Gå til innhold

Burde jeg skjule at jeg har blitt innlagt på psykiatrisk sykehus eller være ærlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble innlagt mot min vilje på psykiatrisk akuttavdeling for noen dager siden. Familien min har blitt informert om dette, men jeg har ennå ikke sagt noe til mine nærmeste venner. De bor alle langt unna så det er for så vidt veldig enkelt å skjule og jeg heller egentlig aller mest mot å holde det hemmelig for dem. Det er forventet at innleggelsen kommer til å vare i mange måneder. Burde jeg skjule at jeg har blitt innlagt på psykiatrisk eller være ærlig?

Anonymkode: 29d43...aad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner de til grunnen til at du sliter fra tidligere? Har du såpass med kontakt med dem at de ville ha truffet på deg i nær fremtid om du ikke var innlagt? Jeg tenker at du selv bestemmer hvor mye, og til hevn, informasjon du gir. Jeg varsler heller aldri alle om jeg f.eks har vært innlagt av somatiske årsaker. Det er ingen opplysningsplikt om slikt. Men trenger du støtte angående dette, og noen av disse er nære venner, kan det kanskje være ok å snakke om dette? 

Anonymkode: 5579e...6bb

• Liker 2
Skrevet

Å holde noe skjult er ikke det samme som å være uærlig. Man lyver ikke når man lar være å informere om noe. Man lyver når man framsetter uriktige påstander som man vet er uriktige.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar, jeg setter pris på det. Til deg som spør om de kjenner grunnen til at jeg sliter fra tidligere så gjør de det da jeg fortalte dem det for rundt 1 år siden. Jeg har kontakt med dem hver dag via messenger og snapchat, men som sagt så bor de alle langt unna så vi møtes bare i ferier når de er hjemme. Jeg har tenkt en del og kommet til den konklusjonen at jeg avventer og ser det an. Det vil si at jeg ikke kommer til å si noe om innleggelsen med mindre de spør hvor jeg er eller lignende som gjør at jeg må si det for å ikke lyve. 

Anonymkode: 29d43...aad

Skrevet

Noen ganger så syns jeg det er helt greit å ikke fortelle. Men siden du er innlagt mot egen vilje, så er du jo antageligvis veldig dårlig akkurat nå. Og for noen så er det en ekstra belastning å skulle holde en slik ting skjult. Og at det kan være et ekstra hinder på veien til å bli frisk igjen. 

Uansett; jeg ønsker deg masse lykke til, og håper du snart er på beina igjen:)

Skrevet

Har du så dårlige venner at du må skjule det? :(

AnonymBruker
Skrevet

Det at du er såpass gal at du blir tvangsinnlagt, er ikke noe jeg ville gått rundt og reklamert med nei. 

Anonymkode: 70f7b...b21

AnonymBruker
Skrevet

Hadde holdt det skjult. Det er en privat-sak og det er veldig mange som har helt corny og dømmende meninger om mennesker som sliter psykisk. Vær egoistisk: du kan komme til å trenge de folka du har. Fake it till you make it og god bedring. 

Anonymkode: b9456...7d0

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det at du er såpass gal at du blir tvangsinnlagt, er ikke noe jeg ville gått rundt og reklamert med nei. 

Anonymkode: 70f7b...b21

Så koselig du er! Og tydeligvis veldig lite oppdatert om psykisk helse. 

Følg magefølelsen din du. Om du føler at du ønsker å dele det med dem, så er det greit. Om du ønsker å holde det privat, så er det greit det og. 

Skrevet

Hvis du forteller det så gjør det for din egen del, for å få støtten du trenger og kanskje besøk. Også mtp tiden etter innleggelse er det godt å ha noen som vet hva du har vært gjennom, noen å kunne ringe til liksom... Men om du føler dette er noe du vil holde for deg selv så gjør du det. Du er ikke pliktig i å si noe som helst til noen. 

Men... Hva om det var en av dem som ble lagt inn, ville du vite det da? Hvorfor eller hvorfor ikke? Prøv å se litt på situasjonen fra flere synsvinklar, det kan ofte hjelpe litt med å få et mer helhetlig bilde på situasjonen. 

Du kan også drøfte dette med ansatte eler behandler, de har kanskje enda bedre råd å gi siden de kjenner situasjonen din bedre enn jeg gjør. 

Ønsker deg uansett god bedring og håper du får det bedre 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...