gestikulering. 1
Oddy Skrevet 31. juli 2018 Forfatter #9 Skrevet 31. juli 2018 (endret) blir så fascinert av at mange her ikke har samme meninger og går for forskjellige valg. Viser bare hvor forskjellige vi mennesker er og hva vi selv mener er viktige verdier i en slik setting Endret 31. juli 2018 av Oddy 1
Trolltunge Skrevet 31. juli 2018 #10 Skrevet 31. juli 2018 80 åringen. Barnet hadde blitt ekstra ansvar, og hvilken garanti har jeg for at han med kniv ikke ville bruke den på meg, og voldta meg? Du skriver ingenting om personlighet, og hvorfor han gikk rundt med kniv. 3
Atea Skrevet 31. juli 2018 #11 Skrevet 31. juli 2018 (endret) 3 minutter siden, Trolltunge said: 80 åringen. Barnet hadde blitt ekstra ansvar, og hvilken garanti har jeg for at han med kniv ikke ville bruke den på meg, og voldta meg? Du skriver ingenting om personlighet, og hvorfor han gikk rundt med kniv. Jeg ser den med voldtekt, men jeg ville kvittet meg med han i løpet av rask tid hvis det skjedde, bare jeg hadde klart å lage en felle eller noe. Hadde lekt som jeg hadde gitt opp, alle kan ikke sove 24/7. Sansene mine hadde blitt skjerpet. Åttiåringen ville blitt en hemsko og kunne dødd fra meg. Barnet ville blitt ansvar. Endret 31. juli 2018 av Atea
Oddy Skrevet 31. juli 2018 Forfatter #12 Skrevet 31. juli 2018 (endret) Vel jeg kan svare på mitt egen innlegg jeg også. Hadde valgt valg 1 Selv hadde jeg tatt 3 klassingen. Barn kan jeg veilede og de hadde nok hørt på alt jeg sa. Har erfaring fra friluftsliv og vet hvordan en lager ild (og barnet har jo en lighter også hehe) Jeg hadde ikke valgt nummer 2 siden mangel på kommunikasjon, vanskelig å forsvare eller forklare meg når vi ikke forstår hverandre. Vedkommende har også en kniv som også er et våpen. Han hadde kanskje skadet meg. Jeg hadde heller ikke valgt nummer 3. 80åringen har kanskje mye kunnskap men jeg har også det. i tillegg sliter han med å gå som hadde vært en byrde for min del hvis jeg måtte slept han med meg. Han hadde nok heller ikke vært særlig fysisk sterk, noe som er et minus Endret 31. juli 2018 av Oddy
Trolltunge Skrevet 31. juli 2018 #13 Skrevet 31. juli 2018 4 minutter siden, Atea skrev: Jeg ser den med voldtekt, men jeg ville kvittet meg med han i løpet av rask tid hvis det skjedde, bare jeg hadde klart å lage en felle eller noe. Hadde lekt som jeg hadde gitt opp, alle kan ikke sove 24/7. Sansene mine hadde blitt skjerpet. Åttiåringen ville blitt en hemsko og kunne dødd fra meg. Barnet ville blitt ansvar. Jeg tror ikke jeg er i stand til å ta liv, for egen del. Ok dersom noen truet barna mine, men i dette tilfellet er jo ikke de med. Jeg måtte ta livet av et piggsvin en gang, fordi det var så skadet og led slik. Bare det syntes jeg var helt forferdelig. Å drepe et menneske... nei det hadde jeg nok ikke klart! Nei, hadde helt klart foretrukket 80 åringen.
Agathe Skrevet 31. juli 2018 #14 Skrevet 31. juli 2018 Når det gjelder voldtekt så tror jeg at hvis man er to stykker mutters alene på en øde øy så er ikke voldtekt den største trusselen, de aller, aller fleste menn voldtar uansett ikke. Hadde bekymret meg mer for at han ville vært sterk nok til å ta all maten, men jeg tror jeg skulle vært i stand til å skaffe meg mat selv og til å gjemme meg og spise i smug hvis det ble nødvendig. 1
Atea Skrevet 31. juli 2018 #15 Skrevet 31. juli 2018 2 minutter siden, Trolltunge said: Jeg tror ikke jeg er i stand til å ta liv, for egen del. Ok dersom noen truet barna mine, men i dette tilfellet er jo ikke de med. Jeg måtte ta livet av et piggsvin en gang, fordi det var så skadet og led slik. Bare det syntes jeg var helt forferdelig. Å drepe et menneske... nei det hadde jeg nok ikke klart! Nei, hadde helt klart foretrukket 80 åringen. Jeg sa ingenting om å drepe han, men vi måtte jo lære oss å lage tau også så jeg hadde bundet han fast og ventet på hjelp fra fastlandet. Laget en SOS av stein på stranda. Men var han voldelig nok, ja da kunne jeg forsvart meg.
_Mayhem_ Skrevet 31. juli 2018 #16 Skrevet 31. juli 2018 Ingen av dem, har sett nok bear grylls til å vite at dette klarer jeg fint! Finnes alltid noen mark eller sjøpølse å spise.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #17 Skrevet 31. juli 2018 Mannen med kniven. Da kan jeg sløye fisk, spikke, tenne ild, og mye mer. Så kvittet meg med han første natten. Anonymkode: 70d1d...34b 2
Gjest Peanut Skrevet 31. juli 2018 #18 Skrevet 31. juli 2018 Kunnskap foran alt. Gubben på 80 hadde jeg glatt valgt.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #19 Skrevet 31. juli 2018 51 minutter siden, Oddy said: Vel jeg kan svare på mitt egen innlegg jeg også. Hadde valgt valg 1 Selv hadde jeg tatt 3 klassingen. Barn kan jeg veilede og de hadde nok hørt på alt jeg sa. Har erfaring fra friluftsliv og vet hvordan en lager ild (og barnet har jo en lighter også hehe) Jeg hadde ikke valgt nummer 2 siden mangel på kommunikasjon, vanskelig å forsvare eller forklare meg når vi ikke forstår hverandre. Vedkommende har også en kniv som også er et våpen. Han hadde kanskje skadet meg. Jeg hadde heller ikke valgt nummer 3. 80åringen har kanskje mye kunnskap men jeg har også det. i tillegg sliter han med å gå som hadde vært en byrde for min del hvis jeg måtte slept han med meg. Han hadde nok heller ikke vært særlig fysisk sterk, noe som er et minus En annen grunn til å velge tredjeklassingen er at han trolig er den som minst ville tenke tanken at jeg utgjør ganske mange middager. Anonymkode: ae456...f89 3
Gjest Sansol Skrevet 31. juli 2018 #20 Skrevet 31. juli 2018 Nummer 2. Gammel nok til å ha kunnskap og erfaring, kan ta ansvar selv, hjelpe til, mest sannsynlig sterkere enn meg, vi kan lære hverandres språk (mental stimuli) og også fordi jeg tenker kniv er et nyttig redskap å ha i en slik situasjon. Også er det mindre sjanse for at han dør, sånn med det første. Barnet hadde jeg ikke ville hatt ansvar for i en sik situasjon, for belastende mentalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå